رسانه‌ملی؛ یار و همراه کتاب

رسانه‌ملی؛ یار و همراه کتاب

شبکه‌های سیما همزمان با برگزاری سی‌و‌پنجمین نمایشگاه کتابِ تهران، برنامه‌های ویژه‌ای را برای مخاطبان خود درنظر گرفته‌اند. تولید و پخش ویژه‌‌برنامه‌های اختصاصی از مصلای تهران، تهیه گزارش‌های تخصصی برای انواع مخاطبان در سنین مختلف، از جمله تدارک ویژه شبکه‌هاست که با همت و پشتیبانی مرکز تولید و فنی سیما در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن خواهد رفت. در ادامه به شرح برنامه‌های سیما در این‌خصوص آمده است.

شبکه یک و 2
در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه تا شنبه ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود؛ برنامه زنده «کتاب یک» هر روز در ساعت‌های ۱۳ و 20 دقیقه، ۱۶ و 15 دقیقه و ۱۸ و 30 دقیقه از شبکه یک پخش خواهد شد. برنامه «صبحانه ایرانی» شبکه دو نیز منعطف با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب هر روز از ساعت 7 روی آنتن می‌رود.
   
شبکه 3 و 4
در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برنامه صبحگاهی «سلام صبح‌بخیر» با دعوت از مهمانان و ناشران و همچنین معرفی کتاب‌های ارزنده از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این برنامه هر روز ساعت 9صبح به صورت زنده پخش می‌شود.
شبکه چهار سیما با برنامه‌ای ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مخاطبان خود همراه است. این برنامه با عنوان «کتاب 4»، با چهار بخش 15 تا 30دقیقه‌ای در ساعات برگزاری نمایشگاه به صورت زنده از مصلای تهران و یک ویژه‌برنامه یک ساعته از ساعت 22 و 30 دقیقه به روی آنتن می‌رود.
در ویژه‌برنامه شبانه که اجرای آن را محمد سرشار برعهده دارد، نقد و تحلیل وضعیت کتاب در ایران انجام می‌شود. در آیتم‌های 15 تا 30 دقیقه‌ای که در ساعت‌های 10، 12 و 15 دقیقه، 14 و 30 دقیقه و 17 به طور زنده از محل نمایشگاه پخش می‌شود با مولفان، مترجمان، دست‌اندرکاران حوزه کتاب و نشر، نوقلم‌ها و مدیران ستادی نمایشگاه صحبت‌می‌شود.
   
شبکه نسیم
شبکه نسیم با برنامه «دیدی نو» به مناسبت سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مخاطبان خود همراه است. این برنامه به تهیه‌کنندگی مهران میرصالحی، کارگردانی کیان کحال‌زاده با اجرای ایوب آقاخانی در 52قسمت از شبکه نسیم پخش خواهد شد.
   
شبکه آموزش
برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش سیما در سه بخش در ساعت‌های 1۰و۴۵ تا ۱۱، ۱۶و۴۵ تا ۱۷ و۱۷و۴0 تا ۱۷و۵۰ دقیقه به موضوع نمایشگاه کتاب می‌پردازد و به صورت زنده با نمایشگاه، ارتباط مستقیم برقرار می‌کند. برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش ضمن ارتباط زنده با نمایشگاه بین‌المللی کتاب، هر روز یک کتاب تخصصی و عمومی با موضوع سلامت محور معرفی می‌کند. همچنین برنامه «دوربین هفت» در دو بخش در ساعت‌های ۱۲ و ۲۰و۴۰ دقیقه گزارش‌هایی از رویدادها و وقایع نمایشگاه کتاب را از شبکه آموزش پخش می‌کند.
   
شبکه قرآن
شبکه قرآن و معارف سیما نیز رویدادهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در قالب ویژه برنامه و میان برنامه‌های مختلف به صورت زنده پوشش می‌دهد. ویژه برنامه‌ای به تهیه ‌کنندگی مهدی شکوهی با حضور مستمر استیج و دوربین شبکه قرآن و معارف سیما در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و گفت وگو با صاحبان نشر، مولفان و بازدیدکنندگان آماده پخش برای دوستداران کتاب است. همچنین تهیه و تولید و پخش روزانه آیتم‌های متنوع ادبی از غرفه‌های مختلف و حال و هوای فرهنگی نمایشگاه از دیگر تدارک شبکه قرآن و معارف سیماست.
   
شبکه نمایش
شبکه نمایش  فیلم‌هایی را با مضمون کتاب در جدول پخش خود قرار داده که هر شب ساعت۲۱ پخش خواهد شد.فیلم‌های سینمایی «جولی و جولیا»، «کتاب فروشی»، «چارلز دیکنز»، «خانم پاتر»، «نابغه»، «کافه امید»، «انجمن ادبی کیک پوست سیب زمینی» و «عجیب تر از داستان» از این جمله است.
   
شبکه تهران
برنامه «تهران20» شبکه تهران؛ همزمان با نمایشگاه به‌صورت ویژه‌ای به این رویداد فرهنگی می‌پردازد. برنامه «به‌خانه برمی‌گردیم» هم در بخش‌های متنوع به صورت ویژه‌ به این رویداد فرهنگی خواهد پرداخت. برنامه «سلام تهران» هر روز صبح از ساعت 6و30 دقیقه تا 8 با دعوت از مهمان‌های ویژه حوزه کتاب و نشر به موضوع نمایشگاه کتاب در شبکه تهران می‌پردازد. همچنین ارتباط زنده با نمایشگاه کتاب از روز چهارشنبه 19اردیبهشت هر روز ساعت10 در شبکه تهران برقرار می‌شود . گزارش «در شهر» و «در استان» نیز همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب گزارش‌های ویژه‌ای را روانه آنتن می‌کنند.
   
شبکه افق و سلامت 
شبکه افق نیز رویدادهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به صورت زنده از محل برگزاری نمایشگاه پوشش می‌دهد. این برنامه از ساعت 18 و 30 دقیقه به مدت نیم ساعت پخش می‌شود. برنامه «مثبت سلامت» به صورت زنده رویدادهای فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب را از شبکه سلامت پخش می‌کند. همچنین برنامه‌های «پنجره باز» و «حال خوب» نیز به صورت زنده از نمایشگاه روی آنتن می‌روند.
   
شبکه کودک و امید
شبکه کودک با برنامه «کتاب شیرین» مخاطبان خود را با حال وهوای نمایشگاه کتاب همراه می‌کند. شبکه امید نیز با برنامه زنده «نورا» به انعکاس رویدادهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌پردازد. این برنامه هرروزساعت ۱۹تا۲۰ ازنمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روی آنتن می‌رود. این برنامه شامل بخش‌های من و کتاب، کتاب جان و معرفی کتاب‌هایی راجع به زندگی شهدا و ... است.
   
شبکه مستند
مستندهای «جای پای او» یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ساعت 20، «شاهنامه فردوسی» دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت 19 و 30 دقیقه و «کاش غوره‌ها انگور بشه» سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه مستند می‌روند.
   
شبکه جام‌جم
میان‌برنامه «برگ‌زرین» ویژه کتاب و کتابخوانی، از شبکه جام‌جم پخش می‌شود. همچنین ارتباط مستقیم با نمایشگاه کتاب تهران و مصاحبه با بازدیدکنندگان و ارائه گزارش از وقایع و رخدادهای نمایشگاه در فواصل برنامه‌ها با محوریت مهمانان کشورهای فارسی زبان در نمایشگاه و سایر کشورهای خارجی مهمان و مصاحبه با صاحب‌نظران زبان پارسی مشارکت‌کننده در نمایشگاه روی آنتن شبکه جام‌جم می‌رود.

کتابخانه‌ای به گستره صدا
در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، شبکه‌های رادیویی با برپایی غرفه‌های رادیویی در مصلای امام‌خمینی(ره) این رویداد را به صورت زنده پوشش می‌دهند. علاوه بر این شبکه‌ها با طراحی برنامه‌های جدید و در قالب برنامه‌های روتین به این مهم می‌پردازند.
برنامه «باغ هنر» شبکه رادیویی ایران از ابتدا تا پایان سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ساعت 16 از مصلای بزرگ تهران ن تقدیم مخاطبان می‌شود. «ایران امروز»، «‌ایرانشهر» و «تالار آیینه» نیز به نمایشگاه کتاب می‌پردازند.
برنامه «کافه رادیو» رادیو جوان از محل نمایشگاه کتاب پخش می‌شود.  
شبکه رادیویی فرهنگ برنامه «کتاب فرهنگ» را با حضور نویسندگان و ناشران برجسته ساعت 17 تا 18 از گروه تاریخ و اندیشه تقدیم مخاطبان می‌کند. برنامه «سرزمین من» به‌طور زنده با بخش‌های گزارش، گفت‌وگو و اطلاع‌رسانی رویدادهای مربوط به نمایشگاه کتاب، ساعت ۱۳ تا ۱۴ از محل برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن می‌رود. برنامه «ققنوس» با معرفی کتاب در گفت‌وگو با ناشران و نویسندگان حوزه ادب و هنر ساعت۱۵ روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود و برنامه «صبح به وقت فرهنگ» در قالب گزارش اطلاع‌رسانی ساعت 6 و 30 دقیقه پخش می‌شود.  برنامه «کتاب‌خوار» کاری از گروه فرهنگ و جامعه شبکه رادیویی تهران است که از نمایشگاه کتاب از ساعت 16 تا 17 به‌صورت زنده تقدیم مخاطبان می‌شود.  رادیو اقتصاد در مجله رادیویی «گذر بازار» به برگزاری نمایشگاه کتاب می‌پردازد. بازار کتاب بخش 30 دقیقه‌ای از برنامه گذر بازار است که در قالب گزارش از نمایشگاه کتاب تهیه می‌شود.
«عصر جوانی» نام برنامه‌ رادیومعارف است که از نمایشگاه کتاب به‌صورت زنده روی آنتن می‌رود. این برنامه با موضوع اهمیت مطالعه و کتابخوانی از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از استودیوی ویژه معاونت صدا به سمع شنوندگان می‌رسد. 
شبکه رادیویی سلامت با ویژه‌برنامه «عشق کتاب» از نمایشگاه با مخاطبان همراه خواهد بود.
 ویژه‌برنامه «سکوی دانش» رادیو ورزش ضمن خوانش عناوین مطبوعات ورزشی به‌صورت روزانه ساعت 14 تا 15 به معرفی کتاب‌های جدید در حوزه ورزش می‌پردازد. 
رادیو نمایش ویژه‌برنامه «استودیو هشت یار مهربان» راساعت 18و15دقیقه به‌صورت زنده ازمحوطه نمایشگاه روی آنتن می‌برد.
ویژه‌برنامه نمایشگاه کتاب از رادیو پیام با آگاهی از آخرین رویدادهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب، روزی یک‌بار به‌صورت شناور پخش می‌شود.

همراه با شبکه تلوبیونی کتاب 
هر روز۱۰ساعت پخش زنده ازنمایشگاه، با حضور مهمانان سرشناس، کارشناسان و متخصصان صنعت نشر، نویسندگان، ناشران و عرضه‌کنندگان از شبکه تلوبیونی کتاب منتشر می‌شود. 19 تا ۲۹اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۰تا۲۰به‌واسطه قاب شبکه کتاب نمایشگاه را از تلوبیون به نشانی ذیل تماشا کنید: telewebion.com/live/ketabnama