اعتماد عمومی به قوه‌قضاییه در دوره آقای اژه‌ای بیشتر شد

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با جام‌جم:

اعتماد عمومی به قوه‌قضاییه در دوره آقای اژه‌ای بیشتر شد

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با جام‌جم درباره ارزیابی خود از اقدامات ۱۰۰روز اخیر قوه‌قضاییه بیان کرد: قوه‌قضاییه، قوه‌ای نیست که در آن اقدامات یومیه صورت گیرد، به طور مثال بخواهد کالا وارد کند یا نرخ خودرو را تغییر دهد و لایحه به تصویب برساند، بلکه قوه‌قضاییه، بیمارستانی است که وقتی افراد بیمار می‌شوند به آن مراجعه می‌کنند؛ لذا تغییرات در قوه‌قضاییه یک فرآیند بطئی و کند است.
این حقوقدان و وکیل دادگستری با بیان این‌که قوه‌قضاییه دو ابزار دارد که یکی قانون و دیگری قاضی است، گفت: این دو بخش مواردی است که هیچ‌کس نمی‌تواند سه ماهه در این دو حوزه اقدام خاصی انجام دهد، یعنی نه تعداد قاضی اضافه و کم شده و نه قوانین در این مدت تغییر کرده اما بخش مهمی که قوه‌قضاییه به عهده دارد نظارت است که براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی نظارت و اجرای قوانین به عهده رئیس قوه‌قضاییه است که من در این زمینه نمره مثبت به آقای اژه‌ای می‌دهم.
وی بر همین اساس ادامه داد: مردم این دغدغه را دارند و مساله زندان و زندانیان هم دغدغه دیگری است که حضور سرزده به زندان‌ها و سرکشی‌های رئیس قوه‌قضاییه و صحبت رو در رو با زندانیان کاری است که روسای قبلی قوه‌قضاییه انجام ندادند.
احمدی در خصوص تاثیر اقدامات سرزده برای بازدید از زندان‌ها گفت: وقتی ایشان به بند امنیتی‌های زندان اوین رفت، بعد از آن بازدید، تلفن زندانی‌ها باز و مرخصی‌های آنها اجرایی شد. وقتی شما در زندان باشید وکیل بند یک زندانی مانند خود شخص است که امتیاز گرفته و رابط بین زندانیان و مسوولان زندان شده که حتی اگر او هم حرف‌های شما را بشنود باعث خوشحالی است، چه برسد به این‌که رئیس قوه‌قضاییه نزد شما بیاید. از طرف دیگر قضات متوجه می‌شوند رئیس قوه‌قضاییه از زندانیان سوال خواهد کرد و این باعث می‌شود قضاوت‌ها دقیق‌تر
صورت گیرد.
این حقوقدان و وکیل دادگستری با اشاره به اصلاح صدور قرارها و تاکید حجت‌الاسلام اژه‌ای مبنی بر این‌که قرارها متناسب با جرم صورت گیرد، افزود: برخی قضات قرارهای سنگینی صادر می‌کنند و این قرارها باعث می‌شود زندانی در زندان بماند و این موجب بلاتکلیفی خواهد شد.
وی حضور سرزده در دادگستری‌ها و رسیدگی به اطاله دادرسی را از دیگر اقدامات موثر قوه‌قضاییه برشمرد و در خصوص پرونده‌های کثیرالشاکی یادآور شد: این موضوع همیشه وبال گردن دادگستری‌هاست، چراکه دادگستری به مثابه
یک بیمارستان است.
احمدی با بیان این‌که تاکید آقای اژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌ها به صورت سریع بسیار ارزشمند است،‌ در عین حال گفت: ممکن است برخی قضات بگویند ما تعدادمان کم است و اشکالات خود را در حوزه اطاله بگویند، بنابراین رئیس قضا در صدد رفع مصداقی مشکلات خواهد بود.
 این حقوقدان و وکیل دادگستری در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که اعتماد عمومی در بازه زمانی سه ماهه گذشته نسبت به روسای قبلی قوه‌قضاییه بیشتر شده است، گفت: متاسفانه دادگستری از استاندارد لازم خارج شده است، وقتی می‌گویند چند وکیل و قاضی گرفته شد یعنی در دادگستری اتفاقاتی افتاده است و نیرویی آنجا توانسته این توانمندی را پیدا کند که قاضی را بخرد اما وقتی دیدند رئیس قوه‌قضاییه برای اصلاح این اتفاقات اهتمام دارد و می‌خواهد نظارت را برقرار کند، سبب شد عملکرد و ابزار قوه‌قضاییه موثر شود.