تجربه ترسی مخوف  در سکوت

«مکانی ساکت 2» به‌دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر است

تجربه ترسی مخوف در سکوت

تا اینجا دومین قسمت درام ترسناک و دلهره‌آور «مکانی ساکت» که داستانی علمی ـ تخیلی را تعریف می‌کند، نه‌تنها موفق‌ترین محصول تابستانی صنعت سینما بوده، که موفق‌ترین فیلم دوران غلبه کرونا و بیماری کووید- 19 هم بوده است. آنچه توجه عموم منتقدان و تحلیلگران سینمایی را به خود جلب کرده، صدرنشینی دوباره آن در جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی در سومین هفته نمایش عمومی آن است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دو فیلم مهم این هفته روی پرده سینماهای آمریکای شمالی رفت‌. اما این درام علمی ـ تخیلی توانست با فروشی حدود 12 میلیون دلاری، بازی را به نفع خود تمام کند. با این رقم فروش، «مکانی ساکت 2» به فروش داخلی 100 میلیون دلاری دست پیدا کرد. با این حساب، مکانی ساکت 2 به اولین محصول سینمایی هالیوود تبدیل شد که از زمان شیوع بیماری کرونا توانسته به چنین فروشی برسد و باعث خلق عددی سه رقمی در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی (آن هم فقط طی 15 روز) شود. رکورددار قبلی «گودزیلا علیه کونگ» برادران وارنر بود که همزمان هر دو پخش سینمایی و استریم را داشت و توانست در آمریکای شمالی 99 میلیون دلار فروش کند.

منتقدانی که فیلم را قبل از اکران عمومی تماشا کرده بودند، خبر از یک شاهکار ترسناک سینمایی داده بودند و استقبال بالای تماشاگران نشان از آن دارد که نوشته‌هایشان درست و منطقی بوده‌است. داستان قسمت دوم، دنبال‌کننده ماجراهایی است که خانواده چهار نفره آبوت (ایولین مادر خانواده با بازی امیلی بلانت و سه فرزند) در داخل خانه‌شان با آنها روبه‌رو می‌شوند. ایولین که سخت در تلاش است جان فرزندانش را از خطر حمله موجودات بیگانه فضایی نابینا محفوظ نگه دارد، خیلی زود متوجه می‌شود بیگانه‌های فضایی تنها خطر پیش رو نیستند و او هنوز باید با خطرات ناشناخته دیگری هم روبه‌رو شود.
این درام دلهره‌آور دنباله‌ای بر فیلم موفقی است که جان کراسینسکی سال 2018 کارگردانی کرد. او یک بار دیگر، هم فیلمنامه قسمت تازه را نوشت و هم پشت دوربین آن قرار گرفت. در عین حال، کراسینسکی در تولید فیلم هم با شرکت پارامونت همکاری کرد. هزینه 61 میلیون دلاری فیلم (سه برابر هزینه 17 میلیونی قسمت اول)، حکایت از بلاک باستر شدن آن در جدول گیشه نمایش می‌کند. تماشاگران سینما در خارج از آمریکا هم تا به حال حدود 80 میلیون دلار برای دیدن فیلم پول پرداخت کرده‌اند. مدیران پارامونت که علاقه‌ای برای اکران همزمان محصولات‌شان در سینما و اینترنت ندارند، اعلام کرده‌اند پخش اینترنتی آن 45 روز بعد از اکران عمومی‌اش خواهد بود. در قسمت دوم، در کنار بازیگران اصلی قسمت اول، بازیگرانی چون سیلیان مورفی و دجیمون هونسو هم به داستان و ماجراها پیوسته‌اند.
کراسینسکی در برابر اصرار مدیران پارامونت که می‌خواستند او هر چه سریع‌تر کار ساخت قسمت دوم را آغاز کند، همه چیز را به در‌دست داشتن فیلمنامه‌ای ناب موکول کرد. هدف او خلق اثری بهتر و هیجان‌انگیزتر از نسخه اصلی بود. منتقدان هم بعد از تماشای فیلم تایید کردند قسمت دوم بسیار بهتر و برازنده‌تر از قسمت اول است. کارگردانی، استخوان‌بندی فیلمنامه، جلوه‌های ویژه و بازی‌های فیلم (به‌ویژه مورفی) نکاتی بود  که در نقدهای منتقدان اشاره بسیار زیادی به آنها شد. اما این فقط منتقدان و تماشاگران نبودند که لب به تحسین مکانی ساکت 2 گشودند. ویلیام فریدکین، هنرمند کهنه‌کار سینما که چهار دهه قبل با «جن‌گیر» خود غوغایی در گونه ترس و دلهره به پا کرد، با تحسین فراوان فیلم کراسینسکی از مکانی ساکت 2 به‌عنوان یک فیلم کلاسیک ترسناک سینما اسم برد و گفت: «کراسینسکی بسیار خوب عمل کرده و با موفقیت کارش را به انجام رسانده است. من که با دیدنش بسیار ترسیدم. او تمام قواعد گونه ترس و دلهره را به بهترین شکل آن مورد استفاده قرار داده‌است.»
قسمت اول فیلم توانست در آمریکای شمالی به رقم خوب فروش 188 میلیون دلاری دست پیدا کند و بعید به نظر می‌رسد دومین قسمت بتواند این موفقیت را تکرار کند. کار فیلمبرداری قسمت دوم حدود 47‌روز در چند نقطه شهر نیویورک صورت گرفت و کراسینسکی صحنه‌ها را با دقت خاصی می‌آراست و به مدیر فیلمبرداری‌اش گفته بود دوربین او، حکم یکی از شخصیت‌های داستان را دارد و نباید منفعل باشد. نکته مهم دیگر، صداگذاری فیلم بود که از اهمیت بالایی برخوردار بود. در حالی که امیلی بلانت، بازیگر اصلی فیلم خبر داده که همسرش کراسینسکی طرحی برای سومین قسمت این درام ترسناک دارد، مدیران پارامونت می‌گویند جف نیکولز قرار است اسپین آفی بر این مجموعه فیلم کارگردانی کند. نیکولز فیلمنامه‌اش را براساس طرحی از کراسینسکی می‌نویسد و کسی نمی‌داند این طرح چیست و ماجراها را به کدام سمت و سو می‌برد.