رابین  یاری‏گر هنرمندان صنایع دستی ایران 

شرکت خلاق و نوآور «رابین حامی هنر پارس» خدمات جالبی را در زمینه بسته‌بندی و معرفی صنایع دستی ایرانی ارائه کرده است

رابین یاری‏گر هنرمندان صنایع دستی ایران 

صنایع دستی ایرانی از محبوب‌ترین و ارزشمندترین وسایلی است که در خانه داریم. اما شاید چون اغلب این محصولات جزئی از زندگی روزمره ‎ شده‏اند خیلی به ظرافت‌های آن توجه نمی‌کنیم. نمونه‎اش همین فرش‌های دستباف و ظروف میناکاری شده و سفال‎ها و سرامیک‎های خوش نقش‎و‎نگار یا پارچه‎های سنتی و چرم‎های دست‎دوزی است که از معروف‎ترین صنایع هنری ایران به‌حساب می‎آیند. حتما اشتیاق گردشگران خارجی را با دیدن فرش و دیگر صنایع دستی ایرانی دیده‌اید. مسافرانی که دوست دارند نمونه‎ای از هنر سرزمین ما را برای زینت بخشیدن به فضای خانه، راهی دیار خود کنند. شرکت خلاق و نوآور «رابین حامی هنر پارس» با توجه به این علاقه جهانی به صنایع دستی ایرانی‎ها سعی کرده است کسب‎و‎کاری راه‌اندازی کند تا در ادامه راه بتواند هنر ایرانی را بیش از پیش به مردم کشورهای دیگر معرفی کند و همزمان زمینه آشنایی مردم کشور خودمان را با هنرمندان این حوزه فراهم آورد. ارائه متفاوت صنایع‌دستی با استفاده از بسته‌بندی مخصوص، تهیه محتوای علمی و عرضه محصولات با قیمتی مناسب از اهداف اصلی این مجموعه است. همچنین برندسازی برای هنرمندان حوزه صنایع‌دستی همراه با معرفی و تبلیغات برای آنها از دیگر فعالیت‌های شاخص این شرکت است. 

سعید عباسی بنی، مدیرعامل شرکت «رابین حامی هنر پارس» درباره پیشینه تشکیل این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «من و خواهرهایم، فاطمه و صبا عباسی در خانواده‌ای که به شدت به فرهنگ و هنر ایران علاقه‎مند است متولد شدیم. از کودکی تا
به امروز زندگی ما با هنر و صنایع دستی ایرانی در پیوندی نزدیک بوده است. پدر ما مرشد زورخانه‎های باستانی است و مادرمان در کنار تمام فعالیت‎های خود، دستی در هنر قالیبافی داشته است. این موارد باعث شده زمینه علاقه‎مندی ما به فرهنگ و هنر ایران تقویت شود. اما ایده اصلی راه‎اندازی چنین کسب‎و‎کاری زمانی در ذهن‎مان شکل گرفت که دیدیم در منطقه ای از کشور خودمان که صنایع دستی می‎فروشند، آثار هنرمندان هندی به جای صنایع دست ایرانیان عرضه می‎شود و از آن روز به فکر سر‎وسامان دادن بستری برای معرفی، فروش و صادرکردن صنایع دستی ارزشمند ایران افتادیم و در نهایت مجموعه رابین را با کمک تیم متخصصی که با ما همراه شدند در سال 95 تاسیس کردیم.  بدون کمک‎ها و تلاش‎های شبانه‏روزی همکاران‎مان نمی‎توانستیم ایده را اجرایی کنیم و به ثمر برسانیم. رابین اکنون همکار طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است و نشان پیشران ملی را دریافت کرده است.»
شرکت رابین حامی هنر پارس، در حقیقت بستری برای معرفی صنایع‌دستی اصیل و باکیفیت است تا هنرمندان این حوزه به فرصت بهتری برای عرضه، فروش و توسعه دست یابند. مخاطبان رابین می‌توانند در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی این شرکت، اطلاعات متنوعی را در حوزه‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، اسطوره‌شناسی، شاهنامه فردوسی و تاریخ هنر دریافت کنند.
چالش‎های فعالیت
 در حوزه صنایع دستی ایران
مدیرعامل این مجموعه می‏گوید: «فضای کاری ما به گونه‎ای بود که نیاز داشت بحث‎های کنترل کیفی، بررسی قیمت‏ها و نوع محصولات را خودمان انجام بدهیم و همین موضوع از ما انرژی زیادی گرفت. در این روال هیچ کمکی از سوی ادارات دولتی مرتبط دریافت نکردیم در حالی که اگر حمایتی از طرف این سازمان‏ها می‏داشتیم قطعا فرآیند کار خیلی سریع‌تر و بهتر پیش می‎‏رفت.  
عباسی بنی می‌افزاید: «در همه‌گیری کرونا که خیلی از کسب‌وکارها دچار مشکل شدند سعی کردیم توان خودمان را افزایش بدهیم و از این فرصت استفاده کنیم تا نیازها و سلایق مختلف کاربران را در فضای مجازی و سایت‌ها بیشتر تامین کنیم. با‌همین رویکرد و تلاشی که داشتیم تعداد محصولاتمان را از 1000 به 4000 رساندیم و همکاری‌مان با فروشنده‏ها را تا عدد 2000 افزایش دادیم.  
یکی از مشکلات عمده در حوزه خرید و فروش صنایع دستی ایران، نبود قیمت مشخص و تعیین شده برای هر کالاست و همین موضوع در فرآیند فروش دشواری‏هایی ایجاد می‎کند.  
 
تلاش برای نشان دادن
هنر ایرانیان به جهان
مدیرعامل رابین معتقد است: «یکی از ایده‎های ما برای ادامه راه شرکت، ورود به بازارهای جهانی است. از آنجا که کشور ما مصرف‎کننده صنایع دستی به حساب نمی‎آید و در جایگاه تولیدکننده است باید بتواند به کشورهای دیگر که به هنر و فرهنگ و صنایع دستی ما علاقه‎مندند این محصولات دست‎ساز را صادر کند. به‌همین منظور ما مشغول بررسی بازارهای آمریکا و اروپا هستیم تا بتوانیم بیشتر در بازار بین‎المللی فعال شویم.
در سال 98 طی تحقیقاتی که انجام دادیم، با حوله دستباف خراسان آشنا شدیم. این حوله مشابه دستمال یزدی است و با الیاف طبیعی و به شکل موج‌دار بافته می‎شود. با کمک همکارانمان و ایده‏پردازی‎های مختلف سعی کردیم این حوله نخی را که چند صد سال قدمت دارد با رنگ‎بندی مختلف و با طرح‎های متنوع به‌کمک بافندگان بومی تولید کنیم. این حوله سال‎ها بدون رنگ و با طرحی تکراری تهیه می‎شد اما با دیدن ظرایف هنری آن و جذابیت‎هایش سعی کردیم روش ایجاد طرح و تولید آن در رنگ‎های مختلف را به افراد بومی آموزش دهیم. در نهایت برای همین محصول از هتل‏های فرانسوی سفارش گرفتیم و بافندگان بومی حدود 700 متر از این حوله‎ها را برای فرانسوی ها بافتند.
عباسی بنی در پایان تصریح می‌کند: «هدف نهایی ما این است که صنایع‌دستی اصیل ایرانی به همه ایرانیان و دوستداران هنر و اصالت ایرانی در سراسر جهان شناسانده شود. سعی می‌کنیم هیچ هنرمند ایرانی گمنام نماند و هیچ اثری بی‌نام‌ونشان عرضه نشود و همواره حامی توسعه برندهای مستقل هنرمندان باشیم.»



وجه تمایز رابین نسبت به رقبا
معرفی هنرمند و بسته‏بندی شکیل
شرکت رابین حامی هنر پارس با بررسی نمونه‏های مختلف صنایع دستی ایران این نیاز را احساس کرده است که بسیاری از محصولات باید حاوی اطلاعات کاملی از هنر ارائه شده در محصول باشند، آن را معرفی کنند و نام هنرمند را در بر داشته باشند. اگر بروشور و برچسبی برای آگاهی‌بخشی روی محصولات نصب بشود مخاطب می‏داند اثر چه کسی را خریده است و این اثر در ایران چه نوع هنری به‌حساب می‎آید و چقدر قدمت دارد.
ارائه محصولات متنوع
تنوع محصولات رابین بسیار زیاد است و قرار است از این هم بیشتر بشود. در حال حاضر فرش، میناکاری چرم و سفال از نمونه صنایع دستی است که اکنون در سایت رابین ارائه می‎شود.
تولید محتوا در زمینه صنایع دستی
رابین در طول مدت فعالیت خود، سه میلیون و 500 هزار کلمه محتوای فارسی تولید کرده است و در کنار آن محتواهای متنوع و زیادی هم به زبان انگلیسی در سایت ارائه کرده است. 
تحویل سریع سفارش های تهران
شرکت رابین سفارش‏های کاربرانی که در تهران ساکن هستند را در کمتر از دو ساعت به دست آنها می‎رساند.