پرده‌برداری از جنایت تاریخی فرانسوی‌ها

پرده‌برداری از جنایت تاریخی فرانسوی‌ها


امانوئل مكرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانی بی‌سابقه اعلام كرد كشورش «نقش خود را در نسل‌كشی توتسی‌های رواندا» می‌پذیرد. وی گفت:‌ «فرانسه نقش، تاریخ و مسؤولیت سیاسی در رواندا دارد، چراكه در كنار و حامی رژیم نسل‌كش رواندا ایستاد.»
به گزارش یورونیوز، امانوئل مكرون این سخنان را در مقر یادبود نسل‌كشی كیگالی، جایی كه بقایای ۲۵۰ هزار قربانی این نسل‌كشی در محله «گیزوسی» قراردارد، ایراد كرد. از نسل‌كشی توتسی‌های رواندا ۲۷ سال می‌گذرد. در این نسل‌كشی نزدیك به ۸۰۰ هزار توتسی به فجیع‌ترین وضع و در كمتر از سه ماه قربانی شدند. البته امانوئل مكرون «همدست بودن دولت وقت فرانسه» در این كشتار را نپذیرفت، اما گفت كه «بزرگ‌ترین خطای فرانسه عدم بررسی و ندیدن واقعیت به مدت طولانی» بوده است.
یك هفته پیش كمیسیون تحقیق تاریخی كه به‌ دستور امانوئل مكرون در باره نقش فرانسه در نسل‌‌كشی رواندا تشكیل شده بود، گزارش ۱۲۰۰ صفحه‌ای خود در این‌باره را منتشركرد. ۱۴مورخ در تنظیم این گزارش تحقیقی كه از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود، نقش داشتند. باتوجه به این گزارش دولت وقت فرانسه، همان‌طور كه امانوئل مكرون در سخنان خود گفت، مسؤول معرفی شده، اما از هرگونه «همدستی» در این نسل‌كشی مبرا شده است! بسیاری از مورخان مستقل، تحلیل این گزارش از نقش فرانسه در نسل‌كشی را «سطحی» خوانده‌اند. بسیاری از مورخان فرانسوی و رواندایی معتقدند كه نظامیان فرانسه در نسل‌كشی رواندا همدست حاكمان نزدیك به قبیله «هوتو» بودند. هوتوهایی كه در كمتر از سه ماه، 800 هزار نفر از توتسی‌های رواندا را با سبوعانه‌ترین روش‌ها قتل‌عام كردند.
فرانسوا میتران، سیاستمدار سوسیالیست فرانسوی در اوج بیماری و یك سال پیش از مرگ رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان نسل‌كشی بود.