نسخه Pdf

 زرین پال «ای نماد» را از وب‌سایت خود حذف کرد

زرین پال «ای نماد» را از وب‌سایت خود حذف کرد

دریافت درگاه پرداخت توسط کسب و کارهای بدون ای نماد از اوایل ماه جاری با دستور بانک مرکزی متوقف شد. این اتفاق از سوی فعالان حوزه کسب و کارهای مجازی کشور، اقدامی در جهت نابودی شرکت‌های پرداخت‌یار (اعطاکننده درگاه پرداخت) قلمداد شد و اعتراض‌های بسیاری را در پی داشت. فعالان حوزه کسب‌و‌کاری نیز اعلام کردند این اقدام باعث تبدیل ای‌‌نماد به تنها واحد مجوزهای فضای مجازی می‌شود و کاملا برخلاف طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار مجلس است. در فضای متشنجی که به‌دلیل این اقدام ایجاد شد، ‌بنیانگذار زرین‌پال در توییتی اعلام کرد «نماد» را به‌دلیل کند کردن سایت و دریافت اطلاعات اضافه، از مرورگر کاربرانش برای همیشه حذف کرده‌اند. مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال به‌عنوان پرداخت‌یاری که بیشترین تعداد درگاه پرداخت را به کسب و کارها اعطا می‌کند، به زومیت در مورد این اتفاق می‌گوید: «ما اعتقاد داریم نماد اعتماد به‌واسطه کسب‌و‌کارها معتبر شد، درواقع این نماد اعتماد نیست که به کسب‌و‌کارها اعتبار می‌دهد بلکه برعکس این جریان وجود دارد. مثلا چون کاربر ای‌نماد را در دیجی‌کالا می‌بیند، تصور می‌کند اگر فروشگاه دیگری هم ای‌نماد داشت، مورد اعتماد است چرا که اتفاق ناگواری در دیجی‌کالا رخ نداده. متاسفانه امروز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نهاد اعطاکننده نماد، به‌واسطه اعتباری که از کسب و کارها به دست آورده، درحال اعتباربخشی به موجودیت‌های جدیدی است.»
امیری اضافه می‌کند باوجود طرح سؤال چندباره در سامانه شفافیت در مورد پیمانکار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تاکنون پاسخ شفافی در این‌باره داده نشده اما او عنوان می‌کند که مجموعه «مکفا» که خود یک پرداختیار است، پیمانکار مرکز توسعه است.
به‌گفته امیری، وجود پیمانکاری که در حوزه پرداختیاری فعالیت می‌کند، ازلحاظ اقتصادی و رقابتی بین این شرکت‌ها، ایجاد مشکل می‌کند. او می‌گوید نمی‌دانیم که این پیمانکار چه سطح از دسترسی داده روی سامانه حاکمیت دارد و این موضوع باتوجه به اعتماد به دولت‌ها و مرکز توسعه تاکنون محل مشکل نشده بود اما امروز مساله چند زاویه دارد.