حل معضل خوردگی و رسوب در صنایع مادر با  محافظان بهبود آب

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان محافظان بهبود آب با تولید بومی ترکیبات شیمیایی بازدارنده، زیان‌های خوردگی با آب را در بسیاری از صنایع کاهش داده‌اند

حل معضل خوردگی و رسوب در صنایع مادر با محافظان بهبود آب

شاید بازگشت هموطنانی که سال‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی تحصیل کرده‌اند و تخصصی به دست آورده‌اند تا حدودی دور از انتظار باشد. اما واقعیت این است که بسیاری از این متخصصان پس از پایان تحصیلات به کشور باز می‌گردند و در حوزه تخصصی خود، گره‌ای از مشکلات بزرگ این سرزمین را باز می‌کنند. سید محمد سیدرضی، بنیانگذار شرکت دانش‌بنیان «محافظان بهبود آب» یکی از همین متخصصان است. او پس از اخذ مدرک دکتری در حوزه کنترل خوردگی فلزات از دانشگاه یومیست انگلستان به ایران بازگشت و کمی بعد در سال 1379، شرکتی را تاسیس کرد تا در رفع مشکل مهم و همیشگی بسیاری از صنایع نقشی ایفا کند. آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با سید علی سیدرضی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «محافظان بهبود آب» است.

با نگاهی گذرا به صنایع مختلف مثل خودروسازی، پتروشیمی، لاستیک‌سازی و غیره می‌بینیم همه به گونه‌ای با آب در ارتباطند. آبی که در هر یک از این صنایع در فرآیندهای مختلف و تحت شرایط متفاوت به منظور کنترل دما و کنترل فرآیند یا اهدافی دیگر استفاده می‌شود.متخصصان شرکت «محفظان بهبود آب» با تولید مواد شیمیایی برای بهسازی آب‌های صنعتی از آسیب‌هایی که این آب می‌تواند به سامانه‌های صنعتی وارد کند، جلوگیری می‌کنند. این شرکت کارش را با تولید ماده شیمیایی بازدارنده خوردگی و رسوب به ‌منظور استفاده در لکوموتیوها آغاز کرد. سامانه خنک‌کننده‌ای که حدود یک متر مکعب حجم دارد و در معرض خوردگی، زنگ‌زدگی و رسوب ناشی از آب قرار دارد.
سیدرضی می‌گوید: «بد نیست بدانید در آسیب‌دیدگی سیستم‌ها از طریق آب سه‌اتفاق اصلی ممکن است رخ دهد؛ سامانه یا بخش‌هایی از آن دچار خوردگی  و زنگ زدگی شود، رسوب‌گرفتگی عملکرد را مختل ‌کند یا آلودگی میکروبی اختلال ایجاد کند. مثل مواقعی که داخل آب میکروب‌هایی رشد می‌کند و منجر به ایجاد جلبک و خزه  وآلودگی‌های زیستی می‌شود. ما با ترفندهایی از بروز این آسیب‌ها جلوگیری می‌کنیم که این کار معمولا با افزودن مواد شیمیایی به درون سامانه مورد نظر انجام می‌شود.»
ادامه راه تولید
به مرور و با آگاهی از نیازهای صنایع مختلف در این حوزه، واحد تحقیق و توسعه در این شرکت دانش‌بنیان ایجاد شد. گام بعدی به‌کار گیری روش‌های مختلف تحقیق از جمله طراحی و سنتز فرمول‌های جدید، بهینه‌سازی و ارتقای عملکرد محصولات مشابه خارجی به‌روش مهندسی معکوس و بررسی نیاز صنایع جهت ایجاد فرمول‌های مواد شیمیایی مختلف برای بهسازی آب‌های صنعتی بود.
کاری که در گذر این سال‌ها به تولید بیش از 60 نوع ماده شیمیایی مختلف منجر شده است. موادی که متناسب با نیازهای صنایع و با در نظر گرفتن متغیرهایی مثل موقعیت جغرافیایی و شرایط دمایی، اقلیم و وضعیت آب‌وهوایی، نوع آب مورد استفاده و چند عامل دیگر تولید می‌شود. سال‌ها حضور در این عرصه، امکان سنجش نیاز و تولید محصول برای همه مدارهای بسته و باز، دیگ‌های بخار، دستگاه های OR وسیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب و همچنین صنایع فولاد، پتروشیمی، نیروگاه‌ها، راه آهن و کشتیرانی را برای این شرکت فراهم کرده است. از دستاوردهای این شرکت می توان به کاهش 10 درصدی مصرف آب سیستم‌های خنک کننده به ازای تولید هر تن فولاد و صرفه جویی بیش از یک میلیون متر مکعب آب در طول شش ماه با استفاده از مواد بازدارنده مناسب در یکی از کارخانه های فولادسازی اشاره کرد.
سنتز یا ترکیب؟
در شرکت دانش‌بنیان «محافظان بهبود آب» برای تولید این بازدارنده‌ها، مواد اولیه باکیفیت تامین و متناسب با فرمول‌های انحصاری پس از گذراندن مراحل تصدیق و صحه گذاری، سنتز می شود. در تولید این محصولات از پلیمرها، ترکیبات فسفات‌دار، ترکیبات حاوی روی و همچنین مواد اولیه با ساختار گندزدا
استفاده می‌شود.
ناگفته نماند فرآیند فرمولاسیون و تولید نهایی محصول را متخصصان این شرکت انجام می‌دهند که این مساله یک مزیت مهم رقابتی در قیمت محصول نهایی را برای آنها ایجاد می‌کند. سیدرضی در این باره می‌گوید: «چنین مزیتی موجب شد بعد از ورود ما به‌بازار، بسیاری از قیمت‌های موجود شکسته شود. البته در حال حاضر همه شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا دوشادوش هم در این رقابت
حاضر باشند.»
چشم‌انداز پیش رو
سید رضی اهداف 5 ساله شرکت «محافظان بهبود آب» را ورود به عرصه‌هایی می‌داند که تا به حال در آن حاضر نبوده‌اند. عرصه‌هایی مثل تولید مواد شیمیایی بازدارنده خوردگی و رسوب که علاوه‌بر سازگاری با طبیعت برای آب‌های آشامیدنی و آب‌هایی که در حوزه بهداشت استفاده می ‌شوند بهینه شده باشد تا بتوان از آنها در سیستم‌های متنوعی مثل آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده کرد.
صادرات یا بازار داخلی؟
مدیر عامل این شرکت با اشاره به تجربه صادرات محصولات شرکت در دهه 80 شمسی به فیلیپین از استانداردهای بین‌المللی این حوزه می‌گوید و می‌افزاید: «در حال حاضر با بستر‌سازی مناسب از جمله پیاده‌سازی و دریافت گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی، شرکت در نمایشگاه‌های مرتبط ملی و بین‌المللی، انعقاد قراردادهای نمایندگی بین‌المللی و نیز دریافت تسهیلات و حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی سعی در حضور موثر و مداوم در بازار جهانی را داریم.» گفتنی‌است شرکت «محافظان بهبود آب» یکی از معدود شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حیطه تولید و بومی سازی افزودنی های شیمیایی صنایع آب در کشور است. سیدرضی در این باره می‌افزاید: «در این حوزه شرکت‌هایی در شاخه‌های نفت و حفاری و چند شاخه دیگر هم فعالیت دارند که تخصص ما در آن حوزه‌ها نیست.»
چالش‌های غیر فنی
مدیرعامل «محافظان بهبود آب» معتقد است تولید در ایران چالش‌ها و ریسک‌های خودش را دارد. او می‌گوید: «البته در هر جای دنیا بعضی قوانین، دست و پای شما را می‌بندد و یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما تغییرات مداوم سیاست‌های بانک مرکزی و سازمان صمت در زمینه تامین و تخصیص ارز و واردات مواد اولیه است. اغلب با تغییر مدیران جزء در بخش‌های مختلف و اعمال سلیقه‌های شخصی، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت از شرکت‌ها گرفته می‌شود. تغییرات مذکور صدمات جبران ناپذیری را برای صنایع مختلف کشور به همراه خواهد داشت.»