روش‌های نوین مدیریت چابک و هوشمند با پوینتر6

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «مدیریت روشمند» با عرضه نرم‌افزار مدیریتی پوینتر6، کار مدیریت را برای مدیران سازمانی آسان کرده‌اند

روش‌های نوین مدیریت چابک و هوشمند با پوینتر6

با رشد روزافزون و توسعه استارت‌آپ‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ، نیاز به استفاده از روش‌های مدیریتی متناسب با اهداف هر سازمان، بیش از پیش احساس می‌شود. مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها، علاوه‌بر استفاده از روش‌های نوین مدیریتی، می‌توانند از نرم‌افزارهای مدیریتی به‌روز و کارآمدی استفاده کنند که با کمک متخصصان این حوزه، دقیقا متناسب با اهداف آنها مدل‌سازی می‌شود. شرکت دانش‌بنیان «مدیریت روشمند» با طراحی و ارائه نرم‌افزار «پوینتر6» این امکان را برای شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در زمینه‌های مختلف، فراهم کرده است. آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با مینا بارانی، مدیر تیم نرم‌افزار پوینتر در شرکت «مدیریت روشمند» است.

شرکت دانش‌بنیان «مدیریت روشمند» در سال 84 تاسیس و در سال 94 موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان شد و تخصصش مشاوره مدیریتی است. مدیر تیم نرم‌افزار پوینتر می‌گوید: «در آغار راه شیوه کار شرکت ما مشاوره مدیریتی به سبک کلاسیک بود تا اینکه مدیران شرکت تصمیم گرفتند مدل جدیدتری را توسعه دهند. در این راه، پس از بررسی و مطالعه بسیار، شرکت ما موفق به توسعه مدلی تحت عنوان «پوینت» شد که در این سال‌ها مورد استفاده مشاوران ما بوده است. کمی بعد، مهندس عادل فیض که موسس و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «مدیریت روشمند» هستند به او.کی‌.آر (OKR) روی آوردند.»
بارانی درباره چیستی او.کی‌.آر می‌گوید: « او.کی‌.آر یک مدل برنامه‌ریزی چابک است. وقتی برای مشاوره وارد سازمانی می‌شوید در مراحل اولیه، سند استراتژی تدوین می‌شود. گاهی این اتفاق می‌افتد که می‌بینید مجموعه‌ای از دغدغه‌های مدیران در سند چشم‌انداز استراتژی نیامده است و به‌ همین علت، مدیران در ماه‌های اول کار، سند استراتژی را کنار می‌گذارند و با شواهدی که در محیط می‌بینند، کار را جلو می‌برند. این عاملی شد تا شرکت ما تصمیم بگیرد با مدل‌های برنامه‌ریزی چابک پیش برود تا بتواند نیاز مدیران را هرچه بهتر پوشش دهد.»
او اشاره می‌کند که او.کی‌.آر در واقع یک روش برنامه‌ریزی چابک و پروتکل هدف‌گذاری مشارکتی است که به شرکت‌ها و تیم‌ها و افراد این امکان را می‌دهد تا دغدغه‌ها و اولویت‌ها را در برنامه‌ریزی دخیل کنند. این روش مدیریتی تضمین می‌کند که همه اعضای یک سازمان (از مدیران ارشد تا پرسنل عادی) تلاش خود را روی اولویت‌های سازمان متمرکز کرده‌اند.
بارانی تصریح می‌کند: «او.کی‌.آر در سال 1968 میلادی در اینتل معرفی شد و در 1999 در گوگل به کار گرفته شد. در سال 2018 کتاب «مهم‌ها را بسنجیم» به بازار آمد و دنیا را با این مدل آشنا کرد.» وی تأکید می‌کند: «برخلاف تصور عموم، این مدل فقط برای شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات کاربرد ندارد و حتی در شرکت‌های فعال در زمینه مد یا در برخی بانک‌های ایالات متحده از آن استفاده می‌شود.» مدیر تیم نرم‌افزار پوینتر یکی از نقاط قوت او.کی‌.آر را در انعطاف‌پذیری آن می‌داند و می‌افزاید: «محیط کسب‌وکار و فضای بازار متغیر است و باید با تغییرات هم‌راستا شد تا به موفقیت رسید. او.‌کی.‌آر با تغییرات بازار همراه می‌شود و وقتی هدفی از نقطه تمرکز سازمان خارج شود، مدیران به‌راحتی می‌توانند اولویت‌ها را تغییر دهند و هدف قبلی را حذف کنند. این ویژگی او.‌کی.‌آر در بازار متلاطم ارز در ایران برای بسیاری از مجموعه‌ها کاراست. همچنین این روش با سپردن اهداف گروه‌ها به خودشان، منجر به افزایش میزان مسؤولیت‌پذیری در اعضای یک تیم می‌شود.»
قوانین کهنه؛ بلای جان نرم‌افزارهای ابری
بارانی با انتقاد به قوانین حوزه نرم‌افزار در ایران می‌گوید: «دنیا دارد به سمتی می‌رود که Local host و نرم‌افزارهای نصب‌شدنی در حال از بین رفتن هستند؛ اما ما در ایران هنوز درگیر این هستیم که نرم‌افزار ما روی پلتفرم ابری است. نرم‌افزارهایی که روی پلتفرم‌های ابری شکل می‌گیرند، ارزان‌تر هستند و استفاده از آنها برای کاربر آسان‌تر است. با وجود اینکه بسیاری از کاربران از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که مشخص نیست خدمات‌دهنده‌شان کجاست، برای نرم‌افزاهای داخلی مثل نرم‌افزار ما سخت‌گیری‌های بی‌منطقی وجود دارد.»
این فناور داخلی به کنایه تصریح می‌کند: «البته شاید اگر نرم‌افزار ما هم خارجی بود، احتمالا مشکلی برایمان ایجاد نمی‌شد! همه اینها در حالی است که ما برای نرم‌افزارمان تمام پروتکل‌های امنیتی را رعایت کرده‌ایم. من امیدوارم سازوکاری برای بهبود اوضاع در نظر گرفته شود تا کارهای نرم‌افزارهای ابری داخلی بهتر پیش برود.»


مزیت‌های «پوینتر6» برای مدیریت کارآمد

بارانی با تاکید بر اهمیت کاربرد او.کی‌.آر در نرم‌افزار پوینتر6 می‌گوید: «اساس کار ما استفاده از مدل او.کی‌.آر است. ما با بررسی و مطالعه دریافتیم که این مدل بیشترین همخوانی را با دغدغه‌ها و نیازهای سازمان‌ها دارد. حدود یک سال بر‌اساس این مدل در تدوین استراتژی با شرکت‌ها کار کردیم و بعد تصمیم گرفتیم نرم‌افزاری را براساس او.کی‌.آر توسعه دهیم. البته ما در گذشته، تجربه توسعه نرم‌افزاری با مدل‌های کلاسیک مدیریتی را داشتیم. اسم آن نرم‌افزار پوینتر5 بود و نرم‌افزار فعلی ما پوینتر6 است. این نخستین نرم‌افزار ایرانی بر اساس او.کی‌.آر است.»مدیر تیم نرم‌افزار پوینتر می‌افزاید: «باید تاکید کنم محصولی که به شما معرفی می‌کنم یک نرم افزار مدیریت اهداف است. او.کی.‌آر بر مدیریت اولویت‌ها تمرکز می‌کند و اهداف را به سمت بلندپروازی و جسارت بیشتر می‌برد. در نرم‌افزار ما، ابتدا اهداف و استراتژی‌های سازمان مدل می‌شود. این نرم‌افزار ابزاری برای مدیریت اهداف است واستراتژی‌های سازمان را پشتیبانی می‌کند و به‌نوعی مدیریت عملکرد را هم انجام می‌دهد. تمام افراد یک شرکت، می‌توانند روی نرم‌افزار به‌صورت گزارش و نمودار و داشبورد، تحقق اهداف را در تیم خود و تیم‌های دیگر ببینند.»
از دیگر نقاط قوت این ابزار این است که با پشتیبانی از مدیریت پروژه و اقدامات فردی اعضای شرکت، سازمان را در راه رسیدن به اهداف جمعی یاری می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند به واحدها و دپارتمان‌های مختلف، هدف پیشنهاد دهند. با مشاهده اولویت‌ها و اهداف سازمان، هم‌راستایی بین اعضا ایجاد می‌شود که از دیگر مزایای این نرم‌افزار است.»پوینتر6، یک نرم‌افزار روی پلتفرم ابری (Cloud) است و کاربران با استفاده از موبایل، لپتاپ، تبلت و رایانه شخصی، به‌راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و تنها نیاز آنها اینترنت است.
بارانی با اشاره به اهمیت توسعه اپلیکیشن موبایلی برای این نرم‌افزار می‌گوید: «ما تاکنون با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی مثل بانک مسکن، کارگزاری تأمین سرمایه دماوند، شرکت سیماب‌رزین و شرکت‌های مشاوره مثل پارس اولنگ کار کرده‌ایم و بنا داریم با توسعه مدل‌های مدیریت عملکرد، کار را پیش ببریم. همچنین به بازارهای جهانی هم فکر می‌کنیم و با وجود رقبای قدرتمند، به‌زودی وارد این بازار هم خواهیم شد.»