غذاهای کنسروی را پس از بازشدن چقدر می‌توان نگهداری کرد؟

غذاهای کنسروی را پس از بازشدن چقدر می‌توان نگهداری کرد؟



 کنسروکردن از روش‌های قدیمی نگهداری موادغذایی محسوب می‌شود. غذاهای کنسروشده به‌دلیل تماس‌نداشتن با محیط اطراف، عدم تبادل گازها و فرآیند حرارتی که طی آماده‌سازی پشت‌سر می‌گذارد، ماندگاری بالایی دارد. یکی از سوالاتی که برای بسیاری از مصرف‌کنندگان پیش می‌آید این است که آیا غذاهای کنسروی پس از بازشدن هم قابل نگهداری و مصرف هستند یا خیر؟ پاسخ مثبت است اما باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید:
وقتی درِ قوطی را باز می‌کنید(مثلا کنسرو ماهی یا سبزیجاتی از قبیل ذرت) میزان مورد نیاز مصرف خود را بردارید. اگر قرار است کل محتویات مصرف شود بهتر است فازمایع از قبیل آب‌نمک یا سس کاملا خارج شود. آن را آبکش کنید زیرا معمولا حاوی درصد بالایی از نمک است اما اگر قرار است بخشی از محتویات ظرف مصرف شود، بهتر است فازمایع را دور نریخته و باقیمانده مواد جامد همراه با بخش مایع نگهداری شود. درصدهای بالای نمک یکی از دلایل اصلی رشدنکردن بسیاری از میکروارگانیسم‌ها در کنسرو باقیمانده است. وقتی فازمایع را خودتان با آب جایگزین می‌کنید به‌دلیل اینکه این آب استریل نیست و بدون نمک است محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌ها در محتویات باقیمانده کنسرو فراهم می‌شود. علاوه بر این نداشتن فازمایع سبب تبخیر آب از سطح ماده غذایی و ایجاد حالت چروکیدگی و سفتی بافت می‌شود. پس ترجیحا فاز مایع را برای ادامه نگهداری دور نریخته و در زمان مصرف بعدی این کار را انجام دهید. در مورد کمپوت میوه‌ هم در صورت نیاز به نگهداری حتما فازمایع را دور نریزید.
کنسروها در فروشگاه‌ها در دمای محیط نگهداری می‌شود. در منزل و در فروشگاه به نگهداری قوطی‌های کنسرو بازنشده در یخچال نیازی نیست اما وقتی درِ قوطی باز می‌شود، شرایط استریل درون آن از بین می‌رود و محتویات بسته درمعرض تماس با میکروارگانیسم‌ها قرار گرفته و مانند هر ماده غذایی دیگری امکان فساد آن در شرایط نامساعد (به‌خصوص نگهداری در دمای بالا) وجود دارد. بعد از بازکردن قوطی لازم است محتویات آن بلافاصله مصرف شود یا اگر مقداری از آن باقی‌ماند در یخچال نگهداری شود و طی چند روز(دو تا چهار روز) مصرف شود؛ البته قبل از مصرف، ماده‌غذایی را از نظر وجود هرگونه تغییر رنگ، بو ، مزه یا وجود مواد لزج حتما بررسی کنید.  محتویات باقی‌مانده را در قوطی کنسرو بازشده در یخچال رها نکنید. برای اینکه این ماده‌غذایی مدت بیشتری ماندگاری داشته باشد می‌توانید از ظروف شیشه‌ای، پلاستیکی یا سرامیکی که درِ محکمی دارند، برای نگهداری استفاده کنید. همچنین نتایج مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از موادغذایی که در قوطی‌های کنسرو بازشده در یخچال نگهداری می‌شود در اثر مهاجرت برخی یون‌های فلزی مانند قلع و آهن از بدنه به داخل ماده‌غذایی، دچار تغییر طعم به سمت فلزی می‌شوند. تماس با اکسیژن نقش به‌سزایی در مهاجرت این یون‌های فلزی دارد اما اغلب غلظت و نوع آنها به گونه‌ای نیست که برای سلامت خطرناک باشد.