آمریکا و اسرائیل منزوی

آمریکا و اسرائیل منزوی

نظر مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره به رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان یک دولت و همچنین ارجاع آن به شورای امنیت برای تصویب این موضوع و اعلام فلسطین به عنوان عضو جدید سازمان ملل، یک اقدام مهم است.

این مسأله نشان‌دهنده آن است که فلسطین و حماس نه‌فقط در جبهه نظامی و میدان موفق شدند و اجازه ندادند رژیم صهیونیستی به اهداف خود برسد، بلکه در حوزه بین‌المللی هم توانستند اجماع جهانی را کسب کنند؛ به‌نوعی که مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد که معمولا تحت نفوذ آمریکا و چند کشور اروپایی مثل انگلیس بود در نهایت به چنین تصمیمی رسید.
نکته دیگر این‌که رژیم صهیونیستی در فضای بین‌المللی آنچنان مستاصل شده که سفیر این رژیم علنا منشور سازمان ملل متحد را جلوی چشمان اعضای مجمع عمومی پاره می‌کند. این هم شکست دیگری برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.
وتوی آمریکا هم چیزی از ارزش کار مجمع عمومی سازمان ملل و قانونی شدن فلسطین به‌عنوان یک دولت کم نمی‌کند و بیشتر باعث انزوای آمریکا خواهد شد. از این پس آمریکا به‌عنوان یک تک کشور در جامعه جهانی منزوی خواهد شد که این ناکامی بزرگی برای رژیم صهیونیستی و همچنین حامیانش خواهد بود.
به‌نظرم در این مقطع فرصت بسیار خوبی برای کشور‌های حامی فلسطین ازجمله جمهوری اسلامی ایران پیش آمده تا چند اقدام را انجام دهند.ازجمله این‌که در ارتباط با اقدام سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مبنی بر معدوم کردن منشور، دولت‌های حامی فلسطین، موضع مشترکی را اتخاذ کنند و طرحی را به سازمان ملل ارائه دهند مبنی بر این‌که کسانی که به منشور سازمان ملل بی‌اعتنایی می‌کنند و خود را ملزم به اجرای آن نمی‌دانند، از مجمع عمومی اخراج شوند یا سفارت آنها به حالت تعلیق درآید.
در مجموع امروز فرصت بسیار خوبی فراهم شده که به موازات اقداماتی که در داخل، فلسطینی‌ها برای دفاع از خود و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند در عرصه بین‌المللی هم از این فضا استفاده شود و ضمن اصرار بر عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد برای کسانی که منشور را رعایت نمی‌کنند، اقدامات تنبیهی انجام دهند.
نکته آخر این‌که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، عدم شناسایی مشروعیت رژیم صهیونیستی است. ما ابقای اسرائیل را در اراضی اشغالی باعث ناامنی می‌دانیم و به همین علت مخالف موجودیت اسرائیل هستیم و البته با حفظ این تحفظ، به‌طور طبیعی از عضویت فلسطین در سازمان ملل به‌عنوان یک گام رو به جلو برای تحقق آرمان‌های فلسطینیان حمایت می‌کنیم.

محسن پاک آیین  / دیپلمات ارشد حوزه روابط بین‌الملل