خانه‌ات را  سبز کن

در گزارش امروز به نحوه استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه پرداخته‌ایم

خانه‌ات را سبز کن

چیدمان وسایل داخل خانه پیش از آن‌که فوت و فن باشد یک هنر است که با زیبایی‌شناسی مرتبط است و البته نمود حال درونی و سلیقه اهل خانه هم هست. یکی از ابزار دکوراسیون از قدیم تا امروز گل و گیاهان بوده‌اند. نتایج مطالعات و پژوهش‌های زیادی به‌طور مداوم بر این نکته تأکید دارند که گل‌ها ابزار طبیعی و مفیدی برای مدیریت روتین زندگی هستند؛ چون هم باعث حس شادی می‌شوند و هم آن را تداوم می‌بخشند. گل‌ها نگرش مثبت را در ما تقویت می‌کنند و کیفیت زندگی روزمره‌مان را افزایش می‌دهند. همچنین برای کاهش افسردگی، بهبود حافظه و حتی افزایش تعامل اجتماعی میان افراد خانواده، اجتماع و به‌ویژه در سالمندان بسیار کارآمدند. قرار دادن گل‌ها در فضاهای اشتراکی خانه مثل هال، اتاق‌نشیمن یا روی میزغذاخوری می‌تواند به ما کمک کند در خانه‌مان احساس آرامش خوشایندی را تجربه کنیم؛ به‌خصوص در مواقعی که همه دور هم جمع هستیم.

فراموش نکنیم رایحه خوش گل‌ها و رنگ‌های مختلف آنها اثرات درمانی دارند به همین دلیل در ایجاد احساس آرامش، بهبود کیفیت خواب، ایجاد شور و اشتیاق و افزایش انگیزه بسیار مؤثرند. به همین علت است که موجوداتی با این همه خاصیت مطلوب، روز‌به‌روز بیشتر مورد توجه خانواده‌ها و طراحان داخلی قرار می‌گیرند و پای ثابت دکوراسیون خانه می‌شوند.
 تاثیر گیاهان بر سلامت ‌
هر جا گل‌ها حاضر باشند سلامتی هم تحت‌تاثیر اثرات مثبت آنها قرار خواهد گرفت. تحقیقات نشان داده استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه در کاهش فشارخون، بهبود خواب و کاهش احتمال بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مؤثر است چون با ایجاد آرامش باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این بعضی گیاهان با تصفیه هوا، بر سلامت سیستم تنفسی نیز اثرگذار هستند.
جالب است بدانید گیاهان حتی با جذب صداهایی با فرکانس بالا به کاهش آلاینده‌های صوتی محیطی هم کمک می‌کنند. از این دسته پالاینده می‌توان به فیکوس‌ها، فیلودندرون‌ها، نخل‌دراسنا، اسپاتی‌فیلوم و شفلرا اشاره کرد.
 احساس خوب
 انتقال حس و حال خوب را می‌توان به انرژی‌های مثبت و فنگ‌شویی تعبیر کرد. گیاهان هم جزئی از اجزای درونی خانه هستند که در ایجاد این حس خوب نقش اساسی دارند. فنگ‌شویی می‌خواهد بین فضای زندگی و محیط کار و عناصر طبیعت تعادل برقرار کند و از طریق افزایش بهره‌وری کاری و افزایش روابط اجتماعی موجب رضایت، شادی و نشاط، بهبود سلامتی و افزایش ثروت شود. از نظر فنگ‌شویی گیاهانی مناسبند که این دو ویژگی را داشته باشند:
هوا را تصفیه کنند مثل سانسوریا، پوتوس، آگلونما، اسپاتی فیلوم، انواع نخل‌های زینتی و سرخس.
یا نماد شانس و پول باشند مثل پاچیرا (گیاه پول) و لاکی بامبو.
 قانون استفاده از گیاهان
گام اول: شناخت فضای داخل خانه
ــ یافتن هسته مرکزی خانه یعنی جایی که بیشتر از همه جا مورد توجه است.
ــ یافتن نقطه یا نقاط مناسب رشد. مثلا اگر گیاهی که می‌خواهید بخرید نور دوست است نقطه نورگیر خانه‌تان کجاست؟
ــ تناسب بین نوع و اندازه گل با متراژ محیط داخلی.
گام دوم: رعایت تناسب بین رنگ و سبک دکوراسیون با نوع گل و رنگ آن و گلدان انتخابی. کلید اصلی موفقیت یک طراحی داخلی خوب رعایت تناسب است. برای رسیدن به این نقطه باید سبک چیدمان، رنگ دیوارها، فرش، مبل‌مان و دیگر اجزای خانه را بررسی کرد و بعد گیاهان آپارتمانی متناسب با این فضا را انتخاب کرد تا هارمونی ایجاد شده به چشم‌نوازی فضا بیفزاید.
 تاثیر رنگ گل‌ها در دکوراسیون
گل به‌عنوان یک موجود زنده و پویا وارد دکوراسیون خانه می‌شود تا به آن طراوت و شادابی ببخشد و رنگ و روح مضاعفی به جان این سرزندگی می‌دمد. پس علاوه بر توجه به زیبایی فرم و ساختار فیزیکی، در انتخاب رنگ به‌عنوان یک عامل بسیار مؤثر توجه کنید.
گل‌های شاخه بریده یکی از عناصر مفید برای تزریق رنگ به محیط داخلی خانه هستند. اما تنوع رنگی بسیار زیاد ممکن است انتخاب را برای ما سخت کند. برای این‌که راحت‌تر بتوانید گل مورد نظرتان را انتخاب کنید به این موارد توجه کنید:
رنگ و تونالیته رنگی مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. چون ایجاد تاثیر مثبت، رابطه مستقیمی با علایق شما دارد. بعد این علاقه را با ایده‌های متناسب با پتانسیل‌های موجود در فضای خانه ترکیب کنید. مثلا اگر شما گل داوودی دوست داشته باشید رنگ آن را متناسب با رنگ مبل‌مان خود انتخاب می‌کنید. پس برای رسیدن به یک دکوراسیون ایده‌آل، این گزینه‌ها پیش‌روی شما هستند: دامنه رنگی موجود در محیط، رنگ‌های مورد علاقه شما و سبک‌هایی مثل تضاد، همخوانی و تعادل.
 با شناخت روان‌شناسی رنگ‌ها می‌توانید آسان‌تر دست به انتخاب بزنید. چون رنگ‌ها احساسات مختلفی را در ما ایجاد می‌کنند.
 رنگ سفید: نماد خلوص و سادگی است و حضور آن در خانه حس رمانتیک بودن را منتقل و همچنین اصالت فضا و مینیمال بودن را تقویت می‌کند. گل‌های سفید رز، نرگس و ارکیده را می‌توان با گل‌های دیگر هم ترکیب کرد.
 رنگ قرمز: نماد عشق، اشتیاق، جرات و شادی است. استفاده از آن حتی در مقیاس‌های کوچکی مثل گل‌آرایی محیط، باعث جلب توجه می‌شود. کالانکوآ، رز و شمعدانی نمونه و گل‌های شاخه بریده‌ای مثل میخک و ژربرا نماد خوبی برای این رنگ هستند.
 رنگ آبی: حس صداقت، آرامش، اطمینان و وفاداری را به افراد منتقل می‌کند و در تضاد یا همخوانی با طیف رنگی محیط، حال‌وهوای جدیدی به وجود می‌آورد. مثل بنفشه، رز و ادریسی.
 رنگ صورتی: عشق، شادی و ظرافت را یادآوری می‌کند. رنگ صورتی رز، میخک، ژربرا، آزالیا و لاله را می‌توان به‌راحتی در ترکیب با گل‌های سفید، قرمز و زرد به کار برد.
 چیدمان  گل‌های رنگی
استفاده از گل و گیاهان هم مثل هر جزء دیگری در خانه نیازمند توجه به جزئیات و القای حس آرام‌بخشی است. به همین علت کاربرد و کارکرد گل‌های طبیعی در هر بخش از خانه متفاوت است و چیدمان خاص خودش را می‌طلبد.
 در اتاق‌نشیمن و سالن پذیرایی: استفاده از دسته گل‌های بزرگ در این بخش از خانه، با یک چیدمان زیبای متناسب و ملایم، بسیار تاثیرگذار است. استفاده از گل‌های ساقه بلند در گلدان‌های استوانه‌ای در گوشه سالن زیباست. گذاشتن گلدان‌های کوچک گل طبیعی روی شومینه و قفسه‌هایی که در ارتفاع بالا قرار دارند به صمیمیت نشیمن می‌افزاید.
 در آشپزخانه: آشپزخانه قلب خانه است. پس انتخاب رنگ گل آن را به‌عهده مادر خانواده بگذارید. استفاده مداوم از گل‌های تازه در انتقال فضایی آرام و جذاب موقع غذا خوردن بسیار اثرگذار است.
 در اتاق خواب: برخی می‌گویند گل قرمز در اتاق خواب، فضا را رمانتیک و لذتبخش می‌کند اما بهتر است انتخاب رنگ گل براساس سلیقه و علاقه شما صورت گیرد.‌



‌ ایده‌هایی برای اجرای یک طراحی داخلی جذاب

 ایجاد دیوار سبز: ممکن است بعضی‌ها دوست داشته باشند وسعت فضای سبز خانگی‌شان بیشتر باشد اما نقلی بودن خانه این امکان را به آنها ندهد به همین دلیل گزینه دیوار سبز را انتخاب می‌کنند. چون بدون اشغال هیچ فضایی زیبایی خانه را دوچندان می‌کند. گرچه گران است اما می‌ارزد برایش وقت و هزینه صرف کرد.
 ساخت تابلوی گیاهی: کاکتوس‌ها و ساکولنت‌هایی مثل اشوریا و گل ناز بهترین گیاهان برای این تابلوها هستند. می‌توان از چند طیف رنگی در کنار هم استفاده کرد مثل سبز روشن، سبز تیره و قرمز رنگ. در این تابلوها حتی می‌توان جای آبیاری را هم در نظر گرفت و گاهی با نصب لامپ‌های کوچک در اطراف آن نور مورد نیاز گیاه را هم تامین کرد.
 نصب گلدان روی دیوار: اگر فضای خانه‌تان کوچک است این هم گزینه‌ای خوب است. با نصب محافظ‌های فلزی کوچک  روی دیوار و قرار دادن گیاهان در آن یا نصب تخته‌های چوبی و قرار دادن گلدان‌ها روی این تاقچه‌ها، نوعی فضای خلاقانه و جذاب را ایجاد کنید.
 استفاده از استندها: قرار دادن گل و گیاهان در یک فاصله‌ای از سطح زمین، بیشتر آنها را در معرض دید قرار می‌دهد و زیبایی‌شان را نمایان‌تر می‌کند.
 گلدان‌های آویز: این روش مخصوص گل‌هایی مثل پتوس، عشقه یا هدرا، پپرومیا، گیاه گندمی و ساکولنت غوره‌ای است. برای خانه‌های کوچک یا تزئین تراس و بالکن هم مناسب است. همچنین آویزان کردن گیاهان نور دوست از محل‌های روشنایی سقف هم جذاب است و هم گیاه را به خواسته‌اش می‌رساند.
نکته: گل‌های آویزی در خانه‌هایی با سقف‌ها بلند، با ایجاد خطای دید، فضا را دلپذیر و زیباتر می‌کنند.
 راه پله سبز: راه پله‌ها و پاگردها هم جزئی از فضای داخلی محسوب می‌شوند و استفاده از گل و گیاه در آنجا محل
رفت و آمد را زیباتر می‌کند.
نکته: فضای زیر راه پله‌ها معمولا پرت و بی‌مصرف است که قابلیت تبدیل به یک باغچه کوچک را دارد.
 تراس سبز: برای جذاب شدن دکوراسیون داخلی خانه از بالکن و تراس و تبدیل آن به یک محیط جذاب برای نشیمن عصرگاهی غافل نشوید.
 کنج سبز: قرار دادن تمام گل‌ها و گیاهان در یک گوشه خانه روش قدیمی و هنوز جذابی است. البته حواس‌تان باشد زیاد نزدیک کردن گیاهان به هم ممکن است آنها را مستعد ابتلا به بیماری کند یا انتقال آفات و بیماری‌ها را تسهیل کند.
روش مدرن و تلفیق گیاهان: در طراحی مدرن استفاده از درختان در فضای داخلی پیشنهاد می‌شود. در روش تلفیقی نیز  هم جذاب است و هم به نفع زندگی طبیعی گیاه. مثلا استفاده از گیاهان آبزی در آکواریوم.