نسخه Pdf

بچه‌های بهشت

استان مازندران ستاره‌های فرهنگی هنری زیادی به جامعه ایران معرفی کرده است

بچه‌های بهشت

مازندران را بسیاری به هوای خوشش و جاده دل‌انگیزش می‌شناسند. برای همین هم هر سال مازندران این استان شمالی کشور در رأس گردشگرپذیرترین استان‌ها معرفی می‌شود. اما در کنار این شهرت، استان مازندران به ورزشکارانش هم شهره است؛ ورزشکارانی که بیشتر در زمینه کشتی توانسته‌اند نا‌م‌آوری کنند و با عنوان «ببر مازندران» شناخته می‌شوند. شهرت این خاک حاصلخیز و خوش آب‌و‌هوا فقط در این زمینه‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه در دیگر زمینه‌ها هم دستی بر آتش داشته و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از همین رو می‌توان گفت این خاک هنرمندان بسیاری را در زمینه‌های مختلف همچون شعر، موسیقی، آواز، بازیگری، اجرا، کارگردانی و... هم به خود دیده و پرورش داده است که اتفاقا نام‌ و آوازه بلندی به‌دست آورده و همچنان هم در یادها مانده‌اند. نیما یوشیج و غلامحسین بنان از جمله معروف‌ترین هنرمندان قدیمی هستند که از این آب و خاک برآمده‌اند. اشعار به‌یاد‌ماندنی نیما و صدای زیبا و خاطره‌انگیز بنان را کمتر کسی است که نشناسد و آن را در خاطر نداشته باشد. داوود رشیدی و جمشید مشایخی هم از معروف‌ترین چهره‌ها در عرصه سینما و تلویزیون قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هستند که آثار ماندگاری را با هنرمندی‌شان هم در سینما و هم در تلویزیون به یادگار گذاشتند و تا آخرین سال‌های زندگی‌شان در این عرصه هنرنمایی کرده و آثار خوبی از خود به‌جا گذاشتند. مازندران کارگردان‌های بزرگی را نیز به سینمای ایران معرفی کرده‌است. خسرو سینایی که سال گذشته در گذشت از جمله آنها بود که آثار به‌یادماندنی را در تاریخ سینمای ایران از جمله «عروس آتش» و «مرثیه گمشده» ثبت کرد. علاوه بر او خسرو معصومی نیز از کارگردان‌های مطرح سینمای کشور است که آثار قابل قبولی همچون «کار کثیف»، «خرس» و سریال «بچه‌های بهشت» را تاکنون به‌جا گذاشته است.

مرد خانواده

دیگر کمتر کسی است که نام «سیمای خانواده» را به گوش بشنود و به‌یاد هرمز شجاعی‌مهر، مجری شناخته‌شده این برنامه تلویزیونی نیفتد. مجری خوش‌صحبتی که یکی از مجریان به نام صدا و سیماست و سال 1335 در بابل به دنیا آمد. شجاعی مهر در رشته تعاون، تامین اجتماعی مدرک کارشناسی دارد و کار خود را از رادیو شروع کرد و سپس به تلویزیون رسید. این مجری با سابقه با شیوه بیان و صدای خوش و برخورد صمیمانه‌ای که دارد، توانست به‌خوبی جایی در میان دل مخاطبان باز کند و همچنان هم با وجود کم‌کار شدنش در یادها و خاطره‌ها  باقی بماند.




از یوسف تا ناتاشا و شهاب

خوشبختانه مازندران همچنان هنرمندپرور است و با وجود از دست دادن بزرگان بسیاری در عرصه هنر و فرهنگ اما چهره‌های بزرگی همچنان در این زمینه‌ها مشغول به کار بوده و هنرآفرینی می‌کنند که شهاب حسینی، مصطفی زمانی، کامبیز دیرباز، بنیامین بهادری و رویا نونهالی از جمله معروف‌ترین آنها هستند و با آثاری که خلق می‌کنند همچنان به فعالیت‌های خود در عرصه فرهنگ و هنر ادامه می‌دهند. چهره‌های شناخته‌شده‌ای که اتفاقا شهرت اولیه‌شان را هم در رسانه ملی به دست آورده‌اند.
شهاب حسینی با وجود آن‌که خود متولد تهران است اما اصلیتش به تنکابن مازندران برمی‌گردد و برای اولین‌بار در برنامه «اکسیژن» به‌عنوان مجری به مخاطب‌ها معرفی شد و با سریال «پلیس جوان» توانست به شهرت قابل‌توجهی برسد و پا به سینما بگذارد و تاکنون نیز جوایز داخلی و بین‌المللی قابل توجهی را از آن خود کرده‌است.
مصطفی زمانی هم که چهره‌اش برای اولین‌بار در سریال «یوسف پیامبر» دیده شد از طرف پدری مازندرانی و از مادری گیلانی است و توانسته با توانایی‌هایی که دارد در سینما و تلویزیون موفقیت‌های خوبی به‌دست آورد.  رویا نونهالی را هم با وجود گذشت 20 سال از ساخت سریال «خواب و بیدار» همچنان به «ناتاشا» می‌شناسند؛ بازیگر مطرح و شناخته‌شده‌ای که با نقش‌آفرینی در این سریال توانست خود را به‌عنوان یک بازیگر توانا در عرصه سینما و تلویزیون معرفی کند و همچنان نیز با حضور در فیلم و سریال‌های مختلف از جمله داوری در برنامه «عصر جدید» قابلیت‌های خود را به‌عنوان بازیگر در معرض نمایش قرار دهد. رویا نونهالی نیز با وجود آن‌که متولد تهران است اما اصالتا به شهرستان نور استان مازندران برمی‌گردد.  کامبیز دیرباز که این روزها به‌عنوان مجری برنامه «مافیا» در شبکه خانگی معرفی شده‌است نیز شهرت خود را از صداوسیما و حضور در سریال‌های مختلف مانند تب سرد، در چشم باد، میکائیل، پشت‌بام تهران، گاندو و... به‌دست آورده و اهل تنکابن بوده و زاده این شهر از استان مازندران است.




آقای یادگاری

مسعود فروتن ، نویسنده، مجری و کارگردان شناخته‌شده تلویزیون، رادیو و سینما هم جزو مازندرانی‌های موفق و شناخته‌شده در عرصه هنر است که در آمل زاده شده بازی در سریال «پدر» جزو آخرین نقش‌آفرینی‌هایی است که او داشته و با کارگردانی «مسابقه سرآشپز» توانست توانایی خود را در این زمینه نیز به‌خوبی در معرض نمایش قرار دهد.
مسعود فروتن  که حتی در پسوند فامیلیش عنوان «لاریجانی» را داراست ۲ اسفند ۱۳۲۴ در آمل به دنیا آمده و جزو اولین نسل فارغ‌التحصیلان کارگردانی تلویزیون  از «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» در سال ۱۳۵۰است.[۳] مسعود فروتن در سال ١٣۵٣ با ورود به دانشکده هنرهای دراماتیک مدرک لیسانس خود در زمینه کارگردان سینمایی را نیز گرفته است.
در حال حاضر حدود چهل سال از آغاز فعالیت رسانه‌ای تلویزیون گذشته و در کارنامه هنری اش، بیش از
٣۵٠ تله تئاتر و چندین فیلم و سریال دیده می‌شود.
ضمن این‌که صدای او در رادیو صدای آشنایی است که بسیاری اگر نام فروتن را نشناسند قطعا صدای او را به‌خوبی به یاد می‌آورند و اجرای برنامه «یادگاری» نیز برای او شهرت قابل قبولی دست و پا کرد
به طوری که خود در گفت‌و‌گویی به این نکته اشاره کرده بود که او را با نام آقای یادگاری می‌شناسند.
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها