احراز هویت آسان و مطمئن با یوآیدی

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «بینش هوشمند نسل پیشرو» دسترسی به خدمات سامانه احراز هویت دیجیتال را برای سازمان‌ها امکان‌پذیر کرده‌اند

احراز هویت آسان و مطمئن با یوآیدی

در دنیای امروز که دنیای مجازی حرف اول را می‌زند، ثبت‌نام و مبادله کالا در قالب نرم‌افزار، سایت و پلتفرم کاربردهای متنوعی پیدا کرده است. به‌ویژه در یک سال گذشته با توجه به همه‌گیری کرونا و اینترنتی‌شدن بسیاری از سیستم‌های خدماتی در دنیا، در داخل کشور هم بسیاری از سازمان‌ها بخشی از خدمات خود را از طریق سامانه‌های اینترنتی ارائه کرده و تلاش کرده‌اند با توسعه این خدمات رضایت کاربران را جلب کرده و خدمات خود را دقیق‌تر و سریع‌تر ارائه کنند. در این میان، اعتمادسازی و احراز هویت به ویژه در موارد حساسی مانند ثبت نام در بورس، امور قضایی و بانک‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است. در این رابطه کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «بینش هوشمند نسل پیشرو» با راه‌اندازی سامانه احراز هویت در سازمان‌های دولتی و خصوصی توانسته‌اند علاوه بر بالارفتن امنیت داده‌های کاربران، این فرآیند را با سرعت و دقت بسیار بالاتری انجام دهند.

نیما شمساپور، دانش‌آموخته رشته مکانیک و سیاستگذاری انرژی است. او با وجود علاقه‌ای که به رشته تحصیلی خود داشت، برهه‌ای را در نهادهای دولتی مشغول به کار شد. اما سپس با ورود به بخش خصوصی، با استارت‌آپ‌های مختلفی شروع به همکاری کرد. فکر اولیه تأسیس شرکت دانش‌بنیان «بینش هوشمند نسل پیشرو» از این ایده شکل گرفت که مردم در مراجعه به مکان‌های مختلف و ثبت نام اولیه، دیگر به ثبت‌نام‌های بعدی نیاز نداشته باشند. بازاریابی این ایده مشکلات فراوانی را به دنبال داشت؛ سازمان‌های مختلف عنوان می‌کردند این داده‌ها کجا قرار است ذخیره شود و به این ترتیب، رقابت در بخش خصوصی دشوار می‌شد. اما همین امر منجر به ارائه ارزش‌افزوده بیشتر برای این کسب‌وکار شد. این تجربه باعث شد شمساپور و همکارانش به دنبال ارزیابی نیازهای سازمان‌ها باشند و به‌دنبال آن دریافتند نیاز اساسی و مشترک آنها، احراز هویت دیجیتال است. به‌عبارت دیگر این سازمان‌ها به دنبال شناسایی و احراز هویت افرادی بودند که در فضای دیجیتال به آنها مراجعه می‌کردند. طبیعتا راهکارهایی برای این احراز هویت وجود داشت اما امنیت بالایی نداشتند. شمساپور و دوستانش به دنبال راهی برای امنیت بالای این مسیرها بودند و این گونه بود که طراحی محصول اولیه و مذاکره با سرمایه‌گذاران آغاز و در ادامه به کسب‌وکار یک شرکت تبدیل شد.
احراز هویت دیجیتال چطور انجام می‌شود؟
مدیرعامل شرکت «بینش هوشمند نسل پیشرو» در توضیح فرایند احراز هویت دیجیتال می‌گوید: «در این نوع احراز هویت، یک فرآیند با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود. از این رو برای پیشبرد این فرآیند، در دل شرکت، یک تیم هوش مصنوعی تشکیل شد تا این ایده به خوبی عملیاتی شود. شرکت ما اواسط سال 98 تأسیس و نیازسنجی‌های انجام شده به ارائه خدمات به سامانه‌های «سجام» بورس و «ثنا» قوه قضاییه منجر شد.
شمساپور اشاره می‌کند: «در حال حاضر بیش از دو‌میلیون نفر از طریق سرویس یوآیدی احراز هویت شده‌اند و نیاز خود را به صورت کاملا غیرحضوری برطرف کرده‌اند که تا حد زیادی در وقت آنها صرفه جویی شده است. این سرویس که در سامانه «ثنا» قوه قضاییه برای کارهای مربوطه در دسترس است، با اسم «یوآیدی» فعال است. در سامانه سجام تعدادی شرکای تجاری هم هستند که این سامانه احراز هویت روی نرم‌افزار آنها کار می‌کند. برای مثال، روی نرم‌افزار آپ (آسان‌پرداخت) و نرم‌افزار 720 کار می‌کنیم که شرکای تجاری ما هستند. به عبارتی، کاربران با ورود به نرم‌افزار آپ، وارد نرم‌افزار یوآیدی شده و کار احراز هویت آنها انجام می‌شود که در قالب سامانه سجام انجام می‌گیرد.»
خدمت‌رسانی به کسب و کارها
یکی از اقداماتی که این شرکت دانش‌بنیان در دستور کار خود قرار داده، این است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است به کسب‌وکارهای کوچک‌تری که نیاز به احراز هویت دارند، خدمات‌رسانی کنند. با ایجاد چنین سامانه‌ای، ایده اولیه‌ای که شرکت به‌دنبال آن بود، دچار تغییر و تحول شده است. کاربران با ورود به این سامانه، احراز هویت شده و این فرآیند از طریق قوه قضاییه استعلام می‌شود. افراد حتی برای گرفتن گواهی عدم سوءپیشینه نیز دیگر نیازی به مراجعه به مراکز مختلف نداشته و فقط با ورود به سامانه «ثنا» می‌توانند گواهی عدم سوءپیشینه خود را تهیه کنند.
شمساپور درباره ظرفیت سامانه احراز هویت «ثنا» می‌گوید: «احراز هویت برخط سامانه ثنا حدود هشت ماه است به ارائه خدمت به کاربران مشغول است و به‌صورت فعال در حال استفاده است. به‌طوریکه قریب به 100 هزار کاربر فعال دارد و 50 هزار ثبت نام جدید هم در این سامانه صورت گرفته است. فعالیت سامانه احراز هویت بورس هم از حدود یک سال و نیم گذشته آغاز شده و حدود دو میلیون احراز هویت فعال وجود دارد.»
حفظ امنیت اطلاعات فردی
مدیرعامل شرکت «بینش هوشمند نسل پیشرو» درباره اقدامت صورت گرفته برای حفظ اطلاعات کاربران می‌گوید: «امنیت اطلاعات کاربران متفاوت است. ما با توجه به درخواستی که در بورس یا سازمان‌های دیگر وجود داشته و به دلیل تأمین امنیت بیشتر این زیرساخت‌ها، از زیرساخت مراکز داده امن مانند زیرساخت بانک‌ها استفاده می‌کنیم. همچنین سعی کرده‌ایم تمام استانداردهای امنیتی موردنیاز در حوزه خود را رعایت کنیم. هزینه‌ای که کاربران باید برای ورود به این سامانه و احراز هویت بپردازند، با توجه به توافقی است که با آن سازمان خاص انجام می‌دهیم. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک تمایل دارند هزینه‌های احراز هویت کاربران را خودشان متقبل شوند. اما در کسب‌وکارهای بزرگ مانند سامانه «ثنا»، کاربر حدود 9 هزار تومان برای احراز هویت پرداخت می‌کند که این هزینه در سامانه «سجام» حدود 10 هزار تومان است. البته این همان هزینه‌ای است که افراد با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان برای احراز هویت پرداخت می‌کنند.»
مزیت‌های رقابتی
مدیرعامل شرکت «بینش هوشمند نسل پیشرو» می‌گوید این شرکت دانش‌بنیان اولین سرویس‌دهنده احراز هویت غیرحضوری و دیجیتال در کشور است و پیش از این در ایران چنین سامانه‌ای وجود نداشته است اما بعد از شروع فعالیت این شرکت، چند شرکت دیگر هم اقدام به ارائه چنین خدماتی کرده‌اند.
شمساپور درخصوص مزیت‌های رقابتی خدمات این شرکت می‌گوید: «مزیت‌های خدمات ما این است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، از الگوریتم‌هایی با دقت بالاتر استفاده می‌کنیم که این باعث شده است کاربر تجربه کاربری بهتری داشته باشد و کار خود را با سرعت و دقت بالاتری در این سیستم احراز هویت، انجام دهد. از دیگر مزیت‌های خدمات ما این است که با توجه به سنجش نیازهای مشتریان، سیستمی طراحی شده است که به‌راحتی در زیرساخت مشتری قرار می‌گیرد؛ برای مثال، وقتی بانکی از شرکت ما سرویس می‌گیرد، از زیرساخت همان بانک به‌منظور برقراری امنیت بیشتر برای کاربران استفاده می‌کند. سرعت و دقت در احراز هویت اهمیت بالایی دارد. به طوری که در این سامانه، فرآیند احراز هویت کاربران به ازای هر نفر به طور میانگین مدت زمان یک دقیقه و 40 ثانیه است. این زمان، در مقایسه با مراجعه حضوری به طور قابل توجهی در وقت اشخاص
 صرفه‌جویی می‌کند.




خدمات «یوآیدی» در یک نگاه
یکی از مهم‌ترین گروه‌های هدف شرکت دانش‌بنیان «بینش هوشمند نسل پیشرو» سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و بانکی است. خدمات بانکی مانند خدمات افتتاح حساب و خدمات تسهیلات خُرد که از طریق آن، افراد به‌راحتی و بدون مراجعه حضوری بتوانند تسهیلات خُرد (وام‌های کمتر از 50 میلیون تومان) اخذ کنند. علاوه بر این، می‌توان به خدمات بیمه اشاره کرد و به این طریق، می‌توان به‌طور آنلاین برای افراد بیمه‌نامه صادر کرد. همچنین این سامانه احراز هویت در دستگاه‌های دولتی نیز قابلیت استفاده دارد؛ مانند سامانه‌های امور مالیاتی که هم دقت و هم سرعت عملیات بالایی دارد و هم مانع مراجعه حضوری کاربران می‌شود.  گفتنی است این سامانه احراز هویت در کسب‌وکارهای خصوصی نیز قابلیت استفاده دارد؛ مانند کسب و کارهای اقتصاد مشارکتی و کسب‌وکارهایی که در فضای مجازی به اعتماد نیاز دارند، به‌گونه‌ای که با احراز هویت مجازی، کاربران هم راحت‌تر می‌توانند به افراد اعتماد کنند و همین امر مبادله را راحت‌تر می‌کند. حتی در سامانه‌های خدماتی مانند مواردی که با زیرساخت پلتفرم انجام می‌شود، همگی با استفاده از این سامانه احراز هویت می‌توانند به‌آسانی اعتمادسازی کرده و احراز هویت را انجام دهند. به گفته شمساپور، اکنون زیرساخت‌های لازم برای کار با بانک‌ها آماده شده و مذاکراتی هم با بانک مرکزی انجام شده است تا به طور مشترک با آنها این کار را انجام دهند. ورود به حوزه کسب‌وکارهای کوچک نیز در گام بعدی فعالیت شرکت قرار دارد.