اوج‌گیری شاخص قیمت جهانی موادغذایی

اوج‌گیری شاخص قیمت جهانی موادغذایی

شاخص قیمت جهانی آژانس مواد غذایی سازمان ملل‌متحد در ماه مارس به پایین‌ترین حد خود درسه سال گذشته بازگشت و با افزایش روغن‌های گیاهی، گوشت و محصولات لبنی تقویت شد.

این آژانس اخیرا اعلام کرد: شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی(فائو) در ماه مارس به‌طور متوسط 118.3واحد بود که نسبت به ماه قبل از ۱۱۷واحد بازبینی شده بود. قرائت فوریه پایین‌ترین شاخص از فوریه۲۰۲۱بود و هفتمین کاهش ماهانه متوالی را نشان داد. قیمت‌های بین‌المللی موادغذایی نسبت به اوج رکوردی مارس۲۰۲۲به شدت کاهش یافته است. آخرین آمار ماهانه فائو 7.7درصد کمتر از سطح سال قبل بود. در ماه مارس، شاخص قیمت روغن نباتی آژانس نسبت به ماهانه 8درصد افزایش یافت، شاخص لبنیات برای ششمین رشد ماهانه متوالی نزدیک به 2.9درصد افزایش یافت،درحالی که شاخص گوشت آن1.7درصد افزایش یافت. این افزایش‌ها برای غلات که 2.6درصد نسبت به فوریه کاهش داشت وشکر که 5.4درصد کاهش داشت، بیشتر بود.طبق گزارش رویترز، در برآوردهای جداگانه عرضه و تقاضای غلات، فائو پیش‌بینی خود را برای تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ از 2.840میلیون تن پیش‌بینی شده در ماه گذشته به 2.841میلیارد تن افزایش داد که 1.1درصد نسبت به فصل قبل افزایش داشت. 

بازار طلای جهانی اندکی متوقف شد
قیمت طلا پس از رسیدن به بالاترین حد تاریخی جلسه قبلی به‌دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره آمریکا در سال جاری متوقف شد در حالی که معامله‌گران منتظر سرنخ‌های بیشتر از گزارش مشاغل کلیدی بودند.قیمت طلا امسال حدود ۱۳درصد افزایش یافت و جمعه گذشته رکورد دیگری را به ۲۳۳۰دلار و ۵۰سنت درهر اونس به ثبت رساند. از اواسط فوریه با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و اوکراین و عدم اطمینان در مورد اقتصاد چین و سیاست فدرال رزرو آمریکا به‌شدت افزایش یافته است.این افزایش قیمت در اونس جهانی باعث افزایش قیمت طلا در کشورهای مختلف شده است. حتی در این روزها که شاهد رکوردشکنی قیمت طلا و سکه در بازار ایران هستیم ریشه جهانی دارد. البته نرخ ارز نیز بر قیمت طلا اثر دارد اما به دلیل افزایش قیمت طلای جهانی و همچنین مسائل سیاسی باعث شده شاهد قیمت‌های جدید در بخش های طلا، سکه و ارز باشیم. کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش قیمت ارز در بازار ایران ریشه سیاسی دارد و به زودی این التهابات کاهش می‌یابد. همچنین توصیه می‌کنند  صاحبان سرمایه به صورت هیجانی وارد بازار نشوند. روز جمعه هر اونس طلا  0.2درصد کاهش یافت و به ۲۲۸۴دلار و ۸۴سنت در هر اونس رسید، این در حالیی است که در روز پنجشنبه به رکورد ۲۳۰۵ دلار و چهار سنت رسیده بود. طلا در مسیر سومین افزایش هفتگی متوالی قرار داشت که تاکنون 2.3درصد افزایش یافته است.هراونس طلای آمریکا با 0.2درصدکاهش به ۲۳۰۳ دلار و۸۰سنت رسید.پاول بار دیگر تاکید کرد با توجه به قدرت اقتصاد و بالا بودن تورم اخیر، بانک مرکزی آمریکا زمان دارد تا در مورد اولین کاهش نرخ بهره فکر کند. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد. داده‌ها نشان می‌دهد با کاهش تدریجی شرایط بازار کار، تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری ارائه کرده‌اند، بیش از حد انتظار افزایش یافته است.داده‌های روز پنجشنبه نشان داد کانادا در ماه فوریه بیش ازحدانتظار مازاد تجاری 1.4میلیارد دلار کانادا ثبت کرد، زیرا سطح بی‌سابقه طلای کار نشده به صادرات کمک کرد تا از افزایش واردات پیشی بگیرد. 
طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با یک درصد کاهش به 26.69دلار درهر اونس رسید، پلاتین با 0.1 درصد افزایش به 29.926دلار رسید و پالادیوم 0.7درصد کاهش یافت و به ۱۰۱۳دلار و ۶۷سنت رسید.