کارآمدی دستیار صوتی فناوران اطلاعات سخن  را امتحان کن

شرکت دانش‎بنیان «فناوران اطلاعات سخن»، خدمات متنوعی در حوزه هوش مصنوعی، پردازش متن، صوت و تصویر ارائه می‏‌کند

کارآمدی دستیار صوتی فناوران اطلاعات سخن را امتحان کن

دنیای فناوری‎های مدرن چنان با سرعت در حال زیروروکردن زندگی ماست که گاهی هنوز پیش از آن که نیازی را احساس کنیم یا برایمان اولویت داشته باشد شاهد آن هستیم که فناوری تازه‎ای به این نیاز پاسخ داده است. دستیارهای صوتی نمونه‎ای از این فناوری‎ها هستند که قبل از آن که افراد مختلف به کاربردهای گسترده و متنوع آن فکر کرده باشند حالا با رواج آن در ابزارها و اپلیکیشن‎ها می‎توانند به وضوح سهولت و سرعت را در اجرای امور شاهد باشند. شرکت دانش‎بنیان «فناوران اطلاعات سخن» با انگیزه و علاقه‏ای که در حوزه هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، پردازش گفتار، پردازش متن، پردازش تصویر داشته، تلاش کرده است با تمرکز بر بخش دستیار صوتی خدمات جالبی را ارائه کند. این شرکت با پشتوانه فنی متخصصان کشور فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده و از سال 96 مجوز دانش‏بنیان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده است. 

مدیر محصول این شرکت درباره ایده شکل‎گیری محصول دستیار صوتی به جام‎جم می‎گوید: «ایده اصلی راه‎اندازی این شرکت از زمانی آغاز شد که برخی اعضای گروه که در کشورهای دیگر زندگی می‎کردند، قابلیت‎های دستیارهای صوتی را که در بخش‏های مختلف سازمان‎ها و خدمات آنلاین ارائه می‎شد، را بررسی کردند. سهولتی که این امکان برای انجام کارهای مختلف ایجاد می‎کند مسأله‎ای بود که مورد توجه اعضای تیم قرار گرفت و جرقه‎های اولیه را برای راه‎اندازی شرکت فناوران اطلاعات سخن در ذهن‎ها ایجاد کرد.»
رکسانا آریان‌پور تصریح می‌کند: «شرکت ما خدمات متنوعی را به شرکت‎ها و مجموعه‎های مختلفی ارائه داده است که چند نمونه از آنها دستیار صوتی بانک کشاورزی، دستیار صوتی هوشمند اپلیکیشن 724، سیستم تصمیم یار مدیریت بحران و اپلیکیشن شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، خدمات پردازش گفتار و صوت به هلدینگ فناپ بوده است»
مزیت‏های دستیار صوتی
 «فناوران اطلاعات سخن»
امکان استفاده از زبان فارسی در مقایسه با رقبای خارجی: نمونه‏های خارجی امکان استفاده به زبان فارسی را در اختیار کاربر قرار نمی‎دهد و از این رو برای بسیاری از موارد کاربردی نیستند.
قیمت به صرفه و تعاملی: تعیین قیمت با توجه به شرایط کارفرما و ارزش کاری که سفارش می‎دهد انجام می‏شود. فناوران اطلاعات سخن برای قیمت‎گذاری انعطاف زیادی دارد و به نیاز و درآمد کارفرما توجه می‎کند.
امنیت بالا: یکی دیگر از مزیت‏های محصول این است که امنیت بالایی دارد و بسته کامل را در اختیار کارفرما قرار می‎دهد تا اپلیکیشن را در سِرورهای خود استفاده کند.
پشتیبانی و به‏روزرسانی: فناوران اطلاعات سخن در ارائه خدمات خود، نقطه پایانی در نظر نمی‎گیرد و یادگیری و ارتقای خدمات را برای کاربر ادامه می‎دهد. این پشتیبانی و به روز نگه داشتن از ویژگی‎های مهم محصولات است.

چالش‌های پیش روی این مجموعه
آریان‏پور می‌گوید: «یکی از مهم‏ترین دغدغه‏های ما این است که شرکت‏ها و افراد با قابلیت دستیار صوتی به‌عنوان خدمات لوکس و غیرکاربردی برخورد می‌کنند و تصورشان این است که اگر این امکان را در دسترس نداشته باشند اتفاق خاصی نمی‏افتد و کارها با روال عادی قابل اجرا هستند. در حالی که این فناوری و امکاناتی که در کنارش فراهم می‏شود، می‏تواند نیاز گروه‏های مختلفی را پاسخ بدهد؛ برای مثال این که سالمندان، کودکان، نابینایان و مواردی که قبلا ذکر شده توان استفاده از بسیاری از اپلیکیشن‏ها و خدمات آنلاین را پیدا می‏کنند، امکان ویژه‎ای است که نباید نادیده گرفته شود. در حال حاضر شاید برای خیلی از شرکت‏ها پذیرفتنی نباشد که اپلیکیشن و خدمات آنلاینی که ارائه می‏دهند امکان تایپ نداشته باشد. اما اگر به گستره وسیع کاربردهای دستیار صوتی پی ببرند قطعا همین دیدگاه را درباره این امکان هم خواهند داشت.»

چشم‏انداز آینده
مدیر محصول این شرکت می‏گوید: «گرچه در شرایط کنونی شرکت ما خدمات صوتی به زبان فارسی را ارائه کرده است اما هنوز نتوانسته از ظرفیت‎های ارزشمند لهجه‏ها و گویش‎های رایج در کشور استفاده کند و در این حوزه هم خدمات داشته باشد. به همین علت یکی از ایده‎های فناوران اطلاعات سخن برای آینده، افزودن بخش لهجه و گویش به دستیار صوتی است تا هدف این شرکت که فراهم‌کردن بستری برای استفاده همه مردم از امکانات دستیار صوتی است تحقق یابد. از دیگر برنامه‎های فناوران اطلاعات سخن، تلاش برای اجرایی‌کردن طرح خانه‎های هوشمند در ایران است. شرکت ما در حوزه سخت‎افزاری و نرم‎افزاری خدمات خانه‎های هوشمند قدم‎های مهمی برداشته است و توان فنی و دانش ارائه این محصول را هم اکنون دارد. اما سعی می‌کنیم این فناوری را در کشور رونق ببخشیم تا همه افراد بتوانند از مهم‎ترین و جذاب‎ترین فناوری‏های روز دنیا در ایران هم استفاده کنند. همچنین ارائه خدمات به کشورهای همزبان مانند افغانستان و تاجیکستان و همکاری با شرکت‎ها و هتل‎های این کشورها از دیگر برنامه‎های فناوران اطلاعات سخن است.»



کاربردهای دستیار صوتی
      سرعت بخشیدن به تماس‎های تلفنی اداری و سازمانی: مراکز تلفن یکی از جاهایی است که می‎توانند از خدمات دستیار صوتی هوشمند استفاده کنند و بدون صرف معطلی نیازهای مخاطبان و کاربرانی را پاسخ داد. تصور کنید با مرکز تماس شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس گرفتید و ساعت‏هاست در صف هستید، این در حالی است که سوال ساده شما در حد چند دقیقه می‎تواند پاسخ داده شود. اگر مراکز تماس به سامانه هوشمند فناوران اطلاعات سخن مجهز باشند، دیگر نیازی نیست پشت خط منتظر بمانید و هوش مصنوعی بلافاصله به شما پاسخ خواهد داد.
      دستیار صوتی در خانه‌های هوشمند، تحولی در سبک زندگی: استفاده از دستیار صوتی برای خدمات خانه‎های هوشمند می‎تواند به فرآیند اجرای دستورها سرعت بسیار زیادی ببخشد و انجام امور را آسان کند. فرض کنید می‌خواهید با گرم‎ترشدن هوا دمای موتورخانه و تاسیسات خانگی را کاهش دهید. در حالت عادی باید خودتان به موتورخانه بروید و دستگاه‎ها را بررسی کرده و دما را تنظیم کنید. در حالی که در خانه‎های هوشمند کافی است با در اختیار داشتن یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود و بهره‎گیری از دستیار صوتی، دمای مورد نظر را به سیستم اعلام کنید تا همه چیز طبق نظر شما تنظیم شود.گاهی ممکن است شما به قصد سفر از خانه خارج بشوید و ندانید آیا چراغ‎ها را خاموش کردید یا مثلا در ورودی خوب قفل شده یا نه، با خدمات خانه هوشمند سخن کافی است به تلفن همراه خود بگویید همه چراغ ها را خاموش کرده و از قفل بودن در  
مطمئن شوید .خدمات خانه‎های هوشمند چه در بخش نرم‎افزاری و چه در بخش‎های سخت‎افزاری از حوزه‎های مهم کاری فناوران اطلاعات سخن است که به دستیار صوتی هم مجهز شده است و برای لوازم مختلف خانه نظیر وسایل برق آشپزخانه، لامپ‎‏ها و ... قابلیت اجرایی دارد. 
      سهولت در استفاده از اپلیکیشن‎ها برای گروه‎های خاص: نابینایان، کودکان، سالمندان و کسانی که به هر دلیلی توانایی تایپ‌کردن و نوشتن را ندارند می‌توانند با کمک دستیار صوتی که روی اپلیکیشن‌های مختلف نصب شده است کارهای خود را انجام دهند.