توجه صداوسیما به شعر

در نشست خبری دومین جشنواره ملی نماآهنگ فجر مطرح شد

توجه صداوسیما به شعر

نشست خبری دومین جشنواره ملی نماآهنگ فجر با حضور علیرضا قزوه، مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صداوسیما و همچنین دبیران این جشنواره یکشنبه نهم بهمن در محل این دفتر برگزار شد.

این نشست با حضور علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صداوسیما، مجید مصلحی مدیر جشنواره و غلامرضا ملکوتی دبیر جشنواره همراه بود. در ابتدای نشست علیرضا قزوه، مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما درخصوص برگزاری و جایگاه جشنواره نماآهنگ فجر گفت: جشنواره‌هایی مثل شعر فجر و تئاتر فجر در حال اجراست، موسیقی فجر با کمی تاخیر برگزار می‌شود و نماآهنگ فجر اگرچه متولی‌اش دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیماست اما خودش را جدا از دیگر جشنواره‌ها نمی‌داند و تلاش می‌کند کاری در حد جشنواره‌های دوره‌های گذشته انجام دهد. این جشنواره بسیار جوان است و اولین دوره‌اش سال ۹۷ برگزار شد.
​​​​​​​وی افزود: امسال بعد از چهار سال، بعد از کرونا و دیگر مشکلات دومین دور از این جشنواره برگزار می‌شود و اختتامیه آن را ۱۵ اسفندماه برگزار می‌کنیم. در اولین دوره‌ای که برگزار شد بیش از 1100 نماآهنگ به دبیرخانه رسید. امسال در دومین دوره بیش از ۸۰۰ قطعه به دبیرخانه رسیده و هنوز هم مهلت ارسال آثار به اتمام نرسیده است. طبق معمول همه جشنواره‌ها یک مدیر و یک دبیر جشنواره داریم. مجید مصلحی، مدیر جشنواره و غلامرضا ملکوتی، دبیر جشنواره است.قزوه همچنین در مورد سازوکار دفتر موسیقی در دوره تصدی خود گفت: نام شعر که در ابتدای دفتر شعر و موسیقی و سرود درج شده است در حکم من از طرف رئیس سازمان ابلاغ شد و پیش از این نبود. سازمان صداوسیما پیش از این متولی شعر نبوده است و ما در همین یک‌سال بسیار به شعر توجه کردیم.
وی افزود: دو رهبر بزرگوار ما امام‌خمینی(ره) و رهبر انقلاب هردو به این هنر اصیل آراسته هستند کافی است که بدانیم این هنر چقدر مهم است. سعی کردیم شاعران انقلاب اسلامی حضور جدی‌تری در تلویزیون داشته باشند. با سختگیری‌ها، نظارت و شوراهایی که داشتیم محتوای سرودها و شعر تیتراژها از کیفیت بالاتری برخوردار شده است.مدیر دفتر شعر و موسیقی سرود صداوسیما درباره آرشیو موسیقی گفت: ما بزرگ‌ترین آرشیو کشور را داریم. این آرشیو 70هزار قطعه موسیقی دارد که برخی نماآهنگ هم دارد و همچنان سعی داریم سر و سامان بهتری به این حوزه دهیم. اگر بودجه ما افزایش پیدا کند آمادگی داریم این 300 قطعه طی سال را به هزار عدد برسانیم. صداوسیما متعلق به همه مردم است و درهای سازمان به روی همه کسانی که با جدیت کار می‌کنند باز است.
در ادامه، مجید مصلحی، مدیر جشنواره به ذکر توضیحاتی در مورد جشنواره نماآهنگ پرداخت و بیان کرد: نماآهنگ بر شدت تاثیرگذاری موسیقی می‌افزاید. امروز سرعت و کثرت نماآهنگ گاهی با سرعت پدیده‌های اجتماعی همسنگ می‌شود و می‌تواند بخشی از مسائل را بهبود بخشد یا به چالش بکشد. جای یک شبکه تلویزیونی نماآهنگ در قاب رسانه خالی است‌.وی اظهار داشت: البته از سال گذشته در حوزه فضای مجازی در قالب شبکه «نوا» که متعلق به این دفتر است روزی دو ساعت برنامه داریم. علی‌رغم مشکلات زیادی که داشتیم تلاش کردیم دومین جشنواره نماآهنگ اسفندماه امسال برگزار شود. یکی از اهداف مهم جشنواره برجسته‌شدن نماآهنگ است. غلامرضا ملکوتی، دبیر جشنواره نیز در ادامه برنامه گفت: استنباط من این است که امسال آمار قطعات به 2000 اثر برسد چون این ۸۰۰ اثری که رسیده در ابتدای راه است. آنچه که در حوزه نماآهنگ فجر مد نظر ما بود این بود افرادی که در این حوزه کار کرده‌اند اما کارشان به جایی راه پیدا نکرده است مورد بهره‌برداری ما قرار بگیرد.