آب سالم و پایدار در 4دهه گذشته

آب سالم و پایدار در 4دهه گذشته

بهره‌مندی مناطق مختلف کشور از آب سالم و پایدار از جمله وظایف اصلی دولت محسوب می‌شود که برای تحقق این اصل از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا به امروز، اقدام‌های بنیادینی انجام شده و وزارت نیرو به‌عنوان یکی از ارکان دولت به‌منظور ارتقای سطح کیفی و کمی آب در شهرها و روستاهای کشور برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی و اجرایی کرده است.

براساس آخرین آمار دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و تلفیقی وزارت نیرو، میزان بهره‌مندی جمعیت شهری از آب سالم، بهداشتی و پایدار در ابتدای دولت سیزدهم برابر با 99.87درصد است. این در حالی است که این عدد در ابتدای انقلاب اسلامی 74.6درصد را شامل می‌شد. همچنین میزان بهره‌مندی جمعیت روستایی کشور در سال ۱۳۵۷ برابر با ۱۲درصد بوده که با اقدام‌های جهادی انجام شده برای تأمین آب شرب سالم و پایدار، میزان بهره‌مندی روستاها از این امکان در دی‌‌سال جاری به بیش از ۸۵درصد رسیده است اما از این نعمت الهی برخی خانوارها به‌درستی استفاده نمی‌کنند و بسیاری از کارشناسان نظام تعرفه پلکانی را پیشنهاد داده‌اند. اخیرا دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرده بود کسانی که در دسته پر مصرف‌ها هستند نه‌تنها قبوض نجومی دریافت می‌کنند، بلکه باید منتظر قطع آب باشند. حالا خبر رسیده آب  29هزار خانوار بدمصرف تهرانی از ابتدای طرح برخورد با مشترکان پرمصرف آب (۱۸مهر امسال) به طور موقت و برای چند ساعت قطع شده است. تداوم مصرف بی‌رویه آب در تهران با  توجه‌ به شرایط نامساعد بارشی، امکان تأمین آب را با سختی روبه‌رو خواهد کرد. گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا هفتم بهمن 50.7میلی‌متر بارش در حوضه آبریز تهران به‌وقوع پیوسته است. این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته که 9/92میلی‌متر بارندگی ثبت شده دارد ۴۵درصد کاهش را نشان می‌دهد. میزان بارش‌های این حوضه آبریز در دوره بلندمدت ۵۴ساله هم 114.8میلی‌متر بوده که کاهش را نشان می‌دهد. این میزان بارش در حالی است که سرانه مصرف آب هر خانوار به‌طور میانگین ماهانه در این کلان‌شهر ۱۷هزار لیتر است.

​​​​​​​بدون تیتر
احمدرضا علایی، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت: تعداد رایزنان بازرگانی از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون از دو به ۱۸ نفر رسیده است که تا پایان سال این تعداد به ۲۰ نفر افزایش می‌یابد. افزایش مشوق‌های صادراتی و تخصیص براساس نظر مراکز تجاری، از برنامه‌های دیگر در دستور کار است تا این مراکز مجری سیاست‌های سازمان توسعه تجارت و ابراز نظارتی و کنترلی باشند. ۵۶خدمت را می‌توان از طریق مراکز تجاری دریافت کرد اما الزامی برای آنها با توجه به موقعیت جغرافیایی هر مرکز وجود ندارد.

احمدرضا بخشی، مدیرعامل انجمن چای و دمنوش ایران: حدود یک ماه است که وزارت جهاد کشاورزی تمدید و ثبت سفارش جدید برای واردات چای انجام نمی‌دهد و با توجه به این‌که وضعیت چای برای دریافت ارز نیمایی یا آزاد تعیین تکلیف نشده، بانک مرکزی ارزی اختصاص نمی‌دهد که این امر می‌تواند تعادل بازار چای در کشور را برهم بزند. ارز مورد نیاز واردات این محصول در سال 300 تا 400 میلیون دلار است که رقم کمی در مقایسه با سایر مواد غذایی به حساب می‌آید.

پس از این‌که طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان به صورت داوطلبانه از 27 دی امسال آغاز شد، حمید فرداد دیروز اعلام کرد طرح کالابرگ الکترونیک در سه استان قزوین، گیلان و مرکزی از مرحله ثبت‌نام فروشگاه‌ها آغاز شد و طی روزهای آینده اعتبار خرید برای یارانه‌بگیران این سه استان در حساب سرپرست خانوار شارژ خواهد شد که مردم می‌توانند از فروشگاه‌های مدنظر 10 قلم کالای اساسی را خریداری کنند. سه استان گیلان، قزوین و مرکزی از امروز فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌شان می‌توانند با ورود به سامانه https://shoma.sfara.ir ثبت‌نام کنند. طی دو سه روز آینده نیز اعتبار یارانه‌ای افراد سرپرست خانوار به حساب‌شان واریز می‌شود و مردم می‌توانند 10 قلم کالای یارانه‌ای شامل شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع،‌ ماکارونی، قند، شکر و برنج را از این فروشگاه‌ها خریداری کنند.