چرا نمی‌خواهند صدای هیسپان تی‌وی شنیده شود؟

چرا نمی‌خواهند صدای هیسپان تی‌وی شنیده شود؟

شبکه هیسپان تی‌وی ازجمله شبکه‌های خبری برون‌مرزی کشورمان است که در سال‌های اخیر، هدف حملات از سوی آمریکا و دولت‌های غربی در قالب انواع محدودیت‌ها و مسدودسازی در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها قرار گرفته است. این کشورها اخیرا به بهانه تحولات داخلی ایران و همچنین آنچه نقش ایران در قالب جنگ اوکراین ادعا می‌کنند، دور تازه‌ای از فشارها را چه در قالب وضع تحریم علیه کشورمان و چه تلاش جهت اجماع‌سازی بین‌المللی و تحمیل فشارهای سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای به تهران، در دستورکار قرار داده‌اند.

به گزارش جام‌جم، با این همه، هیسپان تی‌وی به‌دلیل جامعه هدف خاص خود (کشورها و ملت‌های اسپانیایی‌زبان) و البته موقعیت ویژه‌اش به‌عنوان شبکه‌ای که روایت‌ها و گفتمان‌ها و کار خبری ــ رسانه‌ای را از چشم‌انداز جهان ایرانی و به دور از فضای تاریک و مبهم مطلوب غرب علیه کشورمان به‌پیش‌می‌برد، با چالش‌ها و بحران‌سازی‌های به‌مراتب گسترده‌تری روبه‌رو بوده است. از این رو، به‌طور خاص و با نمودهای عینی می‌توان دو دلیل اصلی را در پافشاری دولت‌های غربی جهت مقابله سخت و قهری با شبکه هیسپان تی‌وی مورد اشاره قرار داد. 
نخست، هیسپان تی‌وی عملکرد و کنشگری موثر خود را در عرصه میدانی به اثبات رسانده و نوع خاص فعالیت خبری آن که تا حد زیادی مبتنی بر نیروهای محلی در کشورهای اسپانیایی‌زبان است و به همه طیف‌های سیاسی و اجتماعی در کشورهای مذکور جهت ابراز عقایدشان تریبون می‌دهد سبب‌شده تا این شبکه در سال‌های اخیر از جایگاهی مهم و قابل‌توجه در چارچوب معادلات خبری و رسانه‌ای کشورهای اسپانیایی‌زبان برخوردار گردد و البته نمونه‌ای موفق از کنشگری رسانه‌های برون‌مرزی کشورمان نیز باشد. موضوعی که عملا تصویر و چهره‌ای جدید و کمترشناخته‌شده را از ایران به ملل اسپانیایی‌زبان ارائه می‌کند و تا حد زیادی روایت‌ها و تصویرسازی‌های غلط جهان غرب و مخالفان کشورمان را در عرصه بین‌المللی (علیه ایران)، کم‌اثر و خنثی می‌سازد. موضوعی که در نوع خود حامل هزینه‌ها و خسارت سنگینی برای دولت‌ها و سیاستمداران غربی است که سال‌هاست با هزینه‌کرد میلیاردها دلار پول به‌دنبال تحمیل انزوا و برسازی تصویری سیاه از کشورمان در عرصه بین‌المللی هستند. 
دوم، همان‌طور که پافشاری ایران بر توسعه روابط با کشورهای منطقه آمریکای‌لاتین نظیر ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی و... نگرانی‌های جدی را برای واشنگتن به همراه داشته و حتی در دوره‌ای ایران با پافشاری برحق خود جهت دارا بودن روابط باثبات و عادی با کشوری نظیر ونزوئلا، علی‌رغم تمامی تهدیدات آمریکا اقدام به اعزام تانکرهای نفتکش کشورمان به سمت آب‌های سرزمینی ونزوئلا کرد، این موضوع کنشگران غربی را به هراس انداخته که شاید اگر آنها در روند فعالیت‌های رسانه‌ای ایران در منطقه مذکور که عملا حوزه تحت پوشش شبکه هیسپان تی‌وی نیز هست ایجاد اختلال نکنند، روند قدرت‌گیری ایران و نفوذ آن در این منطقه افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت و این مسأله منافع حیاتی آنها را به خطر می‌اندازد. در واقع، از این نظر، توان رسانه‌ای ایران و فعالیت‌های خبری آن در حوزه کشورهای اسپانیایی‌زبان به‌ویژه در آمریکای‌لاتین، از سوی کشورهای غربی به‌مثابه مکمل فعالیت‌ها و اقدامات میدانی ایران در نظر گرفته شده و می‌شود و همین مسأله آنها را به تکاپو واداشته تا هرچه‌سریع‌تر نسبت به این موضوع واکنشی جدی و توام با قوه قهریه را اتحاذ کنند. از این رو، شاهدیم که این دولت‌ها برخلاف شعارهای دور و دراز خود در زمینه تعهدشان به آزادی بیان و دموکراسی، عملا راه سرکوب و حذف شبکه‌ای نظیر هیسپان تی‌وی با هدف مقابله با نفوذ و صدای مستقل این رسانه در حوزه کشورهای اسپانیایی‌زبان را در پیش گرفته‌اند. از این منظر، این قبیل کنشگران با اندک بهانه‌هایی که کسب کنند، از هیچ اقدامی جهت مقابله با شبکه‌ای نظیر هیسپان تی‌وی یا توانمندی‌های رسانه‌ای و خبری آن کوتاهی نمی‌کنند. مسأله‌ای که البته نمودهای عینی خود را در مدت اخیر به‌وضوح به نمایش گذاشته است.