مقاومت، توان بازدارندگی اسرائیل را درهم شکست

مقاومت، توان بازدارندگی اسرائیل را درهم شکست


سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تحولات اخیر سرزمین‌های اشغالی و اقدامات سرکوبگرایانه رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین گفت: نبرد نیروهای مقاومت اسلامی در مقطعی یکسویه و تنها با هدف آزادی سرزمین‌های مقدس اسلامی و صرفا با تکیه بر جنبه‌های نظامی بود. بعد از جنگ 12 روزه معروف به سیف‌القدس که چند ماه پیش رخ داد، شیوه برخورد و راهبرد مقابله با رژیم صهیونیستی گسترش پیدا کرد. یعنی عرصه مقابله از حالت صرفا جهادی و مسلحانه خارج شد و این شوک عظیمی برای رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی بود. این شوک این بود فلسطینی‌هایی که در سرزمین‌های 1948 ساکن بودند و به‌عنوان فلسطینی‌های 48 یا فلسطینی‌های داخل (عرب‌های اسرائیل) شهرت داشتند یک انتفاضه قابل‌توجهی را علیه اسرائیل به‌راه انداختند.
وی خاطرنشان کرد: اکثر شهرها از قدس شریف گرفته تا مناطق اطراف بیت‌المقدس، همچنین کوی‌های معروف و قدیمی حی‌سلوان و مناطق شیخ نجار در این مبارزه مردمی شرکت کردند و حتی دایره مبارزات تا حیفا و عکا نیز کشیده شده است. طبعا با توجه به حجم و گستردگی این اعتراضات رژیم‌صهیونیستی دچار شوک شد چون چند جبهه در عین واحد علیه این رژیم گشوده شد و اساسا تصور نمی‌کرد عرب‌های سرزمین‌های 1948 که نماینده‌ای هم در کنیست اسرائیل دارند و از گذرنامه و شناسنامه اسرائیلی برخوردارند در انتفاضه جدید شرکت کنند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تاثیرگذاری جنگ 12روزه تصریح کرد: سیف‌القدس به‌طور کلی باعث تغییر معادله در سرزمین‌های اشغالی شد و وقتی معادله عوض می‌شود توان بازدارندگی و قدرت عکس‌العمل در میدان و پشت صحنه میدان برای رژیم صهیونیستی دستخوش تغییر و دگرگونی شد. خوشبختانه واکنش‌های اعتراضی بعد از جنگ 12 روزه فروکش نکرد و تا امروز ادامه دارد.
سیدافقهی تاکید کرد: امروز می‌بینیم به‌دلیل گستاخی‌ها و کشتارهایی که اسرائیلی‌ها انجام می‌دهند، رزمندگان فلسطینی در ادامه مبارزات خود در انتفاضه جدید به عملیات استشهادی روی آوردند. چیزی که الان در کنار سازمان‌های جهادی مثل حماس و جهاد اسلامی و... و در کنار بازگشت مردم به خیابان‌ها در برخی از شهرهای تحت اشغال اضافه شده، اقدامات فردی جوانان فلسطینی است که در مناطقی مثل نقب همزمان نشست وزیران خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا با برخی از کشورهای عربی رخ داد و اوج آن در قلب تل‌آویو بود.
وی با بیان این‌که این اتفاق تمامی معادلات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی را به‌هم ریخته خاطرنشان کرد: بعد از این حادثه بسیاری از خانواده‌های صهیونیستی به‌واسطه اضطراب روحی که داشتند تقاضای روانپزشک کردند. به نظر می‌رسد این عملیات توانست ترس و وحشت را در بین صهیونیست‌ها ایجاد کند.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تلاش مجدد اسرائیل برای بازگشت اعتماد به صهیونیست‌ها تصریح کرد: اقدامات سرکوبگرایانه اسرائیلی‌ها با مقاومت جانانه و مسلحانه‌ از سوی مردم سرزمین‌‌های اشغالی مواجه شد و عملیات جنگ و گریز به صورت پراکنده همچنان ادامه دارد. این در حالی است که حکومت خودگران محمود عباس در همسویی با رژیم صهیونیستی است اما با این وصف قیام در کرانه غرب همچنان استمرار دارد و رو به گسترش است.
سیدافقهی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در کنفرانس حمایت از فلسطین مبتنی بر مسلح شدن کرانه غربی خاطرنشان کرد: دلیل این تاکید از سوی رهبری ناشی از اهمیت سیاسی و جغرافیایی این منطقه است و گستردگی و امکاناتی که این منطقه دارد باعث خواهد شد در صورت گسترش اعتراضات در کرانه غربی ماهیت سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی دچار تزلزل ‌شود.
وی با اشاره به بی‌احترامی و خشونت رژیم اشغالگر قدس در برخورد با جوانان فلسطینی و همچنین ورود صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی تاکید کرد: به‌رغم همه خشونت‌ورزی‌ها، سیاست مشت آهنین نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل جواب نداده و کابینه او متزلزل است و به‌خصوص بعد از استعفای وزیر بهداشت از کابینه، دولت نفتالی بنت در لبه مرزی انحلال قرار دارد و تشدید مبارزات مردم فلسطین و همچنین همراهی محور مقاومت با این جریان، رژیم اسرائیل را با بحران‌های جدی مواجه کرده است.
سیدافقهی در پایان خاطرنشان کرد: هر چقدر به روز قدس نزدیک‌تر می‌شویم به نظر می‌رسد اراده فلسطینی‌ها و همچنین ایران و کشورهای محور مقاومت برای مقابله با رژیم صهیونیستی بیشتر می‌شود و این فشارها قطعا برای رژیم اشغالگر قدس شکننده
خواهد بود.