پویش دارو زباله نیست کلید خورد

پویش دارو زباله نیست کلید خورد


اسفند، ماه خانه‌تکانی است و در خانه‌تکانی شهروندان وسایلی را که به آن نیاز ندارند، دور می‌اندازند. در این بین معمولا‌ داروهای اضافه نیز دور ریخته می‌شود .با توجه به اهمیت نحوه امحای صحیح دارو وزارت بهداشت، کارزاری را به نام «دارو زباله نیست» ایجاد کرده است و تلاش می‌کند در کنار آگاهی‌‌رسانی درباره نحوه امحای صحیح داروها و تلاش برای جمع‌آوری آنچه امکان امحای آن در منازل وجود ندارد، از ورود این داروها به چرخه طبیعت جلوگیری کند.
 به گزارش جام‌جم، دیروز نوشین محمد حسینی،
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو دراین باره گفت: امیدواریم بتوانیم جعبه‌هایی را تهیه کرده و در داروخانه‌‌ها قرار دهیم تا این داروها و مواد جانبی داروها که قابل مصرف نیستند، در آنها ریخته شود.
 وی ادامه داد: با توجه به این‌که تقریبا 25 میلیون خانواده ایرانی داریم، تصور کنید اگر هر خانواده فقط 100 گرم دارو را که برای طبیعت ممکن است مضر باشد وارد طبیعت کند، چه عدد بزرگی خواهد شد. باید توجه کرد که نحوه برخورد با داروها بسیار مهم است و امیدواریم در طول این پویش بتوانیم این موارد را به مردم آموزش داده و پیش ببریم.
 احتمال ایجاد مقاومت میکروبی
 محمد حسینی ادامه داد: ما در پویش‌های قبلی هم سعی کردیم که آموزش‌های کامل را به مردم ارائه کنیم که بدانند کدام‌یک از داروها را می‌توانند در منزل بی‌‌خطر کنند و کدام‌یک از داروها خطرناک هستند. از جمله داروهایی که بسیار می‌توانند برای سلامت همه ما خطرناک باشند، آنتی‌‌بیوتیک‌‌ها هستند. اگر آنتی‌‌بیوتیک به صورت منطقی تجویز و مصرف شود، عملا نباید دورریز آنتی‌‌بیوتیک داشته باشیم. زیرا در این صورت آنتی‌‌بیوتیک تجویزی به اندازه نیاز بیمار است و اگر بیمار دوره درمانش را کامل کند، نباید آنتی‌‌بیوتیک اضافه در منزل
داشته باشیم.
وی افزود: اما گاهی پیش می‌‌آید که آنتی‌‌بیوتیک‌‌ها به دلایل مختلف اعم از حساسیت دارویی، ناتمام‌گذاشتن درمان و... در خانه اضافه می‌ماند؛ باید توجه کرد که اگر دفع آنتی‌ بیوتیک‌‌ها نادرست انجام شود و در زباله معمولی ریخته شوند، می‌‌توانند از طریق آب‌‌های زیرزمینی دوباره به چرخه زندگی ما برگردند و مقاومت میکروبی در بدن ایجاد کنند.
 خطر دفع ‌دارو با زباله‌‌های معمولی
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو گفت: مقاومت میکروبی به این معناست که دوران درمان بیماری‌‌های عفونی و همین‌طور دوره بستری در بیمارستان بیشتر شده و امکان موفقیت در درمان‌هایی مانند پیوند و شیمی‌درمانی نیز کمتر می‌شود که هر یک از این موارد به تنهایی یک خطر بزرگ محسوب می‌شود.
 محمد حسینی افزود: در زمینه داروهایی که برای شیمی‌درمانی استفاده می‌‌شود نیز همین امر صادق است و اگر در این موارد هم دارویی باقی بماند، این داروها به هیچ عنوان نباید در کنار زباله‌‌های معمولی دفع شوند. این داروها سرطان‌زا هستند و معمولا از طبیعت حذف نمی‌شوند و اگر دقت کافی در امحای آنها صورت نگیرد، می‌‌توانند به شدت برای سلامت جامعه پرخطر باشند.
 به گفته وی، هورمون‌‌ها هم از جمله داروهایی هستند که نباید به صورت بی‌رویه مصرف شده یا دور ریخته شوند چراکه هورمون‌ها هم می‌توانند از طریق طبیعت به ما برگشته و مشکلات جدی ایجاد کنند.
محمد حسینی درباره تجویز بیش از حد آزیترومایسین علی‌رغم عدم تاثیر آن در بیماری کووید-19 نیز عنوان کرد: نظارت بر تجویز پزشکان و رعایت پروتکل‌‌های تجویزی از سوی آنها، برعهده معاونت درمان وزارت بهداشت است.