بازسازی فیلم کلاسیک ممنوع

چرا اسپیلبرگ پیشنهاد نتفلیکس برای بازسازی آرواره‌ها را رد می‌کند؟

بازسازی فیلم کلاسیک ممنوع

صنعت سینما در کنار تولید فیلم‌هایی اصیل با داستان‌های تازه، هرازچندگاهی سراغ دوباره‌سازی یکی از محصولات قدیمی و کلاسیک خود می‌رود. طی دو دهه اخیر روند بازسازی فیلم‌های محبوب و مشهور قدیمی، به‌صورت یک سنت درآمده و سالن‌های نمایش فیلم میزبان محصولاتی هستند که سعی در احیای دوباره و موفق آثار پربیننده و درخشان قدیمی داشته‌اند. این اقدام شرکت‌های بزرگ فیلمسازی با واکنش‌های متفاوت اهالی سینما و منتقدان همراه بوده است اما همیشه یک صدای قوی و بلند مخالف انجام این کار و دوباره‌سازی محصولات کلاسیک بوده‌است. این گروه عقیده دارد جادو و جذبه‌ای در این آثار قدیمی است که باید به همان شکل قدیمی و سنتی‌شان باقی بماند و نباید در آنها و تاریخ فیلمسازی دست برد. از طرف دیگر، موافقان طرح بازسازی آثار کلاسیک بر این باورند که گذشت زمان و از راه رسیدن تماشاگران نسل جدید، لازم است محصولات قدیمی با زبان و حال و هوایی امروزی دوباره‌سازی شوند تا نماینده زمان خود و تماشاگرانی باشند که در این زمانه زندگی می‌کنند.

تا اینجای کار که اتفاق خاصی رخ نداده و هر دو طرف مشغول سخن‌پراکنی خود هستند. منتقدان مدام از دوباره‌سازی آثار کلاسیک گله می‌کنند و شرکت‌های فیلمسازی هم هرکدام از محصولات کلاسیک خود را که مایل باشند، دوباره‌سازی می‌کنند! اما اظهارات اخیر استیون اسپیلبرگ و مخالفتش با دوباره‌سازی «آرواره‌ها»، جان تازه‌ای به مخالفان بازسازی فیلم‌های کلاسیک داده و باعث قوت قلب‌شان شده‌است. این فیلمساز کهنه‌کار هالیوودی فاش کرده که به او پیشنهاد تولید نسخه جدیدی از اثر کلاسیک دهه هفتادی‌اش شده و برای جلب نظرش مبلغ کلانی هم پیشنهاد شده‌است اما با وجود دست و دلبازی طرف مقابل، پسر طلایی هالیوود حاضر به اعطای حق تولید نسخه تازه از آرواره‌ها به آنها نشده‌است.
مدیران شرکت یونیورسال در چند دیدار محرمانه از اسپیلبرگ خواسته‌اند به اقیانوس برگردد و کوسه خونخوارش را دوباره در ساحل پرجمعیت فلوریدا در یک روز گرم تابستانی رها کند. قتل‌عامی که این کوسه عظیم‌الجثه به راه می‌اندازد، می‌تواند میلیون‌ها دلار دیگر به جیب مدیران یونیورسال سرازیر کند اما اسپیلبرگ که اثر ترسناک و دلهره‌آور تحسین‌برانگیزش را در سال 1975 اکران کرده بود، با احیای دوباره آن مخالفت کرده و گفته چنین فیلمی می‌تواند اعتبار نسخه اصلی را نیز زیر سؤال ببرد.
اما ماجرای تولید نسخه احیاشده آرواره‌ها، به کمی قبل برمی‌گردد. مدتی قبل مدیران شبکه نتفلیکس قرارداد همکاری با یونیورسال و شرکت فیلمسازی اسپیلبرگ امبلین را امضا کردند. طبق این قرارداد، طرفین به صورت مشترک تعدادی فیلم سینمایی برای پخش استریم تولید خواهند کرد. حالا معلوم شده آرواره‌ها هم یکی از همین تولیدات بوده و مدیران نتفلیکس به‌دنبال انداختن تور برای صید کوسه خونخوار اسپیلبرگ بوده‌اند. نتفلیکسی‌ها مدتی قبل متوجه می‌شوند مدیران یونیورسال به فیلمساز پیشنهاد ساخت نسخه جدید آرواره‌ها را داده‌اند و گفته‌اند او تهیه‌کننده‌اش باشد و یک فیلمساز جوان، برای کارگردانی فیلم پشت دوربین قرار گیرد اما با آن‌که اسپیلبرگ در سال 2016 به این درخواست پاسخ منفی داده اما نتفلیکسی‌ها همچنان پرونده فیلم را روی میز باز نگه داشته‌اند! اسپیلبرگ در رد درخواست بازسازی فیلمش، چنین می‌گوید: «هیچ‌وقت هیچ‌یک از فیلم‌هایم را بازسازی نخواهم کرد، به‌خصوص آرواره‌ها را. در شرکت امبلین فیلم‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند الهام‌بخش داستان‌های تازه برای فیلم‌هایی جدید باشد اما با بازسازی آثار قدیمی مخالفم. در این آثار جادویی وجود دارد که دیگر هرگز تکرار نخواهند شد. دوباره‌سازی این فیلم‌ها نه‌تنها کمکی به آرشیو غنی صنعت سینما نمی‌کند بلکه اعتبار آن کارهای بزرگ قدیمی را هم خدشه‌دار می‌کند. مگر صنعت سینما داستان‌های اصیل و بکر ندارد که می‌خواهد کارهای قدیمی‌اش را تکرار کند و بسازد؟»
به‌گفته منتقدان سینمایی، اکثر فیلم‌هایی که طی دو دهه اخیر به بازسازی آثار کلاسیک پرداخته‌اند، با شکست سخت تجاری روبه‌رو شده و نتوانسته‌اند نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کنند. این فیلم‌ها با پرداخت‌های بد و کارگردانی غلط حتی اعتبار نسخه‌های اصلی خود را نیز به چالش کشیده‌اند. حالا با مخالفت هنرمند کارکشته‌ای چون استیون اسپلبرگ با دوباره‌سازی محصولات قدیمی، این امید به‌وجود آمده که هنرمندان قدیمی دیگر نیز صدای اعتراض‌شان علیه سنت بازسازی این آثار را بلند کنند و مانع از تداوم تولید و ساخت چنین نسخه‌هایی شوند. با این وجود، بسیاری از اهل فن عقیده دارند باید منتظر اتفاقات بعدی بود و دید آیا مدیران (به‌گفته آنان کوته‌فکر) شرکت‌های فیلمسازی توجهی به این مخالفت‌ها می‌کنند یا نه.