نبرد ثانیه‌ها و سکوها

بررسی آمار‌های به جا مانده از المپیک توکیو

نبرد ثانیه‌ها و سکوها

بعد از هر تورنمنت و مسابقات ورزشی که برگزار می‌شود، آمار و ارقامی به جا می‌ماند که توجه و دقت به آنها سطح کمی و کیفی این بازی‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. بازی‌های المپیک 2020 توکیو هم از این قاعده مستثنا نیست و حالا که چراغ بازی‌ها در پایتخت ژاپن خاموش شده و به سمت پاریس فرانسه رفته، بد نیست نگاهی به آمار جالب و قابل توجهی بیندازیم که از این بازی‌ها به جا مانده است:

0/15
یکی از عجیب‌ترین مدال‌های امسال، اولین مدال‌هایی بود که کشور جامائیکا به دست آورد. یک هفته بعد از شروع این بازی‌ها، جامائیکا توانست سه مدال خود را در فاصله 0/15 صدم ثانیه به دست آورد. در ماده دوی 100 متر زنان، سه نماینده این کشور توانستند روی سکوهای اول تا سوم قرار بگیرند که فاصله نفر اول تا سوم 0/15 ثانیه بود.


0
یکی از عجایب بازی‌های توکیو که برای همیشه در تاریخ ثبت شد، این بود که به دلیل شیوع کرونا هیچ تماشاگری از روی سکوها نظاره‌گر رقابت ورزشکاران المپیک نبود. فقط مسؤولان کاروان‌های ورزشی و مربیان بودند که از روی سکوهای خالی، هموطنان خود را تشویق می‌کردند. البته در رشته‌هایی مثل دوومیدانی و دوچرخه‌سواری مردم توکیو در خیابان‌ها شاهد رقابت ورزشکاران از نزدیک بودند.



1
در میان کشورهای حاضر در بازی‌های امسال المپیک، ترکمنستان و بورکینافاسو برای اولین‌بار موفق به کسب مدال طلا شدند. همچنین کشورهای برمودا، فیلیپین و قطر سه کشوری بودند که برای اولین‌بار به مدال طلای بازی‌های المپیک رسیدند.


6
در هر مدال طلایی که به ورزشکاران در توکیو اهدا شد، بنا به گفته کمیته بین‌المللی المپیک حدود 6 گرم طلای 24عیار وجود دارد. در این مدال‌های طلا، 92/5 گرم دیگر را نقره تشکیل می‌داد.


6/2
مدال‌های طلا، نقره و برنزی که در بازی‌های المپیک به ورزشکاران داده شد، در واقع از 6/2 میلیون گوشی تلفن همراه ساخته شده بود که شهروندان ژاپنی طی چند سال اخیر به کمیته ملی المپیک این کشور تحویل داده بودند. وزن مجموع این گوشی‌ها نزدیک به 79 تُن بود.



6 و 8
 در میان ورزشکاران انگلیسی که در بازی‌های توکیو شرکت کردند، نام یک زوج بیش از همه در رسانه‌ها مطرح شد. جیسون کنی در رشته دوچرخه‌سواری تعقیبی به مدال نقره رسید که با این حساب تعداد مدال‌هایش در المپیک به عدد 8 رسید که این‌طوری موفق‌ترین ورزشکار انگلیسی ادوار المپیک شد. همسر او لارا نیز دو مدال ( یکی برنز و یکی طلا ) در توکیو گرفت تا تعداد مدال‌هایش در بازی‌های المپیک به عدد 6 برسد و از این حیث پرافتخارترین زن ورزشکار انگلیس در تاریخ المپیک شد. مجموع مدال‌های کسب شده توسط این زن و شوهر از مدال‌های کشورهایی همچون شیلی یا فیلیپین در تمام دوره‌های المپیک بیشتر بوده است.




11
آلیسون فلیکس در پایان بازی‌های امسال المپیک به عنوان پرافتخارترین دونده زن آمریکایی در  تاریخ بازی‌های المپیک رسید. او دهمین و یازدهمین مدال خود در تاریخ بازی‌های المپیک را گرفت که یکی برنز دوی 400 متر و دیگری طلای دوی چهار در 400 متر بود.



12
جوان‌ترین مدال‌آور این بازی‌ها هوکونا هیراکی بود. نوجوان 12 ساله ژاپنی توانست در رشته اسکیت کشور میزبان را به مدال نقره برساند. اندرو هوی استرالیایی نیز با 62 سال سن به مسن‌ترین ورزشکار این بازی‌ها تبدیل شد که توانست در رشته سوارکاری به مدال برنز برسد.



17
با وجود شیوع کرونا که بر نحوه تمرین کردن ورزشکاران تاثیر گذاشت، اما باز هم در بازی‌های امسال المپیک شاهد رکوردشکنی بودیم. در مجموع 17 رکورد جدید در بازی‌های توکیو 2020 ثبت شد که در این میان ماده روئینگ در رشته قایقرانی با 5 رکورد جدید، در این زمینه رکورددار شد. یکی از رکوردهای عجیب امسال هم توسط لاشا تالاخادزه، وزنه‌بردار گرجستانی ثبت شد که در دسته فوق سنگین وزنه‌برداری سه رکورد جدید ثبت کرد.



19
وقتی در سال 2013 میزبانی بازی‌های المپیک 2020 به ژاپن رسید، تخمین زده می‌شد که رقمی حدود 2/5میلیارد دلار یورو برای این بازی‌ها هزینه می‌شود. تا پایان ماه دسامبر سال 2019 این رقم به 9 میلیارد یورو رسیده بود. شیوع ویروس کرونا باعث شد هزینه این بازی‌ها بیشتر شود و در نهایت اعلام شد حدود 19 میلیارد دلار برای المپیک توکیو هزینه شد.



93
در بازی‌های امسال المپیک نمایندگان 206کشور جهان به توکیو رفتند. از این تعداد 93 کشور مختلف موفق به کسب مدال شدند. در این میان، سهم کشورهایی که به مدال طلا رسیدند، 65 کشور بود.



97
اولین حضور کشور فیلیپین در بازی‌های المپیک به المپیک 1924 پاریس باز می‌گردد. حالا حدود 97 سال طول کشید تا این کشور آسیایی به اولین طلای خود در تاریخ این بازی‌ها برسد.



127
هیدیلین دیاز توانست در وزن 55 کیلوگرم وزنه‌برداری زنان به مدال طلا برسد و برای اولین‌بار کشور فیلیپین را در تاریخ بازی‌های المپیک به مدال طلا برساند. او در حرکت دو ضرب موفق به مهار وزنه 127 کیلویی شد که همین وزنه باعث شد به رکورد مجموع 224 کیلو برسد و برای اولین‌بار روی سکوی نخست برود.



339
تعداد کل مدال‌هایی که به ورزشکاران در توکیو داده شد، 339 مدال بود. این تعداد مدال در 33 رشته مختلف ورزشی توزیع شد.



33900
تا قبل از این المپیک، برمودا کوچک‌ترین کشوری بود که در تاریخ این بازی‌ها به مدال رسیده بود. حالا این رکورد در المپیک امسال شکسته شد و سن‌مارینو با جمعیتی حدود 33 هزار و 900 نفر که نصف جمعیت برموداست، توانست توسط الساندرا پریلی در رشته تیراندازی زنان به مدال برنز برسد.