دعوای گیشه با نمایش خانگی

آیا همزمانی اکران عمومی و پخش اینترنتی به سود سینماست؟

دعوای گیشه با نمایش خانگی

نمایش عمومی یک فیلم می‌تواند تا حد زیادی روی وضعیت نمایش بقیه فیلم‌های سینمایی هم تاثیر بگذارد و این چیزی است که با اکشن کمیک‌استریپی «شنگ‌چی و افسانه حلقه‌ها» اتفاق افتاده است. همگان این موضوع را می‌دانند که شرکت والت دیزنی و شرکت فیلمسازی مارول که زیرمجموعه این شرکت قدیمی است، در دوران کرونا تعدای از محصولات ابرقهرمانانه شان را همزمان با اکران عمومی، در پلتفرم‌های اینترنتی هم پخش کردند. این کار به این دلیل صورت گرفت که اگر بخشی از تماشاگران سینما از حضور در سالن‌های سینماها وحشت داشته باشند، بتوانند روی کاناپه‌های راحتی منازل‌شان به تماشای فیلم‌های جدید سینمایی بنشینند. مدیران والت دیزنی بعد از شیوع کووید ــ 19 اعلام کردند برخی محصولات‌شان در این گروه جای نمی‌گیرند و فقط در سالن‌های تاریک سینما اکران عمومی خواهند شد. شنگ‌چی هم جزو همین دسته فیلم‌ها بود که پخش اینترنتی نداشت و مردم عادی مجبور بودند برای تماشایش راهی سینماها شوند. حالا با موفقیت کلانی که این اکشن ماجراجویانه در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا (وهمچنین بقیه نقاط دنیا) کسب کرده، اهل فن این پرسش را مطرح می‌کند که مدیران والت دیزنی چه فکری برای بقیه محصولات جدید و نمایش داده نشده‌شان دارند؟
در یک کلام، آیا این فیلم‌های جدید فقط در سالن‌های سینماها اکران عمومی خواهند شد یا پخش استریم هم خواهند داشت؟ هنوز کسی پاسخی به این پرسش نداده و از سوی شرکت والت دیزنی یا شرکت مارول بیانیه‌ای صادر نشده‌است. با این حال، «نامیراها»ی مارول اولین فیلمی است که قرار است بعد از شنگ چی راهی پرده سینماها شود و به همین دلیل، تمام توجهات معطوف به این اکشن کمیک‌استریپی است. تحلیلگران اقتصادی سینما در کنار بقیه کنجکاوان می‌پرسند نامیراها فقط در سالن سینماها اکران می‌شود یا مثل «بیوه سیاه» همزمان با نمایش عمومی، در پلتفرم‌های اینترنتی هم قرار می‌گیرد یا نه؟ جواب به این پرسش می‌تواند وضعیت کلی نمایش و پخش محصولات پرسروصدای هالیوودی در آینده را مشخص کند.
تاکید روی نکته مهم
نکته‌ای که تحلیلگران اقتصادی روی آن تاکید دارند این است که مدیران تمام شرکت‌های بزرگ فیلمسازی، در دوران کرونا که تماشاگران نسبت به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینماها تمایلی ندارند، به‌دنبال راه‌هایی هستند تا محصولات‌شان توسط مردم دیده شود و از این طریق پول به حساب بانکی‌شان منتقل شود. در حقیقت، موضوع پخش همزمان اینترنتی فیلم‌های سینمایی با اکران عمومی آنها برای این بود که بتوان سودی دوطرفه از بابت نمایش و پخش این فیلم‌ها کسب کرد.
در همین رابطه است که طی چند روز گذشته این پرسش مهم مطرح شده‌است: آیا مردم عادی به اندازه کافی از خودشان تمایل برای حضور در مولتی پلکس‌ها را نشان داده‌اند که بلاک باسترهای 100 و 150 میلیون دلاری هالیوودی فقط نیازمند اکران عمومی در سالن سینماها شوند و دیگر نیازی به نمایش و پخش همزمان‌شان در اینترنت نباشد؟ واقعیت این است که در دوران پاندمی، وضعیت فروش بلیت در گیشه سینماها بسیار بد شد و دست‌اندرکاران سینما با سقوط شدید رقم فروش محصولات خود در سینماها روبه‌رو شدند. در چنین وضعت وخیمی، اکشن‌های ابرقهرمانانه که با افتتاحیه‌هایی 100 تا 150 میلیون دلاری نمایش خود را آغاز می‌کردند، شاهد افتتاحیه‌هایی کم‌رونق بودند.
تحلیل‌هایی که برای وضعیت جدول گیشه نمایش ارائه می‌شود، دلالت بر این نکته می‌کنند که حتی هنوز و با وجود افتتاحیه بسیار خوب بالای 90 میلیون دلاری شنگ چی، صنعت سینما حق دارد نگران باشد. با این حال، این افتتاحیه قوی نور امید را در دل بسیاری زنده کرده‌است. بیست‌و‌پنجمین محصول ابرقهرمانانه مارول، با افتتاحیه‌ای همراه بوده که در دوران پاندمی یک رکورد به حساب می‌آید و می‌توان امیدوار بود بقیه اکشن‌های کمیک‌استریپی هم با چنین موفقیتی و همراه شوند.
اهل فن به این نکته مهم هم اشاره می‌کنند که بیوه‌سیاه هم حدود دو ماه قبل با افتتاحیه‌ای 80 میلیون دلاری نمایش عمومی‌اش را شروع کرد. این افتتاحیه قوی در آن زمان باعث دلگرم شدن اهالی سینما شد. استقبال استریم هم از این فیلم 60 میلیون دلار بود. اما حرف تحلیلگران این است که شنگ چی بدون آن‌که پخش استریم داشته باشد، به تنهایی در سالن سینماها توانسته موفقیت عظیم خود را کسب کند و این به معنی شروعی تازه برای صنعت سینماست.
نامیراها برای پنجم نوامبر اکران می‌شود و آنجلینا جولی را در نقش اصلی خود دارد. داستان فیلم که شباهت‌هایی با «نگهبانان کهن» شارلیز ترون دارد، داستان گروهی از نامیراها را تعریف می‌کند که در طول قرن‌ها به حیات خود ادامه داده و با نیروهای شر هر دوره‌ای مبارزه کرده‌اند. اگر این فیلم راه شنگ چی را رفته و فقط در سالن سینماها اکران عمومی شود، تنها 45 روز بعد از نمایش عمومی خود سر از دنیای استریم و اینترنت درخواهد آورد. اما اگر این فیلم بخواهد از محصولاتی چون «کروئلا» و «سفر کروز جنگلی» پیروی کند، در پخش اینترنتی خود با بلیتی 30 دلاری به دیدار تماشاگران خانگی می‌رود.
تحلیل اقتصادی واقع‌بینانه
اریک هندلر، تحلیلگر سرشناس اقتصادی سینما برآورد کرده بود شنگ چی در چهار روز نخست اکران عمومی باید حداقل 70 میلیون دلار فروش کند تا مدیران والت دیزنی و مارول متقاعد و تشویق شوند که همین شیوه نمایش را برای نامیراها دنبال و اعمال کنند. شنگ چی توانست به این رقم فروش دست پیدا کند. اما در این ارتباط پرسش دیگری مطرح می‌شود که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذر کرد: اسکارلت جوهانسن، بازیگر بیوه سیاه بعد از پخش همزمان سینمایی و اینترنتی فیلمش شکایت بلندبالایی از مدیران والت دیزنی کرد و با این ادعا که آنها با او صادق نبوده‌اند، خواستار سهم سود خود از فروش اینترنتی شد. در قرارداد او (مثل قرارداد جولی با والت دیزنی) اشاره‌ای به سود حاصل از فروش اینترنتی نشده بود. مدیران والت دیزنی اگر تصمیم بگیرند نامیراها را در هر دو بخش سینما و اینترنت به نمایش بگذارند، به احتمال بسیار زیاد باید خودشان را آماده یک دعوای حقوقی و دادگاهی جنجالی دیگر با یک ستاره سرشناس دیگر زن هالیوود بکنند!