ارغوانم آن جاست...

یادداشتی به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس رادیو نمایش

ارغوانم آن جاست...

محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیونمایش



راستش را بخواهید آن اوایل که دست تقدیر گذرم را از میان ترافیک و دود و دم بافت قدیمی شهر، به ساختمان کهنسال رادیو در حاشیه میدان ارگ انداخت چندان دل خوشی نداشتم. با خودم می‌گفتم: کارم در اومده، حالا کیه که هر روز بره این همه راهو؟! همان وقت‌ها بود که شروع کردم به مطالعه در مورد تاریخچه جای جدید و آدم هایش. در آن بین حرف جالبی خواندم از محمد مهاجر نازنین که در کنار مهدی شرفی بزرگ، دو ستون قدیمی و حافظه زنده تاریخ نمایش‌های رادیویی هستند. در مصاحبه‌اش گفته بود: برای حضور در میدان ارگ عطای همه چیز را به لقایش بخشیدم و ۵۰ سال در این محیط جادویی ماندم... کنجکاو بودم ببینم این جادو که از آن حرف می‌زنند چیست تا این که به درونش قدم گذاشتم. حال و هوای غریبی داشت. شبیه یک رویا بود. شبیه آمدن به خانه پدری. همان‌قدر آشنا و صمیمی. در و دیوار کهنه‌اش هرچند زخمی جفای روزگار اما از اصل نیفتاده بود. به قول افغانستانی‌ها: خاکش کش(=کشش) داشت.
امروز سالگرد تاسیس رادیو نمایش است. نهالی 10 ساله که از دل درخت تنومند و باشکوه مرکز نمایش‌های رادیویی روییده است. درختی که ریشه‌هایش به 80 سال پیش می‌رسد و چه هنرمندان شریفی که چون باغبان‌های عاشق حاصل عمرشان را به پای شکوفایی آن ریختند. اگر خواسته باشم از احوال این روزهای این درخت باشکوه بنویسم، بهترین وصف آن قطعه شعر معروف است که: حال همه ما خوب است اما... تو باور مکن... مجموعه هنرهایی نمایشی رادیو، خاص‌ترین سرمایه معنوی سازمان صداوسیماست. یک‌جورهایی حکم خانه پدری سازمان را دارد. تنها بخشی که کارمندانش هنرمند هستند. متاسفانه در حق این مجموعه و اهالی شریف و هنرمندش، به‌خصوص از نظر تامین معیشت و حتی حداقل‌ها جفای بسیاری صورت گرفته. تمام حرفم یک جمله است: «قدر سرمایه‌های معنوی و انسانی‌مان را بیشتر بدانیم.»
در عمارت ارگ رادیو، جنب استودیوی تاریخی هشت، درخت یاس تک افتاده‌ای است که حال و هوایی اساطیری دارد. می‌گویند بذرش را سال‌ها پیش بازیگری از دوردست‌ها آورده و آنجا کاشته. برای من این درخت عجیب نمادی از اداره هنرهای نمایشی رادیوست. چیزی شبیه ارغوان که شاعر برایش می‌سراید:
ارغوان بیرق گلگون بهار
تو برافراشته باش
شعر خونبار منی
یاد رنگین رفیقانم را
بر زبان داشته باش؛
تو بخوان نغمه ناخوانده من
ارغوان شاخه همخون جدا مانده من...
«روایت ایثار» در قزوین
دوربین «روایت ایثار»به استان قزوین رسید.
به گزارش جام‌جم، در ادامه تولید مجموعه تلویزیونی «روایت ایثار» ویژه‌برنامه شهدای کادر‌درمان به استان قزوین رسید.
در این استان به سه شهید کادر درمان پرداخته و این سه شهید بزرگوار به مخاطبان رسانه ملی معرفی خواهند شد. در ادامه تولید نیز، مستند تلویزیونی «شهید مدافع حرم رسول‌ پور‌مراد» در حال تهیه و تولید است. شهید رسول پور‌مراد 20/7/94 در منطقه عملیاتی حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نایل شد. این برنامه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین سوهانی برای گروه تلویزیونی شاهد در حال تولید است.
مجموعه مستند روایت ایثار تصویرگر مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های شهدای مدافع سلامت (کادر درمانی) در استان‌های مختلف است.