هشدار زلنسکی به متحدان غربی

هشدار زلنسکی به متحدان غربی

همزمان باهشدار رئیس‌جمهوری اوکراین به متحدان خود مبنی براین‌که زمانی برای تلف کردن وقت در جنگ با روسیه وجود ندارد، فرمانده ارتش اوکراین نیز وضعیت را پرتنش خواند.

ولودیمیر زلنسکی بار دیگر خواستار دریافت کمک‌های فوری در جریان جنگ با روسیه شد.وی به اقدامات نظامی روسیه در خاک این کشور اشاره و عنوان کرد که در هفته گذشته بیش از 130 پهپاد، بیش از80 موشک روسی و نزدیک به 700 بمب هوایی هدایت‌شونده علیه اوکراین استفاده شد.زلنسکی با انتقاد از عدم اقدام مؤثرمتحدانش برای حمایت از اوکراین عنوان کرد: حرف زدن به تنهایی از آسمان اوکراین محافظت نمی‌کند. فکر کردن به تنهایی تولید موشک و پهپادها را محدود نمی‌سازد.وی با اشاره به عدم اقدام مؤثرآمریکا برای ارائه بسته کمکی به این کشور عنوان کرد که اوکراین باید ماه‌ها منتظر باشد تا بسته‌های کمکی ضروری دریافت کند و اکنون نیز برای این موضوع باید منتظر رأی‌گیری در کنگره آمریکا باشد.فرمانده نظامی کی‌یف نیز عنوان کرد که وضعیت این کشور در شرق اوکراین طی روزهای اخیر به‌طور قابل توجهی بدتر شده است. در همین رابطه مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن نیز هشدار داده است که تأخیر در کمک‌های نظامی غرب، به میزان زیادی توانایی آنها برای مقابله با پیشروی‌های روسیه را مختل می‌کند. 

نابودی بازدارندگی اسرائیل
در پی حمله حزب‌ا...لبنان به تیپ گولانی ارتش اسرائیل، یائیر لاپید، رهبرمخالفان نتانیاهو ازسیاست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و نوشت که اسرائیل بازدارندگی خود را مقابل حملاتی که از جانب لبنان می‌شود، از دست داده است.لاپید با اشاره به ادامه حملات از خاک لبنان به شمال فلسطین اشغالی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تنها چیزی که از استاد امنیت، یعنی نتانیاهو باقی مانده، روستاهای ویران شده از بیری» تا کریات شمونا و از دست دادن کامل بازدارندگی اسرائیل است. او افزود: اگر به موقع این کابینه را برکنار نکنیم، بر سر ما خراب می‌شود و اکنون زمان انتخابات فرا رسیده است. اذعان نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائیل به از بین رفتن بازدارندگی این رژیم مقابل حزب‌ا... از آن است که حزب‌ا... مسئولیت انفجار در مسیر تیپ گولانی ارتش اسرائیل را برعهده گرفت.
حزب‌ا...لبنان در اطلاعیه‌ای گفت: پس از رصد و پیش‌بینی دقیق تحرکات نیروهای دشمن، رزمندگان مقاومت اسلامی، مواد منفجره را در منطقه تل اسماعیل در مجاورت مرز با فلسطین اشغالی در داخل خاک لبنان جاسازی کردند، نیروهای تیپ گولانی با عبور از مرز به محل انفجار مذکور رسیدند و در هنگام عبور این نیروها، مواد منفجره، منفجر‌ و موجب کشته و زخمی شدن چندین نفر شد.ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد به دنبال انفجار مین در مسیر یک خودروی نظامی این رژیم در مجاورت خطوط مرزی لبنان، چهار نیروی پیاده‌نظام اسرائیل مجروح شده‌اند که وضعیت یکی از آنها وخیم گزارش شده است. 

هراس کاخ سفید از گسترش جنگ در منطقه
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت رئیس‌جمهور آمریکا بر جلوگیری از تبدیل شدن حمله ایران علیه اسرائیل به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر متمرکز است. کربی در مصاحبه با سی‌ان‌ان اظهار کرد: «صرفا به این دلیل که ایران این حمله بی‌سابقه را انجام داد، به این معنی نیست که ما باید تشدید تنش مداوم در منطقه را بپذیریم. » وی افزود «رئیس‌جمهور (بایدن) این را نخواهد پذیرفت و می‌خواهد شاهد کاهش تنش باشد.» این مقام ارشد کاخ سفید پیش از این هم در اظهار نظر  در باره حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی که در پی حمله این رژیم به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت چند مستشار نظامی ایرانی انجام شد، گفته بود: «اعتقاد نداریم که حملات ایران به جنگ منطقه‌ای گسترش یابد.‌» او در مصاحبه دیروز هنگام قرار گرفتن در فشار برای پاسخ به این که آیا موضع کاخ سفید این است که رژیم صهیونیستی نباید به حمله ایران پاسخ دهد، گفت: «در نهایت به کابینه نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو بستگی دارد اما آمریکا می‌خواهد شاهد کاهش تنش‌ها باشد و نمی‌خواهیم شاهد جنگ گسترده‌تر باشیم.»