نسخه Pdf

فرق «شهدا» با ما

درباره کتاب «آقا صادق»

فرق «شهدا» با ما

اسم کتاب «آقا صادق» را می‌گذارم کتاب بی‌ادعایی، کتاب کار، کتاب از پا ننشستن، کتاب رفتن و نماندن. مؤمن را هم در روایات با کم‌حرفی، کم‌ادعایی و پرکاری ستوده‌اند. پرکاری فضیلت کمی نیست که شهید سلیمانی بزرگ هم در جلسه‌ای اشاره داشته:«پرکارها شهید می‌شوند». شهید این کتاب، همان مؤمن روایات است. خود کتاب هم در فرم و روایت و نمایاندن بخشی از روزهای جنگ و گوشه‌ای از خدمات جهادگرها، خالی از ادعا و بازی‌های ادبی است. به دنبال این حرف‌ها که باید طوری روایت کنیم تا خواننده جذب شود و پای یک کتاب بنشیند و کتاب را زمین نگذارد و... نرفته است.

کتاب دوم انتشارات «راه‌یار» از دسته جهادسازندگی به جهادگر شهید سیدمحمدصادق دشتی پرداخته است. کار جمع‌وجوری از آقای محمدرضا حسینی و در نهایت با ۳۳ روایت و هر روایت به قاعده سه چهار ورق در حدود ۱۵۰صفحه مختصر و مفید از احوالات شهید دشتی، از زبان خانواده و دوستان به همراه تیترهای رسا و معمولی.
در آیینه نگاه همراهان شهید، با آدمی ساده و صمیمی اما شگفت مواجهیم. ساده از این جهت که شهید این کتاب در زمان حیاتش سرآمد و شناسا یا سردار و از مسئولان رده بالا نیست، بلکه نیرویی بسان نیروهای دیگر جهادگر در جبهه است. رزمنده ای بدون تابلو، بی‌هیاهو و مشغول به کار خودش اما شگفت از این نظر که همین صادق دشتی ساده و صمیمی با روحی بلند و همتی عالی، موتور محرکه جنبنده خستگی‌ناپذیر جبهه‌هاست.
این حجم از کار و دوندگی و جربزه و جسارت، کار آدم‌های معمولی مثل من و ما نیست، بلکه حاکی از روح عظیم مؤمنانه‌ای است که به‌شدت به کار و اهدافش ایمان دارد، از پا نمی‌نشیند، مشکلات را مانع نمی‌بیند، عقل مصلحت‌اندیش را کنار گذاشته و عشق و جنون ناب را به میدان آورده و به دل خطر می‌رود.
حواسش جمع است، خیلی هم جمع است که کل پول هفت‌ماه کار در جبهه‌‌اش را به ستاد آبادان بابت موتور امانتی‌ که دستش بوده و مفقود شده است، برمی‌گرداند و با دست و جیب خالی مرخصی می‌رود در حالی که حتی پول کرایه ماشین تا فیروزآباد را هم ندارد.شهدا فرق‌شان با ما به نظرم دقیقا در همین بزنگاه‎‌هاست.
در خلال احوالات جالب شهید دشتی با گریه‌ها، طنازی‌ها، فرهیختگی‌ها و مجاهدت‌هایی که آن عزیز داشته، شرح نسبتا خوبی از فعالیت‌های بچه‌های فارس و فیروزآباد و جهادگران آن خطه، در جبهه جنوب به‌ویژه منطقه آبادان و حجم گسترده خدمات بی‌وقفه آنها و فراهم کردن تمهیدات و امکانات لازم لجستیکی و عمرانی برای عملیات‌های مختلف و.... شرح داده شده که تحسین‌برانگیز است.

حسن مجیدیان - نویسنده