نسخه Pdf

معضل اجتماعی

معضل اجتماعی

آدرس: social dilemma کارگردان: جف اورولووسکی

در طول روز چند ساعت را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید؟ چقدر این شبکه‌ها در روند زندگی‌تان تاثیر داشته‌اند؟ برای یک لحظه چشمان‌تان را ببندید و زندگی‌تان را بدون شبکه‌های اجتماعی تصور کنید. احتمالا در همان ثانیه‌های اول این فکر به ذهن‌تان آمده که چقدر زندگی‌تان سخت و در عین حال ترسناک است. آیا به این فکر کرده‌اید که پشت پرده این رسانه‌های اجتماعی و سازوکارشان چیست؟ مستند معضل اجتماعی که برای اولین بار در جشنواره ساندنس 2020 اکران شد به همه سوالاتی که در بالا مطرح شد جواب می‌دهد. این مستند به نقد ساختاری شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد و بر آسیب‌هایی که بر افراد جامعه می‌گذارد تمرکز می‌کند.
شیوه روایت این مستند مبتنی بر مصاحبه با کارکنان ارشد فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام است؛ همان کسانی که خودشان از سازندگان این شبکه‌ها بوده و در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند و حالا با گذشت زمان به منتقدان همین شبکه‌ها تبدیل شده‌اند. یکی از نکات جذاب مستند این است که در بین صحبت‌های کارشناسان و افشاگری‌شان درباره شبکه‌ها تصاویر مرتبط با حرف‌هایشان هم نمایش داده می‌شود تا مخاطب به‌طور ملموس‌تری موضوع را درک کند. در اینجا سعی شده موضوعات و مثال‌هایی که اخیرا در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی مانند انتخابات آمریکا  یا همه‌گیری کرونا اتفاق افتاده، آورده شود تا مخاطب به صورت عینی‌تری لایه زیرین و پنهان شبکه‌های اجتماعی را لمس کند.  
معضل اجتماعی رده‌بندی سنی دارد و افراد بالای 13 سال می‌توانند آن را ببینند. این مستند که نامزد دریافت جایزه انجمن منتقدان فیلم شیکاگو برای بهترین مستند هم شده را می‌توانید از سایت فیلیمو تماشا کنید. ‌

ضمیمه قاب کوچک