50هزار خودرو؟ جدی‌ می‌فرمایید؟

50هزار خودرو؟ جدی‌ می‌فرمایید؟

آمار عجیب اعلام شده از سوی وزیر صمت حاشیه‌های بسیاری به همراه داشته است. دیروز عباس علی‌آبادی ضمن اعلام این که تا کنون 8000 خودروی وارداتی تحویل مردم شده، گفته است 133هزار خودرو ثبت سفارش شده و البته 50هزار خودرو هم در بنادر گمرک موجود است. آن‌قدر که دیگر بنادر جایی برای نگهداری آنها ندارد!  این گفته‌ها در حالی است که سال گذشته با هیاهوی بسیار فقط 690دستگاه خودرو وارد شده بود اما تناقض‌ها همچنان ادامه دارد.

دپوی 50هزار خودرو؟
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت: تاکنون 133هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده که از این تعداد 50 هزار خودرو در گمرکات کشور است. 

انبارها جا ندارد!
آن‌طور که عباس علی‌آبادی، وزیر صمت گفته مشکل فعلی برای واردات خودرو، نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

ارز خودرو از کجاست؟
اما سؤال‌های بسیاری در این میان شکل گرفته است، از جمله این‌که ارز این 50هزار دستگاه خودرو از کجا تأمین شده است؟ بانک مرکزی این ارز را پرداخت کرده یا واردکنندگان‌؟

وعده‌هایی که محقق نشد
از زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور 1401 تا به امروز حدود 20 ماه می‌گذرد، این در حالی است که واردات مطابق با وعده‌ها پیش نرفت و روندی بسیار کند دارد. 

تضاد با آمار گمرک
اگر ۵۰ هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور وجود دارد، چرا ترخیص و تحویل نمی‌شوند؟ مهم‌تر این‌که آمار ارائه‌شده از سوی وزیر صمت، با آمار اخیر گمرک همخوانی ندارد.