چالش خارجی‌ها!

آزمونی سخت برای وزنه‌برداری و جودو در آستانه میزبانی از رویدادهای بین‌المللی

چالش خارجی‌ها!

در شرایطی كه كمتر از دو هفته تا آغاز رقابت‌های وزنه‌برداری جام فجر باقی مانده، اما هنوز تكلیف تیم‌های شركت‌كننده در این مسابقات مشخص نیست. در حقیقت محدود شدن پروازهای خارجی، بسیاری از تیم‌های خارجی را از سفر به تهران منصرف كرده است. اگر تیم‌های خارجی نیایند، این احتمال وجود دارد كه جام فجر از فهرست تورنمنت‌های گزینشی المپیك خارج شود یا سطح سیلور خود را از دست بدهد.
 البته این مشكل فقط گریبان وزنه‌برداری را نگرفته است. در مسابقات و رقابت‌های كشتی آزاد جام تختی هم خارجی‌ها به این مسابقات نیامدند تا این نگرانی برای رشته فرنگی هم احساس شود. غیبت خارجی‌ها و حتی برخی مدعیان نامدار داخلی تا حدی نمایان بود كه این جام بین‌المللی یكی از كم‌رونق‌ترین و پایین‌ترین سطح كمی و كیفی خود را تجربه كرد. مسابقاتی كه به‌رغم وعده‌های رئیس كمیته لیگ فدراسیون كشتی به عنوان سرپرست پیكارها، قرار بود با حضور تیم‌های پرتعداد و عنوان‌دار خارجی برگزار شود، اما در نهایت تنها با حضور سؤال‌برانگیز آزادكاران انگشت‌شمار خارجی همراه شد. به‌طوری كه در این دوره از رقابت‌ها، یك تیم نصفه نیمه از ارمنستان و سه آزادكار از كشورهای روسیه، اوكراین و اسلواكی (هر كشور یك نماینده) حضور داشتند!
با بسته شدن پرونده این دوره از رقابت‌های كشتی آزاد جام تختی می‌توان یك نمره منفی را در كارنامه فدراسیون كشتی منظور كرد كه به هر دلیل نتوانست رونق و شكوه قبلی این جام بین‌المللی را به‌رغم شعارهای تبلیغاتی خود به آن بازگرداند. رقابت‌های كشتی فرنگی قرار است طی روزهای ۲ تا ۴ بهمن ماه در شهر شیراز برگزار شود و كادر فنی تیم ملی هم مدعیان تیم ملی را در این میدان زیر نظر بگیرند. این در حالی است كه چند روز پیش حسن رنگرز به عنوان سخنگوی فدراسیون ادعا كرد كه غیبت خارجی‌ها در مسابقات كشتی آزاد جام تختی را در پیكارهای كشتی فرنگی جبران خواهند كرد. ادعایی كه با توجه به وضعیت كنونی كشتی و دلایل افت اخیر جام تختی، بعید به نظر می‌رسد تحقق یابد. با این وجود شاید بتوان تنها نكته مثبت این دوره از رقابت‌های كشتی فرنگی جام تختی را جدال مدعیان داخلی پیش‌بینی كرد، چراكه به گفته كادر فنی، قرار است مدعیان تیم ملی در این جام بین‌المللی، خودی نشان دهند و توانایی و شایستگی خود را به محمد بنا و همكارانش اثبات كنند.