صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسید که بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب 26، 18 و 6 درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

کف‌پوش‌های غیر‌ مخملی‌باف با رقمی بالغ بر 220میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادرشده در بین این محصولات بوده است. بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی درسال1402از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم 16درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، پس از آن گمرک مشهد با 11.5درصد وغرب تهران با 9.5درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یادشده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. دراین مدت دومیلیارد و 200میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده که این میزان نسبت به سال ماقبل آن 12درصد افزایش نشان می‌دهد.امارات متحده عربی با 38درصد ازارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با 22درصد و ترکیه با 17.6درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله درواردات این محصول درسال1402 بوده است. بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی درسال1402به پارچه‌های تاروپود‌باف با433میلیون دلاراختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن 21.5درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازار سیاه تایر از بین می‌رود
عضو هیات‌مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: تایر در بعضی از رینگ‌ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک‌ها احتکار می‌شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت. جمال میرزایی اظهار کرد: کمبودی در عرضه تایر با رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایرها به میزان کافی در بازار موجود است. وی افزود: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تقاضا نسبت به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است. با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد. میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایرهای سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی و براساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود. نرخ جهانی مواد شیمیایی از1.2 به 1.7دلار رسید که این امر باعث زیان‌ده شدن تولید شده است. وی بیان کرد: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت امسال می‌تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.