دولت آینده فراجناحی باشد

دولت آینده فراجناحی باشد

محمد هاشمی عضو موسس حزب کارگزاران


صحبت‌های آقای‌رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب مردم طی روزهای اخیر و عنوان کردن این مطلب از سوی ایشان که برای خدمتگزاری آمده اند و از این پس خود را رئیس همه جمهور ایران می‌دانند، بسیار امیدبخش بود. امید است ایشان بتواند در دولت آینده برنامه‌های خود را به خوبی اجرا و مدیریت اجرایی ایشان زمینه را برای بهبود شرایط و ارتقای جایگاه ایران و سطح زندگی مردم فراهم کند.
این نکته را باید مورد توجه داشت رئیس‌جمهور همه بودن الزاماتی دارد و صرفا نباید آن را در لفظ و بیان خلاصه کرد و باید در عمل نیز این مساله نشان داده شود. لازمه روی کارآمدن دولتی مقتدر و با توانمندی بالا انتخاب همه تفکرات سیاسی است. بنابراین انتظار این است آقای رئیسی بتوانند در این عرصه به صورت فراجناحی عمل کنند و از همه اندیشه‌های موجود و تفکراتی که در کشور وجود دارد برای چینش نیروها در هیات دولت بهره ببرند. به‌کارگیری این نیروها هم نباید صرفا محدود به کابینه باشد، بلکه روحیه فراجناحی باید با استفاده از همه توانمندی‌ها با سلایق سیاسی مختلف در انتخاب بدنه مدیریتی وزارتخانه‌ها و همچنین مدیران استانی و شهری نیز لحاظ شود. تجربه نشان داده انتخاب مدیران به‌صورت اتوبوسی و صرفا با نگاه تماما سیاسی ناموفق بوده و مشکلی از مشکلات کشور رفع نکرده‌است. آقای رئیسی گرچه گرایش اصولگرایی دارند اما از ایشان انتظار می‌رود در دولت‌شان همه جریان‌های سیاسی بهره کافی و فرصت خدمت به مردم را داشته باشند. به عبارت دیگر عرصه دولت، محیط و محملی برای حضور تفکرات افراطی نیست بلکه صلاح کشور برقراری روحیه تعامل و تعادل در همه سطوح مدیریتی است. نکته دیگر این‌که بالاخره در طول چهار دهه گذشته بسیاری از نیروها در سطوح مدیریتی بوده‌اند و در شرایط کنونی می‌توان از تجارب آنها استفاده کرد.
رئیس‌جمهور آینده در صورتی موفق خواهدبود که بتواند مساله اصلی کشور یعنی وضعیت اقتصادی را سرو سامان دهد. گذر از شرایط فعلی نیازمند توجه بیشتر به تولید است. تولید اگر رونق کافی پیدا کند بسیاری از مشکلات موجود در عرصه اقتصادی حل خواهدشد. در عرصه انتخابات، نامزدهای ریاست‌جمهوری هر کدام راهکارهایی را برای برون‌رفت از این شرایط ارائه کردند اما به اعتقاد من در دولت آینده باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که شرایط جهانی ایجاب می‌کند یک کشور نمی‌تواند به تنهایی پاسخ همه نیازهای خود باشد. در صورتی که امکان تعامل با جامعه بین‌الملل فراهم شود محصولات و تولیدات ایران بازار مصرف خود را پیدا خواهد کرد. ما زمانی می‌توانیم محصولات خود را صادر کنیم که بازاری برای مصرف و همچنین شرایط مناسبی برای واردات وجود داشته‌باشد. بنابراین بهتر است موضوع تنش‌زدایی به صورت جدی مورد توجه دولت آینده قرار گیرد.