درس‌هایی که عربستان از رفتار  آمریکا گرفته است

درس‌هایی که عربستان از رفتار  آمریکا گرفته است

تماس تلفنی اخیر ولیعهد عربستان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و گفت‌وگوی آنها درباره چشم‌انداز بازار نفت بار دیگر نشان داد برخی کشورهای منطقه ازجمله عربستان که تا چند سال قبل اتحاد با آمریکا را برای تامین منافع خود کافی می‌دانستند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که باید نگاه خود را از غرب به شرق برگردانند.

نشانه‌های این رویکرد از همان روزهای ابتدای بحران اوکراین خودش را نشان داد و عربستان‌سعودی که قبلا مجری بی‌چون‌وچرای دستورات آمریکا بود در کنار این بحران فرصتی یافت تا در مقابل خوش‌خدمتی‌های خود به آمریکا ،خواسته‌هایی را نیز مطرح کند.
رفتار عربستان آن‌قدر متفاوت بود که حتی در مقطعی روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اعلام کرد رهبران سعودی، تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحولات اوکراین و احتمال افزایش تولید نفت را بی‌پاسخ گذاشته‌اند. بسیاری از تحلیلگران چنین رفتاری را به منزله این دانستند که حتی متحدان آمریکا نیز نسبت به قابل‌اعتمادبودن این کشور دچار تردید شده‌اند و به همین دلیل به دنبال گسترش روابط خود با دشمنان واشنگتن در مسکو و پکن هستند. 
سخت‌بودن شرایطی که کاخ‌سفید با آن روبه‌روست چه درخصوص تحولات اوکراین و چه مشکلات اقتصادی در آمریکا باعث شد که رئیس‌جمهور آمریکا با زیر پا گذاشتن حرف‌های قبلی خود، سفر به عربستان را در دستور کار قرار دهد و در سفر به این کشور و تطمیع ریاض درخصوص حمایت‌های نظامی، تلاش کند نظر سعودی‌ها را برای افزایش تولید نفت جلب کند    اما گفت‌وگوی تلفنی بن‌سلمان با پوتین نشان داد عربستان نمی‌خواهد دست به اقدامی بزند که ناخرسندی روسیه را به همراه داشته باشد و اگر قرار است اقدامی در زمینه افزایش تولید نفت صورت گیرد این کار در هماهنگی با اوپک پلاس انجام خواهد شد. 

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل