آموزش و امید؛ رهاورد مسابقه‌های رسانه‌ملی

نگاهی به برنامه‌های سرگرم ساز و مفرح سیما

آموزش و امید؛ رهاورد مسابقه‌های رسانه‌ملی

اکنون ده‌ها برنامه سرگرم کننده مفرح در قالب‌های خانوادگی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی از شبکه‌های رسانه‌ملی پخش می‌شود و هرکدام هم تماشاگران و استقبال‌کنندگان و شرکت‌کنندگان خود را دارند.

 این حجم از تولید برنامه متنوع بیانگر شناخت نیازهای مخاطب به آموزش، سرگرمی، شور، نشاط و کسب انرژی برای مقابله با مشکلات زندگی و تلاش رسانه‌ملی برای پاسخگویی به این مهم است. این نوع برنامه‌ها به دو شکل و محتوای عمده تولید و پخش می‌شوند. نخست آثاری که حاصل همت، خلاقیت، ابداع طراحان، هنرمندان و مدیران وطنی‌اند که کوشیده‌اند برنامه‌هایی شادی‌بخش، بامحتوا و همسو با واقعیت‌ها و مؤلفه‌های زندگی فرهنگی و اجتماعی براساس باورهای دینی، ملی، علمی، آیین‌ها و سنت‌های ایرانی ــ اسلامی و بهره‌گیری از تاریخ غنی ایران‌زمین و دستاوردهای روز جهان با رویکرد آموزشی تولید و ارائه کنند. دوم، برنامه‌هایی که شکل، شیوه، حتی دکور، آکسسوار و اجرای خود را از برنامه‌های موفق خارجی، ماهواره‌ها و تلویزیون‌ها وام گرفته و خواسته‌اند با ریختن‌مضامین و محتوای وطنی، آنها را ایرانیزه کنند.  
صرف نظر از موفقیت یا عدم توفیق آنها در این زمینه، دو نکته در این ارتباط لازم به ذکر و تاکید است: یک؛ باید به یاد داشت که اگر آن برنامه‌ها در خارج و کشورهای خود موفق بوده‌اند، افزون بر فرم و قالب نوآور، مضامین آنها با فرهنگ و آداب و زندگی مردم آن کشورها همخوان بوده است، لذا موفقیت آنها در کشورهای خود به معنای موفق بودن همان فرمول‌ها و قواعد در ایران نیست و دوم این‌که تقلید یا ایرانیزه کردن شکل و قالب آنها در کشور با تشویق و حمایت از طراحان، برنامه‌سازان، مجریان و هنرمندان وطنی همسو نیست. 
درصورت اصرار بر استفاده از همان اشکال خارجی، آنها باید محتوای ایرانی داشته باشند، چراکه در غیر این صورت و ضعیف بودن تولید آنها، نارضایتی مخاطب را به‌دنبال داشته و مشتریان و علاقه‌مندان به ماهواره‌ها به‌جای دیدن مشابه دست‌چندم ایرانی مسابقه‌ها، ترجیح می‌دهند پای ماهواره نشسته و نسخه اصل را ببینند و نتیجه این اقدام، یعنی دور شدن از رسانه‌ملی و روآوری به ماهواره‌ها و برنامه‌های خارجی است که مطلوب و مقبول فرهنگ کشور نیست. از همین رو با تایید و تشویق آن گروه از مسابقات و سرگرمی‌های تلویزیون که شکل و قالب و محتوای آنها برخاسته از تفکر و اندیشه ایرانی است، بر مسأله ارتقا، تحول و جهش تولید ملی که تاکید موکد مقام معظم رهبری در تمام امور اجتماعی است در رسانه‌ملی برتولید آثار خوب و قوی وطنی با رویکرد اساسی آموزش و امیدآفرینی تاکید دارم. استقبال مخاطبان میلیونی از برنامه‌ها و مسابقه‌های ملی، ایرانی و اسلامی مثل «شهروند و مافیا» که خوب، قوی، با محتوا و اجرای شاد تولید و پخش می‌شوند، گواه این مدعاست. بنابراین با تحسین تولیدکنندگان، طراحان، مدیران، مسئولان و مجریان که درگروه‌های مسابقات و سرگرمی رسانه‌ملی متمرکزند، چشم انتظار برنامه‌های صددرصد وطنی که همه چیز آن ایرانی، وطنی، فرهنگ ساز و تعالی بخش تولید ملی درعرصه فرهنگ باشد، هستیم و باور داریم که رسانه‌ملی در این مسیر هم بیش از گذشته مانند سایر بخش‌ها و برنامه‌های صدا وسیما موفق و افتخارآفرین خواهدبود.

جبارآذین - منتقد