کیفیت سیری چند؟

اگر می‌خواهید توهین به مفهوم مهندسی را به صورت تصویری ببینید، کافی است به کولر آبی و البته شناور آن نگاه کنید

کیفیت سیری چند؟

محمدتقی حاجی موسی روزنامه‌نگاری که آخرین جست‌وجوی گوگلش نحوه تنظیم شناور کولر است

اول بگذارید یک چیزی را بگویم بعد برویم سراغ اصل مطلب و آن این که بنده همین امروز که می‌خواستم شروع به نوشتن این مطلب کنم، تقریبا دو ساعت درگیر تعویض و تنظیم شناور کولر بودم. لذا اگر می‌بینید لحن این نوشته، تند است حواستان باشد که اعصابم از جای دیگری خرد نیست و این کولر آبی است که مغزم را ترکانده. یک مکعب سفید و آبی که فناوری ساختش مربوط به زمان مادهاست و از آن موقع تا حالا هیچ تغییری نکرده و نماد فشل بودن طراحی، ساخت و البته بخشی از
صنعت کشور است.
توی ویکی پدیا اگر دنبال واژه کولر آبی بگردید، متوجه می‌شوید که این ساخته دسته بشر از فرآیند سرمایش تبخیری برای خنک کردن ما استفاده می‌کند که می‌شود همان کاری که بادگیرهای یزد می‌کنند و این فی نفسه اصلا چیز بدی نیست منتها وقتی یک نگاه به کولر بیندازید و یک نگاه به بادگیر و بعد قرار باشد کولر آبی را راه‌اندازی یا تعمیر یا تنظیم کنید، آن وقت است که متوجه می‌شوید
 از چه حرف می‌زنیم.
واقعیت این است که کولر آبی، طی 100سال گذشته هیچ تغییری نکرده و انگار که سازندگانش در برزنت رشد کرده‌باشند، هیچ نیازی به باز طراحی و اصلاح آن ندیده‌اند و این چنین است که محصول‌شان در قرن بیست و یکم و سال 2021، بازده E و F و G و حتی بدتر دارد و این یعنی برای تولیدکنندگان اصلا مهم نیست که این لامصب اصلا بهینه کار نمی‌کند و این همه که می‌گویند برق کم مصرف کنید به ما مردم ربطی ندارد، به ساخت کولرهای آبی ربط دارد که بیشتر از سرما، گرما تولید می‌کنند و آب و برق را می‌خورند و نهایتا یک فوت خنکی به داخل خانه می‌کنند که نصفش همان‌جا توی کانال‌ها از بین می‌رود و نصفش به ما می‌رسد تازه اگر خوش‌شانس باشیم و دریچه کولر
رو به رویمان باشد.
حالا شاید بگویید خب بازده چیز مهمی نیست و ما سال‌هاست داریم با کولر آبی خودمان را خنک می‌کنیم که خب اگر یک بار تشریف ببرید پشت بام برای سر زدن به کولر آبی، هم نظرتان عوض می‌شود هم ارواح مشعشع مخترع و سازنده کولر آبی را مستفیض می‌کنید.
در واقع هیچ راهی وجود ندارد که بخواهید کولر آبی را سرویس کنید اما با دست زخم و زیلی به خانه برنگردید. طی یک اصل احمقانه، تمام لبه‌های فلزی کولر آبی به صورت نوک تیز ساخته می‌شوند تا هم موقع حمل و نقل، هم تعمیر و سرویس، دستان تان پاره پوره شود و از زندگی لذت ببرید. همه وسایل به کار رفته در کولر آبی، در اوج بی‌کیفتی و با نگاه غیرمهندسی ساخته شده و قرار گرفته‌اند. هیچ فرقی هم بین برندهای مختلف نیست.
شما حتما باید هر سال تسمه کولر را عوض کنید چون پاره می‌شود و کسی صلاح ندانسته جنس بهتر تولید کند. فناوری پوشال یا همان چوب خرده‌ها باعث می‌شود تا هر چند روز یک بار، کف کولر پر از آشغال شود و مجبور باشید آن را بتراشید. برای نسوختن پمپ هیچ راهکاری توسط تولیدکننده در نظر گرفته نشده و تقریبا توی همه کولرها یک دبه یا تکه پلاستیک کهنه را گذاشته اند روی پمپ که آب نریزد رویش و آتش نگیرد. انگار که سازنده نمی‌تواند پمپ را داخل یک محفظه بگذارد. شیر تخلیه کف کولر، یک تکه پلاستیک است که طی چند ماه خرده می‌شود و از بین می‌رود و یا باید آن را تعویض کنید یا دورش را کیسه مشمع بپیچید.
کولرها بدون پایه و بدون سایه بان و بدون هیچی فروخته می‌شوند و اگر می‌خواهید اوج بلاهت در ساخت کولر را از نزدیک ببینید، توجه شما را به شناور جلب می‌کنم.
شناور احتمالا بر اساس قانون ارشمیدس کار می‌کند که اگر خود مرحوم الان بود از کولر گازی استفاده می‌کرد. این قطعه از یک توپ پلاستیکی کج و کوله، یک میله فلزی به قطر 2 میلی متر و یک پیچ تشکیل شده و قرار است ورود و خروج آب را کنترل کند و تقریبا هیچ وقت این کار را نمی‌کند چون هیچ رقمه استاندارد نیست و با فوت کردن داخل آن گوی پلاستکی آب بندی می‌شود! ( به خدا آقای فروشنده امروز همین کار را خیلی جدی انجام داد!) چون اگر توی اینترنت سرچ کنید « چگونه شناور را تنظیم کنیم » به این پاسخ می‌رسید که « آن قدر میله را خم و راست کنید تا آب قطع شود» و این یعنی قطعه باید خراب شود تا درست کار کند! یعنی هیچ‌کس هنوز در هیچ کارخانه‌ای فکرش به این نرسیده که شناور را بهتر بسازد، استاندارد بسازد و شاید اصلا می‌شود یک راه بهتر برای کنترل ورود و خروج آب پیدا کرد اما خب چرا هزینه بی‌خود بکنیم وقتی ملت دارند همین را از ما می‌خرند؟ چرا الکی خط تولید را تغییر بدهیم؟ چرا باید پیشرفت کنیم؟
این همان نگاهی است که پیکان را 40سال تولید کرد و حالا دارد پراید را 30سال تولید می‌کند و کیفیت برایش یک چیز لوکس است و برایش مهم نیست یک کولر هر روز 500 لیتر آب مصرف کند و چند کیلووات برق و آن وقت همه از بی‌آبی و بی‌برقی بگویند.