جدول تابستانی هنوز پرتنش است

تکلیف فیلم‌ها و سالن‌های نمایش فیلم جهان چه خواهد شد؟

جدول تابستانی هنوز پرتنش است

فروش خوب محصولات سینمایی در دو هفته اخیر در آمریکا و دیگر نقاط دنیا و استقبال تماشاگران از فیلم‌ها، جنب‌و‌جوش تازه‌ای در دل تحلیلگران و مفسران اقتصادی سینما به راه انداخته و آنها را تشویق به تحلیل موقعیت جدید و ادامه آن کرده‌است. در حقیقت، بعد از 14 ماه بلاتکلیفی و سردی جدول گیشه نمایش، استقبال عمومی از فیلم‌های جدید تمامی دست‌اندرکاران صنعت سینما (از بازیگر و تهیه‌کننده گرفته تا منتقدان و تحلیلگران سینمایی) را بر سر شوق آورده و همه آرزو می‌کنند که این وضعیت ادامه‌دار باشد. بیماری کووید ـ 19 که سینما را هم مثل بقیه فعالیت‌های اقتصادی فلج کرد، این روزها در سراسر جهان فروکش کرده و راه را برای شروع فعالیت‌های تازه اقتصادی (و البته سینما) باز و هموار کرده‌است. در این بین، تحلیلگر نشریه ورایتی نظرات جالبی را در ارتباط با موفقیت جدید فیلم‌های سینمایی و راه‌های ادامه‌دار بودن آن مطرح کرده‌است. این نظرات باعث توجه فراوان دست‌اندرکاران سینمایی شده‌است. تحلیلگر ورایتی پنج پرسش جالب و اساسی را در ارتباط با وضعیت و موقعیت جدید مطرح کرده‌است.

با فروش بالای «مکانی ساکت 2»، «کروئلا» و «احضار 3»، سالن‌های نمایش به سمت عادی شدن اوضاع و بازگشت دوباره تماشاگران به آنها می‌روند. همگان امیدوارند که این روند همچنان ادامه داشته باشد و بقیه محصولاتی که طی هفته‌های آینده اکران عمومی می‌شوند با چنین وضعیت خوبی روبه‌رو شوند. در حال حاضر و با واکسیناسیون مردم در آمریکا، نزدیک 80 درصد سالن‌های نمایش در این محل بازگشایی شده‌اند و شرکت‌های بزرگ فیلمسازی بلاک‌باسترهایشان را در نوبت اکران عمومی قرار داده‌اند. اما تحلیلگر ورایتی با طرح پرسش‌های زیر، مدیران شرکت‌های بزرگ را به چالش طلبیده است:
آیا شرکت‌ها همچنان فیلم‌هایشان را همزمان پخش اینترنتی و اکران عمومی می‌کنند؟
مدیران پارامونت مکانی ساکت 2 را فقط در سالن‌های سینماها به نمایش گذاشتند و تنها 45 روز بعد از اکران عمومی، سر از سرویس‌های اینترنتی درخواهد آورد. اما مدیران والت دیزنی کروئلا را همزمان پخش سینمایی و استریم کردند. فروش افتتاحیه کروئلا نصف مکانی ساکت 2 بود. البته تماشاگران اینترنتی فیلم والت دیزنی، برای تماشای آن باید 30 دلار پرداخت می‌کردند. والت دیزنی «بلک ویدو/ بیوه سیاه» را هم به شیوه کروئلا پخش خواهد کرد. تا قبل از کرونا، فاصله بین پخش سینمایی و اینترنتی محصولات سینمایی سه ماه بود. در دوران بعد از کرونا، تکلیف مدیران شرکت‌های فیلمسازی با اکران عمومی و پخش استریم چگونه خواهد بود؟
آیا فیلم‌ها می‌توانند به فروش بین‌المللی تکیه کنند؟
فیلمی مثل مکانی ساکت 2 که با هزینه‌ای 61 میلیون دلاری تهیه شده، می‌تواند به‌راحتی و بدون تکیه به فروش در خارج از آمریکا موفقیتش را جشن بگیرد. (قسمت اول در دوران قبل از کرونا، موفق به فروش بین‌المللی 155 میلیونی شد) اما از راه رسیدن بلاک باسترهای گران‌قیمتی چون بلک ویدو، «تاپ گان 2» تام کروز، «سریع و آتشی 9»، «جنگ فردا» کریس پرات و «مربای فضایی 2» لبورن جیمز لونی که با هزینه‌هایی بالای 100 میلیون دلار تهیه شده‌اند، موفقیت مالی‌شان را به نوع نمایش در سطح بین‌المللی گره می‌زند. به‌خصوص چین که این روزها بزرگ‌ترین مارکت سینمایی را در اختیار دارد، نقش بسیار مهمی در موفقیت این نوع فیلم‌ها بازی می‌کند.
با بازگشت تماشاگران به سالن‌های نمایش، سینماها می‌توانند دور تازه‌ای از موفقیت را تجربه کنند؟
یک واقعیت تلخ این است که بسته شدن سالن‌های سینماها ضررها و صدمات جبران‌ناپذیری به بخش زنجیره‌های سینمایی و سالن‌های منفرد وارد کرد. ورشکستگی تنها نامی است که این روزها مالکان سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم با آن آشنایی دارند. برای مثال، مجموعه amc در سال 2020 به تنهایی بیش از یک میلیارد دلار ضرر کرد. مدیران این زنجیره سینمایی و دیگر همکاران و رقیبانش بسیاری از تجهیزات‌شان را در بازار استوک به فروش گذاشتند. در چنین شرایطی و حتی با نمایش بلاک باسترهای پرسروصدا، زمانی نه‌چندان کوتاه لازم است تا این سالن‌های نمایش دوباره بتوانند سرپا بایستند.
آیا فیلم‌ها دوباره تجربه افتتاحیه‌ای 100 میلیون دلاری خواهند داشت؟
بله، خواهند داشت! همه چشم‌ها به 25 ژوئن و اکران عمومی سریع و آتشی 9 است. به‌جز آن، تاپ گان 2، مربای فضایی 2، «جایی برای مردن نیست» دانیل کریگ و «ونوم 2» تام هاردی هم از جمله کارهایی هستند که چشم امید عموم دست‌اندرکاران سینمایی به حساب می‌آیند.