نورولند، بازی تقویت‌کننده قوای شناختی کودکان

شرکت دانش‌بنیان «نوین اندیشه‌پردازان آمولای» با طراحی بازی‌های رایانه‌ای ویژه به ارتقای توانایی‌های شناختی و یادگیری کودکان کمک می‌کند

نورولند، بازی تقویت‌کننده قوای شناختی کودکان

در سال‌های اخیر بازی‌های رایانه‎ای از مهم‌ترین و جذاب‌ترین تفریحات کودکان شده است. شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که این بازی‌ها فرصت آموختن و یادگیری و تفریحات سالم را از بچه‌ها می‌گیرد اما روان‌شناسان معتقدند بازی‌ها زبان یادگیری و رشد کودکان هستند. درست است که در دوره معاصر بازی‌های رایانه‌ای جای بازی‌های رایج گذشته را گرفته است اما بسیاری از همین بازی‌ها این قابلیت را دارند که بر اساس نیاز کودکان به یادگیری طراحی شوند. شرکت دانش‌بنیان «نوین اندیشه‌پردازان آمولای» با سال‌ها تجربه در زمینه ساخت بازی‌های دیجیتال، از بهمن 1397 استارت‌آپ تازه‌ای را به پروژه‌های خود افزوده که نوعی بازی دیجیتال مخصوص برای کودکان است. این بازی توانایی‌های شناختی کودکان را در نظر می‌گیرد و همزمان باعث افزایش توجه دیداری کودک و تقویت حافظه شنیداری او می‌شود.

لیلا کشاورز، هم‌بنیان‌گذار شرکت دانش‌بنیان «نوین اندیشه‌پردازان آمولای» درباره این که چه شد وارد این حوزه از کسب‌وکار شدند به جام‌جم می‌گوید: « ما در تمام سال‌های فعالیت‌مان، علاقه‌مند بودیم کاری برای کودکان انجام بدهیم. یکی از دغدغه‌هایمان این بود که بتوانیم نوعی بازی دیجیتالی برای گروه سنی کودک طراحی کنیم تا  این که پروژه بازی‌درمانی از سوی مراکز روان‌شناسی به ما پیشنهاد شد.
در نهایت با همکاری روان‌شناسان حوزه کودک و متخصصان علوم شناختی و طراحان بازی‌ و سرگرمی و همچنین با بهره‌گیری از کتاب‌ها و مقاله‌‎های علمی، تمرین‌هایی را برای بهبود این کارکردها استخراج کردیم و آنها را در قالب بازی‌های دیجیتال در اختیار کودکان قرار دادیم.»
مزایای نورولند
نسبت به سایر بازی‌های دیجیتالی
 امکان شخصی‌‎سازی بازی
بازی دیجیتالی نورولند متناسب با شرایط هر کودک شخصی‌سازی می‌شود؛ به این معنا که سطح سختی مراحل مختلف آن بر اساس عملکرد هر کودک تعیین می‌شود.
  امکان تشخیص گفتار و نوشتار فارسی
نورولند برای اولین بار در یک بازی امکان تشخیص گفتار و نوشتار فارسی را فراهم کرده است و کودک می‌تواند با نوشتن یا اداکردن کلمات، مراحل بازی را پیش ببرد. طی این مراحل، هوش مصنوعی حاکم بر بازی تشخیص می‌دهد که کودک آن را به‌درستی پاسخ داده است یا خیر.  
 طراحی بر اساس توانایی شناختی
بازی نورولند طبق توانایی‌های شناختی کودک طراحی و تقسیم‌بندی شده است. نورولند نه‌تنها کارکردهای اجرایی مختلفی را در مغز تقویت می‌کند، بلکه به‌طور خاص برای کودک طراحی شده است و منطبق بر توانایی و نیازهای فردی اوست. به علاوه ساختار بازی‌وار شده آن به اندازه‌ای برای او جذاب است که در یک لحظه‌، فراموش می‌کند مشغول یادگیری ریاضی است یا زبان!
 دانلود رایگان بازی در مراحل اولیه
در حال حاضر بازی دیجیتال نورولند به شکل اپلیکیشن از کافه بازار و از سایت نورولند به شکل رایگان قابل دانلود و در دسترس است و والدین می‌توانند با تهیه این بازی برای کودکان خود توانایی‌های آنها را ازریابی کنند.
 تحلیل نقاط قوت و ضعف کودک با هوش مصنوعی
در صفحه گزارش بازی، بخشی وجود دارد که والدین می‌توانند در آن بازی‌هایی که کودک انجام داده را ببینند و نقاط قوت و ضعف او را بفهمند. این تحلیل‌ها با هوش مصنوعی درون بازی انجام می‌شود و برای دسترسی به تحلیل‎های پیشرفته و گزارش‎های دقیق‌تر والدین می‌توانند هزینه مراحل را پرداخت کنند و از این امکانات نیز استفاده کنند.
 امکان محدودکردن زمان بازی از طرف والدین
با توجه به این که خانواده‌ها همیشه این نگرانی را دارند که کودک‌شان زمان زیادی را صرف بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتالی نکند، نورولند این امکان را فراهم کرده است که والدین بتوانند زمان
مد نظرشان را در بازی مشخص کنند و مثلا بعد از 15 دقیقه یا هر بازه زمانی تعیین شده از طرف آنها، کاراکتر بازی به خواب می‌رود و کودک تا روز بعد اجازه بازی نخواهد داشت.
چالش‎های مسیر طراحی نورولند
کشاورز درباره چالش‌هایی که در مسیر عرضه محصول خود با آن مواجه شده بودند، می‌گوید: «از چالش‌های جدی ما برای اجرایی کردن ایده اولیه، اثبات این بود که کار طراحی بازی و تحلیل‌هایش علمی هستند و طبق حقایق روان‌شناختی بنا شده‌اند. از آنجا که مراکز روان‌شناسی مخاطب ما هستند، باید می‌توانستیم با ارائه مقالات علمی و مراحل پژوهشی اهمیت و کارایی این بازی‌ها را نشان می‌دهیم که همین مرحله زمان زیادی برد و تلاش کردیم در این زمینه تحقیقات گسترده‎ای انجام بدهیم.
نیاز به سرمایه اولیه برای راه‌اندازی این استارت‌آپ جدید از دیگر چالش‌ها بود. ما با هزینه شخصی مراحل اولیه را شروع کردیم و کم‌کم توانستیم از معاونت علمی ریاست جمهوری تسهیلات دریافت کنیم و راه را ادامه دهیم. لازم به ذکر است که در این مسیر مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر هم حمایت‎های خیلی خوبی از ما داشت.