رادیو فرهنگ‌ به دنبال احیای ظرفیت‌های فرهنگی

رادیو فرهنگ‌ به دنبال احیای ظرفیت‌های فرهنگی


رادیو فرهنگ با برگزاری رویدادهای فرهنگی بین کشورها ‌به دنبال احیای ظرفیت فرهنگی و پلی میان ملت‌ها بر اساس آشنایی با فرهنگ است و بر همین اساس سه‌شنبه ۴ خردادماه اولین رویداد فرهنگی ایران و ژاپن در این شبکه رادیویی برگزار شد.
به گزارش جام‌جم، علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در مراسم نکوداشت شاعر هایکو‌سرای ژاپنی و رویداد فرهنگی ایران و ژاپن ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: یکی از ظرفیت‌های فرهنگی کشورها توانمندی حوزه ‌فرهنگ و ادب و خرده‌ها و موسیقی است و امروز قدرت فرهنگی پیوست اقتصاد و سیاست است و کشورژاپن با قدمت تاریخی و پیشینه فرهنگی از جمله کشورهای ‌مورد توجه است .
وی برگزاری ‌اولین رویداد فرهنگی ژاپن درتهران را با نگاهی به دیپلماسی فرهنگی دو کشور ایران و ژاپن که با حضور دبیر اول سفارت ژاپن و رایزن فرهنگی این کشور در ایران و مجموعه‌ای از مسوولان فرهنگی و صاحب‌نظران دو کشور شامل ایران‌شناسان و ژاپن‌شناسان با همکاری رادیو فرهنگ اتفاق افتاد یکی از مصادیق مهم کارکردهای فرهنگ‌ دانست و ‌گفت:برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در دولت‌ها و جوامع بشری بدون توجه به فرهنگ ممکن نیست . حبیبی احیای ظرفیت‌های فرهنگی را مهم‌ترین کارکرد پیوست فرهنگی در جامعه دانست و گفت: اتخاذ تدبیر فرهنگی برای یک فضای اجرایی زیبایی و لطافت خاصی به کار خواهد داد.
حبیبی گفت‌: برگزاری چنین نشست‌ها و هم‌اندیشی‌هایی در دو کشور ایران و ژاپن مایه رونق فرهنگی و شناخت ظرفیت‌های نهفته دو ملت بزرگ ایران و ژاپن نسبت به یکدیگر است. آیین تقدیر از استاد ماتسوئو باشو برگرفته از روحیه شعر‌دوستی، فرهنگی و بشر‌دوستی مردم ایران است.
انشاا... این روز و این نشست مایه استمرار روابط بیشتر و برنامه‌هایی در کشور ژاپن نسبت به مفاخر فرهنگی ایران در ژاپن باشد که سهراب سپهری از این منظر مورد نظر پژوهشگران
است.
عابد اکبری، مدیر موسسه ابرار معاصر ایران در مراسم رویداد فرهنگی ایران و ژاپن که چهارشنبه ۴خردادماه در رادیو فرهنگ برگزار شد گفت: با توجه به این مساله که دیپلماسی فرهنگی موجب اعتماد بین ملت‌ها و استحکام روابط بین دولت‌ها می‌شود، امیدواریم دولت آینده اهتمام بیشتری به این موضوع
داشته باشد .
مدیر موسسه ابرار ‌معاصر ایران‌ در ادامه این برنامه عنوان کرد: ‌تقویت ارتباطات فرهنگی ایران و ژاپن قطعا می‌تواند در روزگاری که کرونا سراسر جهان را درگیر کرده به عنوان‌ یک  متغیر تاثیرگذار در همگرایی فرهنگی و ارتباط بین‌المللی‌ باشد .
وی خاطر‌نشان کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی بین کشورها در شبکه فرهنگ برای معرفی بیشتر فرهنگ‌ها موثر است اما اهتمام دولت به این مهم می‌تواند برای داشتن ایرانی قوی مهم باشد.
در این مراسم‌، سومی جونیچی دبیر اول سفارت ژاپن در ایران گفت‌: برگزاری این‌گونه مراسم برای معرفی فرهنگ‌ها و تعامل فرهنگی کشورها امری موثر است .
سومی جونیچی با اشاره به این موضوع که همیشگی نبودن زیبایی‌ها و گذرا بودن زندگی باعث شده ژاپنی‌ها در زندگی طبیعت ‌توجه ویژه داشته باشند، تصریح کرد‌: ما در ساختمان‌سازی از چوب استفاده می‌کنیم و در تغذیه هم حفظ طعم اصلی مواد‌غذایی در اولویت و نشان از همراهی با طبیعت است.
حسین دیوسالار، ‌رایزن فرهنگی ایران در ژاپن هم در ادامه مراسم رویداد فرهنگی ایران و ژاپن که‌ در رادیو فرهنگ برگزار شد در ارتباط تصویری که داشت، عنوان کرد :مردم ایران به فرهنگ ‌و ‌تمدن ژاپن علاقه‌مند هستند و ‌تلاش‌های زیادی در طول سال‌ها برای معرفی فرهنگ بین دو کشور شکل گرفته ‌‌است و همواره تلاش بر این بوده که شناخت جامعی را به ملت دو کشور
ارائه ‌دهیم‌.