گذشته‌های عجیب

نگاهی به زندگی عجیب ستاره‌های جام‌جهانی پیش از شهرت

گذشته‌های عجیب

ستاره‌های فوتبال در بین افراد مشهور و محبوب در صدر فهرست قرار می‌گیرند و بالطبع از این راه ثروت زیادی نیز کسب می‌کنند.

جایگاه این ستاره‌های ورزشی در چشم کودکان و نوجوانان کعبه آمال و آرزوی‌شان است. اما این فوتبالیست‌های موفق جایگاهشان را یک‌شبه کسب نکرده‌اند. در پس تمام موفقیت‌ها و ستایش‌ها داستان‌هایی نهفته است که گاه آنچنان عجیب هستند که باورشان سخت است. 

برخی در گذشته در فقری طاقت‌فرسا به سر می‌بردند و برای کسب حداقل شرایط زندگی سختی‌های بسیار کشیده‌اند. بعضی دیگر والدین‌شان را در سن کم از دست داده بودند و برای گذران زندگی به سخت‌ترین و پست‌ترین شغل‌ها پرداخته‌اند. در کل زندگی بسیاری از فوتبالیست‌های موفق امروز با آنچنان پستی و بلندی‌ها و مشکلات عجیب و غریبی همراه بوده که از هر یک می‌توان کتاب یا فیلمی انگیزشی ساخت!

 داستان برخی از آنها مانند مسی یا رونالدو برای همه آشنا است. لیونل مسی اسطوره‌ جاودانه دنیای فوتبال هرگز رنج‌های دوران کودکی خود را پنهان نمی‌کند. او در کودکی با فقر و بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد. او از کمبود هورمون رشد رنج می‌برد و والدینش پول کافی برای درمان فرزندشان نداشتند.

 اوضاع رونالدو حتی از مسی هم بدتر بوده و مشکلاتش پیش از تولد شروع شده است. مادر رونالدو به حدی فقیر بوده که قصد داشته او را پیش از تولد سقط کند! اما این درام تنها به این دو اسطوره فوتبال ختم نمی‌شود. در اینجا به پیشینه برخی دیگر از این فوتبالیست‌های پرتلاش و مقاوم می‌پردازیم که در جام‌جهانی قطر خوش درخشیدند.

رحیم استرلینگ 
​​​​​​​
رحیم استرلینگ، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های انگلستان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر است. او وقتی هشت‌ساله بود پدرش را از دست داد. استرلینگ یتیم در کینگستون جامائیکا زندگی می‌کرد و آینده او کاملا مبهم بود. در پنج سالگی به همراه مادرش به لندن رفت و آنجا با مشقت زندگی بیشتر آشنا شد. مادرش در کنار ادامه تحصیل، در یک شغل پاره‌وقت، دستشویی‌های هتل‌ها را پاک و رحیم نیز در این کار به مادر کمک می‌کرد. این زندگی سخت، استرلینگ را بر آن داشت تا به صورت جدی به کاری که در آن مهارت داشت، بپردازد و آن فوتبال بود. او در تمرین‌ها و تست‌های ورزشی،به سرعت خود را به عنوان استعداد برتر معرفی کرد و توسط باشگاه‌های انگلیسی جذب شد تا به اینجا برسد.

بویاکو ساکا

ستاره انگلیسی، بویاکو ساکا در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نگاه‌ها را به خود جلب کرد. زندگی ساکا که در کودکی با فقر و در جوانی با تبعیض نژادی همراه بود، اصلا ساده نبوده است. او سال ۲۰۰۱ از پدر و مادری نیجریه‌ای که به انگلیس مهاجرت کرده بودند، به دنیا آمد. با وجود مشکلات مادی و اجتماعی، پدر و مادرش تصمیم می‌گیرند به ساکا در رسیدن به هدفش که فوتبالیست‌شدن است، کمک کنند. او در همان دوران کودکی درخشان ظاهر شد و در هفت سالگی به باشگاه آرسنال پیوست. در فینال یورو ۲۰۲۰، ساکا به شکلی عجیب مورد هجوم نژادپرستان انگلیسی قرار گرفت. ساکا که در کودکی فقر و تنگدستی را تجربه کرده بود، در کارهای خیریه زیادی شرکت می‌کند.

امباپه

کیلیان امباپه، ستاره فعلی تیم ملی فرانسه و بهترین گلزن فعلی جام‌جهانی ۲۰۲۲، هرگز تصور نمی‌کرد این افتخار را کسب کند. زیرا کودکی سختی را در محله فقیرنشین بوندی پاریس سپری کرد. او از پدری کامرونی به نام ویلفرد و مادری الجزایری به نام فائزه به دنیا آمد. اما شرایط سخت زندگی مانع رسیدن امباپه به شکوه فوتبال نشد. 
شاید نزدیکی محل زندگی او به ورزشگاه استاد دو فرانس یا عشق به کریستیانو رونالدو که او را الگوی خود قرار داده بود، باعث شد امباپه فوتبالیست بزرگی شود. مسیر امباپه راحت نبود و در ابتدا رنج زیادی کشید.  پدرش می‌گوید: «اوایل حضورش در موناکو به عنوان بازیکن اصلی محسوب نمی‌شد و کیلیان هر روز به خاطر این موضوع گریه‌می‌کرد». 

والنسیا

مهاجم ملی‌پوش اکوادوری، پس از موفقیتش در زدن دو گل برای کشورش در افتتاحیه جام‌جهانی قطر، گل سوم را مقابل هلند نیز به ثمر رساند.  والنسیا توانست در قطر یک رکورد جدید به نام خود ثبت کند. این بازیکن ۳۳ ساله مسن‌ترین بازیکنی شد که اولین گل جام‌جهانی را به ثمر رسانده است. اما پیش از دستیابی به این موفقیت، داستان زندگی او پر از رنج بود. او در زاغه‌های سن لوریزو اکوادور در جست‌وجوی زندگی، مانند سایر کودکان آرزوی ثروتمند‌شدن در فوتبال را در سر می‌پروراند، اما پدرش نمی‌توانست برای او حتی یک توپ بخرد. بنابراین از یک تکه پارچه برای او یک توپ درست کرد. با این وجود، فقر مانع شکوفایی استعداد فوتبالش نشد.