موج قرمزی که «توان» نداشت

بررسی نتایج انتخابات میاندوره‌ای۲۰۲۲ کنگره آمریکا

موج قرمزی که «توان» نداشت

در حالی که چند روز از انتخابات میاندوره‌ای کنگره در آمریکا می‌گذرد و هنوز شمارش آرا در بعضی ایالت‌ها ادامه دارد، تقریبا برتری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان قطعی شده و در انتخابات مجلس سنا نیز رقابتی تنگاتنگ میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها ادامه دارد. این نتایج نشان می‌دهد جمهوریخواهان نتوانسته‌اند آن طور که انتظار داشتند برتری قاطعی نسبت به دموکرات‌ها کسب کنند و خود جمهوریخواهان نیز به این مسأله اذعان دارند.

آن طور که برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله ان‌بی‌سی نیوز گزارش کرده‌اند، برتری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان قطعی شده و توانسته‌اند با کسب 222 کرسی، اکثریت مطلق را از آن خود کنند؛ چرا که این مجلس، 435 کرسی دارد و هر حزبی که بتواند 218کرسی بگیرد، اکثریت را از آن خود کرده‌است. ان‌بی‌سی نیوز شمار کرسی احراز شده از سوی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا را نیز ۲۱۳ کرسی اعلام کرد.
اما برخی دیگر از رسانه‌ها از جمله سی‌ان‌ان تا عصر دیروز، تعداد کرسی‌های جمهوریخواهان را ۲۰۹ و دموکرات‌ها را ۱۹۲ کرسی اعلام کرده‌بودند. خبرگزاری رویترز نیز عصر دیروز به نقل از موسسه پژوهشی ادیسون اعلام کرد جمهوریخواهان ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان را تصاحب کرده‌اند که هفت کرسی کمتر از ۲۱۸ کرسی لازم برای کسب اکثریت است. دلیل اختلاف در اعلام نتایج این است که هنوز سرنوشت ۳۱ کارزار شامل ۱۹ مورد از حساس‌ترین رقابت‌ها مشخص نشده و به احتمال زیاد نتیجه نهایی تا مدتی، نامشخص باقی خواهدماند اما اکثریت رسانه‌ها و تحلیلگران معتقدند با توجه به اخباری که از شمارش آرا در ایالت‌های باقی مانده منتشر شده، این اتفاق در روزهای آینده رخ خواهد داد. 
 رسانه‌های آمریکایی، شمار کرسی‌های کسب شده از سوی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در مجلس سنا را به ترتیب ۴۹و۴۸ کرسی اعلام کرد که از رقابت فشرده بین دو حزب حکایت دارد و هر حزبی که ۵۰ کرسی به دست آورد، اکثریت سنا را خواهدداشت.
به گزارش ان‌بی‌سی، با توجه به رقابت‌های نزدیک در جورجیا، نوادا و آریزونا، هر حزبی در این ایالت‌ها پیروز شود کنترل سنا را به دست می‌گیرد. البته آن طور که سی‌ان‌ان اعلام کرد انتخابات سنا در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده‌شده و یک ماه دیگر برگزار می‌شود. سی‌ان‌ان افزود: در حالی که حدود ۹۶درصد آرای اخذ شده شمارش شده، رافائل وارناک فرماندار کنونی جورجیا با کسب 49.2 درصد آرا از هِرشِل واکر رقیب جمهوریخواه خود که 48.7درصد آرا را به دست آورده، پیش است و دور دوم میان این دو نامزد برگزار می‌شود. 
 پیروزی جمهوریخواهان یا دموکرات‌ها در این ایالت جنوبی در رقابت فشرده بر سر کسب اکثریت سنا حائز اهمیت بسیاری است. در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا که در زمره چهار ایالت کلیدی برای تعیین سرنوشت مجلس سنا هستند تا مشخص شود کدامیک از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا، این مجلس را در دست خواهدگرفت، رقابت سختی میان نامزدهای دو حزب وجود دارد.

طعنه بایدن به جمهوریخواهان
جمهوریخواهان که رنگ قرمز را نماد خود می‌دانند پیش از این انتظار داشتند پیروزی قاطعی در انتخابات میاندوره‌ای کنگره کسب کنند و از این پدیده به ایجاد موج قرمز در آمریکا یاد می‌کردند اما نتایج انتخابات نشان می‌دهد این اتفاق نیفتاد و همین مسأله دستاویزی برای رقبای آنها شده‌است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یک روز پس از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای در کاخ سفید در جمع خبرنگاران به همین مسأله اشاره کرد و در طعنه به رقبای جمهوریخواهش گفت: موج قرمز بزرگی که انتظار داشتند رخ نداد.
وی همچنین گفت قصد دارد برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت در سال ۲۰۲۴ مبارزه کند.