نسخه Pdf

«زیرساخت» رشد و توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان

«زیرساخت» رشد و توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان

واژه «زیرساخت» اصطلاح عمومی برگرفته از واژه Infrastructure به معنای امکانات، سامانه‌ها و بناهایی است که به یک شهر یا کشور خدمت‌رسانی می‌کند‌؛ زیرساخت‌ها به دو دسته نرم و سخت طبقه‌بندی می‌شود و در زمینه‌های مختلف، معنی متفاوتی خواهد داشت.

واژه زیرساخت‌ در زیست‌بوم نوآوری و فناوری که این روزها زیاد به گوش‌مان می‌خورد، شامل مجموعه‌ای از عوامل مختلف است که همراه یکدیگر می‌تواند باعث تقویت و تسهیل فرآیند نوآوری و توسعه فناوری در زمینه‌های مختلف شود که ازجمله آنها می‌توان به مراکز هم‌آفرینی، کارخانه‌های نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها و...اشاره کرد. این مجموعه‌ها معمولا نقش زیرساختی خود را از مسیرهای زیر ایفا می‌کنند:
آموزش و پژوهش: وجود محیط‌های آموزشی، تحقیقاتی وآزمایشگاهی مناسب برای توسعه دانش و مهارت‌ها در زمینه‌های نوآوری فناوری.
سرمایه‌گذاری: ایجاد زمینه‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها به منظور پشتیبانی از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در زمینه فناوری.
همکاری‌های صنعتی و دولتی: ارتباط و همکاری میان صنعت، دولت و دانشگاه‌ها به منظور انجام پژوهش‌های مشترک و تبادل دانش و فناوری.
اشتغال و استارت‌آپ‌ها: تشویق به تأسیس استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا، ایجاد فرصت‌های شغلی و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان.
حمایت از تحقیق و توسعه: ارائه حمایت‌های مالی و مشاوره‌ای برای تحقیقات و پروژه‌های توسعه فناوری.
فرهنگ‌سازی وآگاهی‌بخشی: ترویج فرهنگ نوآوری، آگاهی‌بخشی درزمینه فناوری وتشویق به انعکاس سریع دانش‌به کاربردعملی. این زیرساخت‌ها همه با یکدیگر تفاوت و توازن مناسبی باید داشته باشد تا بتواند زمینه‌ای مثبت برای رشد و توسعه نوآوری و فناوری فراهم کند.