مرور و عبور

مرور و عبور

۱۷ تیر
موافقت رهبر انقلاب با افزایش اختیارات مجمع تشخیص مصلحت
در پی نامه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که مجمع براساس نظر تفسیری شورای نگهبان به‌صورت مستقل امکان قانونی تجدیدنظر در مصوبه خود درخصوص تحقیق و تفحص از دستگاه‌های زیرنظر رهبری را ندارد و تجدیدنظر در آن را فقط از طریق استفاده از اختیارات مقام ولایت امکان‌پذیر می‌داند، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در نامه‌ای مجوز تجدیدنظر را صادر فرمودند. در بخشی از این مجوز نوشته‌شده به‌دلیل اعمال دقت لازم و پایبندی شایسته به رعایت مجاری قانونی مقتضی است در مصوبه آن مجمع محترم تجدیدنظر شود.(صفحات یک‌ودو)

بورخس به شبکه2 می‌آید
با پایان یافتن مونتاژ مجموعه تلویزیونی «مرگ و پرگار» ساخت موسیقی متن این مجموعه آغاز شد. داستان این مجموعه هفت قسمتی برگرفته از داستانی به همین نام نوشته خورخه لوئیس بورخس، نویسنده آرژانتینی است. وقایع و ماجراهای این مجموعه در شهر بوئنوس‌آیرس پایتخت آرژانتین و سال1948 میلادی رخ می‌دهد. در این سال با وقوع حوادثی عجیب و پیچیده در این شهر دو پلیس با دو شخصیت متفاوت مسوولیت رسیدگی به پرونده این حوادث را به‌عهده می‌گیرند. بهزاد فراهانی و فرخ نعمتی نقش این دو پلیس را بازی می‌کنند.(صفحه3)


آغاز فروش اقساطی خودرو
مدیر روابط‌عمومی ایران‌خودرو اعلام کرد: با هدف بهره‌مندی طبقات مختلف جامعه، طرح پیش‌فروش اقساطی خودرو به‌صورت ودیعه از دیروز در نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو در سراسر کشور آغاز شد. لیلاز دراین‌باره گفت: پرداخت ودیعه چهار سال و مبلغ پیش‌قسط به ازای هر دستگاه خودرو هفت‌میلیون و 500هزار ریال است. در سال‌های اول تا چهارم به ترتیب باید ماهانه 500، 550و 650هزار ریال پرداخت شود. متقاضیان در سال سوم پرداخت اقساط می‌توانند مدل و نوع خودروی درخواستی را
انتخاب کنند.(صفحه‌یک)




۱۸ تیر

روند فرسایشی گازسوزکردن اتوبوس‌ها
محمود صرافین، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طی 10سال گذشته فقط 115دستگاه اتوبوس گازسوز شده است. در این شرایط چگونه مدعی می‌شوند برای کاهش آلودگی‌هوا طی یکسال و نیم 10هزار اتوبوس را گاز سوز خواهیم کرد؟
اکنون 6000اتوبوس بیشتر از استاندارد جهانی در کشور داریم اما مسافران همچنان روی زمین می‌مانند. علت اصلی این امر ضعف تخصص و عدم بهره‌وری و بهره‌برداری از سیستم حمل‌ونقل عمومی
است.(صفحه4)


پرونده کوی‌دانشگاه 6 زندانی دارد
رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان تهران اعلام کرد شش نفر در رابطه با پرونده کوی دانشگاه در زندان به‌سر می‌برند.
حجت‌الاسلام مبشری دراین‌باره گفت: ازجمله این افراد می‌توان به منوچهر محمدی، اکبر محمدی و احمد بابطی اشاره کرد. این افراد محکوم‌شده و در زندان هستند تا مراحل مربوط سپری و مشخص شود آیا عفو می‌شوند یا خیر. قرار بازداشت برخی از زندانیان
ملی -  مذهبی هم به قرار وثیقه تبدیل‌شده و اگر خانواده‌های آنها بتوانند این قرار را تامین کنند، آنها آزاد خواهند شد که از میان آنها می‌توان به آقایان افشاری و صابر اشاره کرد.(صفحه14)


تامین کارت خام گواهینامه

تمام واحدهای راهنمایی‌ورانندگی در نواحی انتظامی سراسر کشور، آمادگی صدور گواهینامه برای متقاضیان را دارند.
به گزارش جام‌جم در پی اعلام کمبود کارت خام گواهینامه رانندگی در برخی استان‌ها که مراجعان را با مشکل روبه‌رو کرده بود معاون راهنمایی‌ورانندگی دستور پیگیری داد و قرار شد در اسرع‌وقت این مشکل حل شود. این مشکل در استان‌های اصفهان ،‌ فارس و خوزستان گزارش‌شده که در بیشتر آنها حل شده است.(صفحه13)
ضمیمه قاب کوچک