سکونت روی آب!

سکونت روی آب!

فرونشست دیگر پدیده نیست! اگر تا چند سال پیش از آن با پیشوند پدیده یاد می‌شد اما پیامدهای این موضوع حالا آن‌قدر آشکار شده که باید آن را یک رویه دانست. آمارهای منتشرشده پیرامون این موضوع هم نشان از این دارد که وضعیت فرونشست زمین در ایران بحرانی‌تر از آن است که به آن اشاره شده بود و بدتر این‌که استفاده از آب‌های زیرزمینی به‌عنوان یکی از دلایل مهم و اصلی فرونشست در ایران همچنان ادامه دارد.

سکونت لرزان
علی بیت‌اللهی، رئیس بخش خطرپذیری شهرسازی: محاسبات انجام‌شده نشان می‌دهد که چیزی حدود ۴٩ درصد جمعیت کل ایران روی پهنه‌های فرونشستی یا مجاورت آن سکونت دارند.

فرونشست شهرهای بزرگ
مطالعات نشان می‌دهد محدوده‌های جمعیتی عمده و کلان کشور مانند تهران، مشهد، شیراز، کرمان و از همه مهم‌تر اصفهان و چند کلانشهر دیگر دقیقا در محدوده فرونشستی قرار دارند. 

مجاوران هم فرو می‌روند!

خصلت فرونشست زمین این است که هر روز ادامه دارد و اگر همین روال ادامه پیدا کند، این زون‌های مجاورت فرونشست هم جزو پهنه‌های فرونشست خواهند شد. 

افزایش هولناک زلزله خاموش
مساحت زون‌های فرونشستی درکشور نسبت به پنج سال گذشته حدود سه‌برابرافزایش پیداکرده ورشد پهنه،خصوصیت فرونشست است.

ساخت‌وساز روی آب!
باید توجه داشت که این حجم جمعیت و ساخت‌وسازها، ساختمان‌ها زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی تحت تأثیر این موضوع هستند و کاهش این ریسک نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد.