گونای، بازی‌ساز خلاق برای همه سلیقه‌ها

شرکت خلاق و نوآور «استودیو گونای» بازی‌های موبایلی متنوع و جذابی را برای گروه‌های سنی مختلف ارائه کرده است

گونای، بازی‌ساز خلاق برای همه سلیقه‌ها

این روزها کمتر کسی است که حداقل یک بار بازی‎های آنلاین را امتحان نکرده یا به دنبال بازی مناسب برای فرزند خود نبوده باشد. بازی‎های موبایلی دریچه تازه‌ای را به روی کاربران باز کرده‌اند؛ زیرا مثل بازی‎های رایانه‎ای محیط گرافیکی جذابی داشته و به‌علاوه دسترسی بهتری دارند و می‌شود آنها را در هر شرایطی بازی کرد؛ زمان‎های انتظار و فراغت‌های کوتاه می‎توانند فرصتی برای ورود به‌فضایی متفاوت باشند که خیلی راحت با گوشی در اختیارمان قرار می‎گیرد. در این میان بازی‎های ایرانی به دلیل نزدیکی فرهنگی و امکانات ویژه‎ای که برای کاربران فراهم می‎کنند، می‎توانند طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهند. شرکت خلاق و نوآور «استودیوی تولید بازی و انیمیشن گونای» با در نظر گرفتن این نکته سعی کرده است بازی‏های متنوعی را برای گروه‎های سنی و سلایق مختلف ارائه دهد.

کیوان ملک محمدی، مدیرعامل استودیو گونای درباره اینکه چه شد به فکر ساخت بازی‌های رایانه‌ای در این شرکت افتادند به جام‎جم می‎گوید: «از نوجوانی به بازی‎های رایانه‎ای علاقه‌مند بودم و از همان زمان دوست داشتم خودم سازنده بازی‎های رایانه‎ای مختلف باشم. از سال 80 برنامه‌نویسی بازی‌های موبایلی را شروع کردم و بازی‎های تفننی مختلفی می‌نوشتم. در سال 90 اولین بازی موبایلی اندرویدی خودم را  ساختم که نامش «جدل برای سرعت» بود و اتفاقا بازی محبوبی هم شد و هفت میلیون کاربر آن را دانلود کردند.
مدت‎ها روی موضوعات مختلف قابل اجرا در بازی‎ها تحقیق کردم تا ببینم تا چه حد می‎شود از موج رایج در بازار و آنچه محبوب شده استفاده کرد و تا چه حد می‎شود خلاقیت و ایده‎های نو را وارد بازی‎ها کرد. اگر مردم بازی خاصی را دوست دارند علتش چیست و اگر بازی خاصی با وجود کیفیت خوبی که دارد محبوبیت چندانی پیدا نمی‎کند چه علت‎هایی می‎تواند داشته باشد.»
در حال حاضر 25 نفر در استودیو گونای مشغول به کار هستند و حجم زیادی از پروژه‎های این مجموعه را پروژه‎های بین‎المللی تشکیل می‌دهند. این استودیو در تلاش است سطح بازی‎های موبایلی تولید شده در کشور را ارتقا بدهد و امکانات متفاوتی را به آن بیفزاید. پادشاهان جهان 1 و 2، دلاور 1 و 2، خاک، تکاور و بازی‎های مخصوص آموزش کودکان از نمونه کارهای استودیو گونای در سال‌های اخیر است.
پادشاهان جهان اولین بازی استراتژیک ایرانی با گرافیک 3بعدی
بازی‏های استراتژیک نوعی از بازی‎ها هستند که در آن بدون برنامه‏‎ریزی و ایده‎پردازی نمی‌توانید مسیر بازی را ادامه دهید و در همان مراحل اولیه شکست می‏خورید. همین موضوع باعث شده این بازی‎ها در بین گروه‎های خاصی از مردم طرفداران ویژه‎ای پیدا کند. استودیو گونای با تلاش بلندمدت توانسته بازی «پادشاهان جهان» را به‌عنوان اولین بازی استراتژیک ایرانی که به‌صورت آنلاین و با گرافیک سه بعدی اجرا می‎شود، ارائه کند.
اکثر بازی‌های استودیو گونای برای سیستم عامل اندروید منتشر شده که در آینده  نزدیک با تغییرات و بهبودهایی برای سیستم‌های عامل اندروید، ویندوز و کنسول‌ها نیز عرضه خواهد شد.
مزیت‎های بازی‎های
موبایلی گونای
1- نصب رایگان و پرداخت
به ازای امکانات ویژه
بعضی از بازی‎های ارائه شده از سوی تیم استودیو گونای به‌طور کامل رایگان هستند اما بعضی دیگر امکان خرید درون برنامه دارند. به این شکل که کاربر برای این که شرایط دسترسی به امکانات ویژه را پیدا کند برایش
هزینه می‎کند.
2-سرعت و کیفیت
یکی از نکات مهم بازی‎های موبایلی این است که روی گوشی‎های مختلف به خوبی قابل اجرا باشد و سرعت و کیفیتش افت چندانی نکند. بر این اساس، حجم آن دسته از بازی‎ها که گرافیک بالا یکی از مشخصه‎های اصلی آنهاست را از حدود 300 مگابایت به 25 مگابایت کاهش داده‌اند تا قابلیت اجرایی آن برای تمام دستگاه‎ها وجود داشته باشد.
3-تنوع در طراحی بازی‌ها
معمولا بسیاری از بازی‎سازهای رایانه‎ای و موبایلی وقتی در زمینه بازی مشخصی تجربه کسب می‎کنند بیشتر بازی‎های دیگرشان را هم در همان سبک و سیاق طراحی و عرضه می‎کنند. اما استودیو گونای تلاش کرده است با در نظر گرفتن سلایق مختلف، بازی‎های متنوعی تولید کند که هرکدام با دیگری متفاوت باشد. تا به امروز و در مدت فعالیت استودیو گونای، 30بازی گوناگون تولید شده است.
4- خلاقیت در ارائه بازی‎ها
همزمان با عرضه تعدادی از بازی‏‎های مختلف گونای، انیمیشن و بازی نرم‎افزاری و استیکرهای رایج در شبکه‎های اجتماعی و اسباب‌بازی مخصوص کاراکتر‌های مهم بازی هم ارائه شده است.



گونای چه چالش‎هایی را پیش روی خود دارد؟
ملک محمدی می‏‎گوید: «مشکلات حوزه کاری ما بیشتر به بخش نیروی انسانی بر می‎گردد؛ حوزه‎ای که در سال‎های اخیر کمبود آن، شرکت‎ها و استارت‌آپ‏های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. پیداکردن نیروی انسانی مجرب و آموزش‌دادن به او فرآیند وقت‏گیر و دشواری است که باید از سر می‎گذراندیم تا بتوانیم ایده‎هایمان را عملی کنیم. برای این منظور طی 10 سال گذشته به صورت مستمر دوره‎های مقدماتی و پیشرفته‎ای را برای آموزش زمینه های تخصصی برگزار می‎کنیم و با جذب نیروهای علاقه‎مند سعی در آموزش و تربیت افراد با انگیزه و متخصص کرده‎ایم. »
این کارآفرین حوزه بازی‌های رایانه‌ای می‌افزاید: «گروه ما از افرادی تشکیل شده بود که تمایلی به ترک کشور نداشتیم و تمام هم‎و‎غم خود را روی این گذاشته بودیم که در همین کشور فعالیت کنیم و با تمام مشکلاتی که وجود دارد ایده‎های خود را به مرحله اجرا برسانیم. در این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‎های خوبی از ما داشت و برای سفرهای خارجی و ارتباطات کاری به ما کمک کرد. همکاری‌های خوبی هم با سازمان سراج داشته‏ایم، بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای هم نگاه مثبتی به فعالیت‌های ما داشته است.
اما هنوز هم به نسبت حمایتی که دیگر کشورها از بازیسازهای‌شان برای رقابت در بازارهای جهانی دارند به اندازه کافی رشد نداشتیم. خواهش ما این است که مشکلات سر راه ما را کمتر کنند تا بتوانیم سریع‎تر و بهتر مسیر توسعه و ارتقا را طی کنیم.»