پیگیر مثل کارآگاه علوی

پیگیر مثل کارآگاه علوی

ازجمله کارهای ماندگار احمد نجفی در حوزه بازیگری، مجموعه کارآگاه علوی است که هنوز هم در خاطر مخاطبان مانده است. کارآگاه علوی در دو سری روی آنتن رفت که نقش اصلی این کارآگاه در دست نجفی بود.

نویسنده و کارگردان هردومجموعه حسن هدایت بود. کارآگاه علوی در مجموعه کاراگاه علوی۱، مأمور اداره تامینات بودکه در بین سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ مشغول فعالیت درتهران است.درکارآگاه علوی۲ او پس ازتبعید، دوباره به کار فراخوانده می‌شد ودر بازگشت،تصمیم می‌گرفت باپیگیری پرونده‌های مفاسدعوامل رژیم شاه،پرده ازاین فساد بردارد. اوپیشتر درباره بازی دراین مجموعه گفته بود: باید این مسأله در کشور جابیفتد که اگر سریالی موفق بود، قسمت‌های بعدی آن ‌هم ساخته شود. ضمن این‌که در این سال‌ها هرکس من یا آقای هدایت را می‌دید از ما سراغ کارآگاه علوی را می‌گرفت.حتی خیلی‌هاهنوز هم من رابه اسم کارآگاه علوی می‌شناسند. رئیس سازمان صداوسیما(در آن دوران) نظر مساعدی نسبت به ساخت سری جدید کارآگاه علوی داشت. بازی نجفی در این مجموعه، توانست یک چهره درست از کارآگاهی در دل تاریخ معاصر نمایش دهد.

یک فرمانده روس
درمیان نقش‌های ماندگار احمد نجفی، بازیگرتوانمند تلویزیون،بایدبه نقش اودرمجموعه سنجرخان هم اشاره کرد. او دراین سریال، نقش مامانف،فرمانده قوای روسیه راداشت وتوانست با صلابت وتوانمندی که داشت، این نقش رابه درستی به نمایش بگذارد. سنجرخان یک مجموعه تلویزیونی ایرانی درژانرتاریخی به کارگردانی محمدحسین لطیفی ونویسندگی سید ضیاءالدین دری بود که در بهمن و اسفند۱۴۰۲از شبکه یک سیماپخش شد.این مجموعه ۲۶قسمتی سرگذشت سنجرخان وزیری در زمان احمدشاه را روایت می‌کرد. روایت اصلی سریال هم، زندگی یکی از قهرمانان کرد به نام سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم بود. وی مبارز و آزادی‌خواه کرد اهل‌سنت و ازفعالان انقلاب مشروطه بودکه دربرابرحضور نیروهای انگلیسی وروسی درمنطقه کردستان به مبارزه علیه آنان پرداخت.نجفی پیش ازاین درباره بازی دراین مجموعه گفته بود: داستان این مجموعه درباره سنجرخان، قهرمان ملی کردستان هست که با دولت‌های خارجی و به‌ویژه شوروی مبارزه کرد. به‌دلیل نگاهی که این سریال به کردستان و قهرمان‌های ملی دارد،به‌نظرم پخش آن در تقویت اتحاد ملی خیلی مؤثر است. پیش از بازی در این سریال، نام سنجرخان را شنیده بودم و کمی درباره فعالیت‌هایش می‌دانستم؛ البته نمی‌گویم که متخصص بودم اما مطالعاتی درباره سنجرخان داشتم.

بازخوانی یک پرونده
مجموعه‌ مستند داستانی سه‌شنبه۱۴جولای که فیلمنامه آن به قلم سیدمحمدجواد حسینی به رشته تحریردرآمد با نگاهی به پرونده هسته‌ای ایران و بازخوانی عملکردهای گذشته کشور نسبت به این موضوع،سعی داشت واقعیت‌های موضوع هسته‌ای کشوررا مورد بررسی قرار دهد. در این اثر که از شبکه یک سیما پخش شد، احمد نجفی در نقش نظامی بازنشسته؛ حالا به عنوان پژوهشگر؛ یک پرونده حساس بین‌المللی را در دست دارد و در بررسی این پرونده، حقایق تازه‌ای روشن می‌شود.