بورس و دولت سیزدهم

بورس و دولت سیزدهم

تحلیل: وحید قاسمی کارشناس مالی


بازار سهام، بازار هوشمندی است که می‌تواند اتفاقات سیاسی را قبل از به وقوع پیوستن پیش‌بینی و بر اساس احتمالات به رخدادهای آن نظیر انتخابات واکنش نشان دهد. خرداد امسال برای بازار سهام، زمان سرنوشت‌سازی خواهد بود. هر چه به زمان برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، فضای روانی ایجاد شده در این بازار هیجانی‌تر و و پرنوسان خواهد شد.
 جامعه 50 میلیونی سهامدار بازار سهام باعث شده است گروه‌های سیاسی نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند. آنها به‌خوبی می‌دانند بورس در جامعه فراگیر شده و ضریب نفوذ زیادی پیدا کرده است. پس باید برای جذب آرای مردمی از این جامعه هدف وسیع، شعارها و برنامه‌های ویژه‌ای داشت تا به عنوان یک برگ برنده بتوان از آن در رقابت‌های انتخاباتی بهره جست. انتخابات امسال ریاست‌جمهوری با توجه به وضعیت بغرنج اقتصادی کشور و مشکلات متعدد بازار سرمایه و بورس برای کاندیداهای مورد حمایت این گروه‌ها از اولویت خاصی برخوردار است.
اتفاقاتی که در بورس افتاد باعث از دست رفتن اعتماد مردم بود و همان افراد به سرمایه‌گذاری در رمزارزها یا خرید ملک در کشورهای دیگر روی آوردند.
  اگر سیاستگذاران این حوزه در مدت زمان کوتاه باقیمانده بتوانند موفق به ساماندهی بازار و جلب اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران شوند، می‌توان به مشارکت این بخش از جامعه در انتخابات آتی امیدوار بود. برخی کارشناسان معتقدند دولت درصدد است اوضاع بورس را در آستانه انتخابات بهبود ببخشد. بازار سهام و شاخص کل آن به نحوی دماسنج تولید و اشتغال محسوب می‌شود و می‌توان آن را به عنوان معیاری برای نمره دادن به عملکرد اقتصادی دولت برشمرد. بنا بر نظر این گروه، دولت بازار را متعادل نگه داشته و با کمی رشد به دولت بعدی تحویل خواهد داد. تجربه و شواهد تاریخی نشان داده است غالبا دولت‌ها برای انتخابات سعی می‌کنند از دیدگاه اقتصاد سیاسی شرایط را بهینه جلوه دهند. برخلاف ریزش‌های مکرر این روزهای بازار، بررسی وضعیت بازار سهام قبل از انتخابات سال‌های 88، 92 و 96 نشان می‌دهد شاخص کل بورس در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سبزپوش بوده و یک رشد کوتاه‌مدت داشته است. دولت برای تقویت آرای کاندیدای همسو با خود، نیاز مبرمی به تقویت بازار سرمایه خواهد داشت. اما با
در نظر گرفتن سقوط بی‌سابقه شاخص کل و تداوم روند آن تا امروز، پیش‌بینی روند بازار در این دوره پیچیده و مشکل است.
به نظر می‌رسد نامزدهای انتخاباتی در اعلام برنامه‌های اقتصادی آینده خود، نگاه ویژه و جامع‌تری به بازار سهام دارند. آنچه مسلم است، رابطه مشارکت مردم در انتخابات و بهبود اوضاع بازار سهام در هم گره خورده و مشکلات این بازار و توجه به آن تبدیل به یک مطالبه بر حق عمومی شده و نادیده گرفتن آن می‌تواند به مشارکت حداکثری در انتخابات ضربه وارد کند.
اما نظر می‌رسد با توجه به مشکلات و چالش‌های پیش روی کشور، بازار سهام در اولویت‌های دولت آینده قرار نخواهد گرفت. بنابراین نباید سهامداران انتظارات نامعقولی از دولت بعدی داشته باشند. تاثیرات انتخابات بر این بازار همیشه مقطعی و موقتی بوده و هیچ‌گاه به صورت بلندمدت بر بازار تاثیر نداشته است. آنچه همیشه بر بازار تاثیرگذار بوده، روند سودآوری شرکت‌هاست که خود تابع متغیرهای اقتصادی نظیر قیمت‌های جهانی، نرخ ارز، شرایط اقتصادی و... است.