تکرار تراژدی جورج فلوید در جمهوری چک

تکرار تراژدی جورج فلوید در جمهوری چک


صدها نفر در شهری در شمال جمهوری چک به یادبود کشته‌شدن مردی از قوم «روما» (کولی) که زیر زانوی پلیس جان داده‌بود، دست به تظاهرات اعتراضی زدند.تصاویر ویدئویی، مامور پلیسی را نشان می‌داد که روز ۱۹ ژوئن در شهر تپلیتسه، چند دقیقه زانویش را روی گردن قربانی فشار می‌دهد.آن مرد که نامش ذکر نشده‌است، در آمبولانس جان داد. به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس محلی گفت تحقیقات اولیه هیچ ارتباطی میان عمل مامور پلیس و مرگ آن مرد نشان نمی‌دهد.تظاهرات‌کنندگان روما و هواداران آنها این ادعا را رد می‌کنند و گفته‌اند این حادثه مشابه مرگ جورج فلوید بوده‌است که سال گذشته باعث تظاهرات اعتراضی در سراسر دنیا شد.فلوید سیاهپوست، پس از تحمل ۹ دقیقه زیر فشار زانوی درک شاوین، مامور پلیس شهر مینیاپولیس آمریکا، جان سپرد. شاوین روز جمعه به ۲۲ سال و شش ماه زندان محکوم شد. رسیدگی به این پرونده، با توجه به ابعاد جهانی جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» از سوی افکار عمومی جهانی پیگیری می‌شد.
تصاویری که یکی از شاهدان حاضر در محل، با تلفن همراه خود از صحنه مرگ جورج فلوید ضبط کرده‌بود و در فضای‌مجازی منتشر شد، منجر به تظاهرات گسترده و بی‌سابقه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا علیه نژادپرستی و خشونت نیروهای پلیس شد.
تظاهرات‌کنندگان در شهر تپلیتسه در اقتباسی از شعار «جان سیاهان ارزش دارد»، پلاکاردهایی به دست داشتند که روی آنها نوشته شده‌بود «جان روماها ارزش دارد.»
دادرس‌کل جمهوری چک گفته‌است که دستور تحقیقات مستقلی را درباره آن حادثه صادر کرده‌است.
گفتنی است نژادپرستی سیستماتیک در کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا نیز مانند آمریکا نهادینه شده و مولد بروز بحران‌ها و جنایات خاصی علیه رنگین‌پوستان و اقلیت‌های قومی و نژادی شده‌است. آنچه اخیرا در جمهوری چک رخ داد، تنها یکی از این موارد محسوب می‌شود.