معامله 4.1تن شمش

معامله 4.1تن شمش

سخنگوی مرکز مبادله ارز وطلای ایران با اشاره به جلسات حراج شمش از سوی این مرکز گفت: از زمان آغاز اولین جلسه حراج شمش طلا تاکنون رشد ۲۳برابری عرضه و۱۷برابری در خرید شمش طلای استاندارد را شاهد هستیم.

اصغر بالسینی، ضمن اشاره به جلسات حراج شمش و سکه طلا از سوی این مرکز در جهت ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا طلا در کشور، به تشریح میزان مبادلات صورت‌گرفته پرداخت و گفت: از زمان آغاز اولین جلسه حراج شمش طلای استاندارد توسط مرکز مبادله ایران که در تاریخ ۲۷ دی‌ماه۱۴۰۲ برگزار شد، تا جلسه نوزدهم حراج که در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، استقبال بسیار بالایی از این جلسات صورت گرفت؛ به‌طوری که در اولین جلسه حراج، تعداد ۱۷ شمش طلا عرضه و ۱۰ شمش معامله شد و در جلسه اخیر این حراج، تعداد ۳۹۵ شمش عرضه و ۱۷۵ قطعه شمش معامله شد.بالسینی ادامه داد: این موضوع نشان از استقبال از جلسات حراج شمش طلا دارد. در نوزدهمین جلسه حراج به میزان ۲۳برابر بیشتر از میزان اولین جلسه، عرضه شمش صورت گرفت. علاوه بر این میزان شمش معامله‌شده در جلسه نوزدهم 17.5برابر از میزان اولین جلسه حراج شمش بیشتر است. وی تاکید کرد: مجموع شمش طلای عرضه‌شده در مرکز مبادله تا جلسه بیستم که در تاریخ چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار شد، تعداد ۴۱۰۰ قطعه شمش استاندارد (یک کیلوگرمی با عیار ۹۵۵) است و در مجموع، کل شمش فروخته‌شده در جلسات حراج این مرکز ۲۷۱۶ قطعه است.

مذاکرات تجارت آزاد با پاکستان
محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان آغاز شده، اظهار کرد: در این رابطه چهار دور مذاکره انجام شده و قبل از سفر اخیر رئیس‌جمهور هم بخشی از مذاکرات پیش رفته و تبادل لیست و سند انجام شده است و در حال حاضر منتظر پاسخ طرف پاکستانی هستیم. معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان در حال انجام است، گفت: پاکستان کشور بزرگی است و با توجه به مرز مشترک، ظرفیت همکاری بالایی بین دو کشور هست. به گفته وی در حال حاضر دو کشور برای رسیدن به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری هدف‌گذاری کردند. همچنین در سند پنج ساله همکاری دو کشور دیده شده که تجارت ایران و پاکستان تا سال ۱۴۰۳ به پنج میلیارد دلار برسد. قنادزاده بابیان این‌که یکی از مشکلات تجارت دو کشور تجارت غیررسمی است، تصریح کرد: اگر تجارت غیررسمی به تجارت رسمی تبدیل شود، می‌توان گفت همین الان هم تجارت پنج میلیارد دلاری بین دو کشور محقق شده است، چرا که تجارت رسمی دو کشور حدود 2.5میلیارد دلار است، اما اگر تجارت غیررسمی هم محاسبه شود حداقل دو برابر این رقم است. در مجموع هدف‌گذاری شده که در کوتاه‌مدت تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

آمریکا، عامل افزایش قیمت نفت
قیمت نفت در بحبوحه احتمال کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا و تداوم تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافت. به گزارش رویترز،قیمت نفت درمعاملات روزچهارشنبه(پنجم اردیبهشت‌)پس ازآن‌که داده‌های صنعت درهفته گذشته کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا را نشان داد، افزایش یافت که نشانه مثبتی برای تقاضا بود. اگرچه بازارها به‌دقت مراقب خصومت‌ها در خاورمیانه بودند. قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال دیروز ساعت ۶ و ۳۴دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۶ سنت یا 0.29درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه رسید. در همین حال، هر بشکه نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۶ سنت یا 0.31درصد افزایش، ۸۳دلار و ۶۲ سنت معامله شد. به‌گفته منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا، ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل سه میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه کاهش یافت، درحالی‌که شش تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند. معامله‌گران بازار نفت برای تأیید این کاهش منتظر داده‌های رسمی‌ آمریکا درباره ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی، خواهند بود.