میزان تمایل مردم به شركت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

میزان تمایل مردم به شركت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

ایسپا موج هفتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال كل كشور از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا كرده است.
براساس این نظرسنجی، از میان افرادی كه گفته‌اند قطعا یا احتمالا در انتخابات شركت خواهند كرد، 9/43 درصد ابراهیم رئیسی،
7/3 درصد محسن رضایی، 8/1 درصد سعید جلیلی، یک درصد امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، یک درصد عبدالناصر همتی، 4/0 درصد محسن مهرعلیزاده و 2/0‌درصد علیرضا زاكانی را برگزیده‌اند. 48 درصد از افرادی كه تصمیم دارند به طور قطع یا احتمال زیاد در انتخابات شركت كنند، هنوز از بین افراد حاضر در لیست نمی‌دانند به كدام گزینه رأی خواهند داد و هیچ‌كدام را انتخاب نكرده‌اند.
براساس این نظرسنجی از میان افرادی كه قطعا یا احتمالا در انتخابات شركت می‌كنند، به اضافه كسانی كه گفته‌اند هنوز در این‌باره تصمیم نگرفته‌اند، 5/38 درصد ابراهیم رئیسی، 4/3 درصد محسن رضایی، 8/1 درصد سعید جلیلی، 6/1 درصد عبدالناصر همتی، یک درصد امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، 8/0 درصد محسن مهرعلیزاده و 1/0 درصد علیرضا زاكانی را برگزیده‌اند. 7/52 درصد نیز در پاسخ به این سؤال گفته‌اند «نمی‌دانم» یا به آن جواب نداده‌اند.
از كسانی كه تمایل به شركت در انتخابات دارند، به اضافه كسانی كه مردد هستند، پرسیده شد «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شركت در انتخابات به كدام یك رأی خواهید داد؟»
9/49 درصد پاسخگویان را مردان و 1/50 درصد آنها را زنان تشكیل می‌دهند. 2/27 درصد در بازه سنی ۲۹-۱۸ سال، 6/47 درصد در سنین ۴۹-۳۰ سال و 2/25 درصد در سنین ۵۰ سال و بالاتر از آن بوده‌اند. 39 درصد پاسخگویان این نظرسنجی در مراكز استان‌ها، 36 درصد در سایر شهرها و 1/25 درصد در روستاها سكونت داشتند.
در برآورد میزان واقعی مشاركت، متغیرهای متعددی ازجمله محافظه‌كاری برخی از پاسخگویان در نظرسنجی تلفنی، تعداد پاسخگویانی كه با پرسشگران همكاری نمی‌كنند و نسبت تقریبی مشاركت كسانی كه گفته‌اند احتمالا در انتخابات شركت خواهند كرد، مؤثر است؛ ایسپا با در نظر گرفتن تمامی این متغیرها در هر مقطع زمانی برآوردی از میزان مشاركت ارائه می‌كند. بر این اساس برآورد ایسپا از میزان مشاركت در حال حاضر (۶ خرداد) 36 درصد است.
براساس این نظر سنجی  7/37 درصد كل پاسخگویان گفته‌اند قطعا در انتخابات شركت خواهند كرد، 7/7 درصد گفته‌اند به احتمال زیاد شركت خواهند كرد.
براساس این نظرسنجی برآوردها حداقل تا روز 6 خرداد و زمان نظرسنجی، تمایل به مشاركت قطعی در انتخابات در مراكز استان‌ها 2/30 درصد، در سایر شهرها 2/39 درصد و در روستاها 2/47 درصد ذكر شده است.
2/30 درصد پاسخگویان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، 5/33 درصد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و 9/53 درصد پاسخگویان در گروه سنی ۵۰ سال به بالا تصمیم قطعی برای شركت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ دارند.
6/34 درصد مردان و 8/40 درصد زنان گفته‌اند قطعا در انتخابات شركت خواهند كرد.
4/40 درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و 3/33 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، تصمیم قطعی برای شركت در انتخابات گرفته‌اند.