نسخه Pdf

خیز بلند شنژن

خیز بلند شنژن

شنژن در بین مردم تایلند به‌عنوان دروازه ورود به سرزمین اصلی چین از هنگ‌کنگ و مکانی محبوب برای خرید محصولات درجه2 شناخته می‌شد. با این حال، امروزه هر کسی که از شنژن بازدید می‌کند، یک شهر بزرگ مدرن را می‌بیند که در حال تبدیل به یک شهر با فناوری پیشرفته است.

به چند دهه پیش برگردیم. شنژن فقط یک شهر کوچک در نزدیکی خط ساحلی بود. خطی ساحلی که بین سرزمین اصلی چین و هنگ‌کنگ جدایی می‌انداخت اما دنگ شیائوپینگ، رئیس‌جمهور چین که طی دوره او رشد زیادی پیدا کرد و صاحب جمله معروفی است که «مهم نیست گربه سیاه باشد یا سفید، تا زمانی که موش را بگیرد، گربه خوبی است» این شهر ساحلی جنوبی را نوعی دیگر می‌خواست. او سال 1979 این شهر را به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کرد تا برای سرمایه‌گذاری خارجی آماده شود. در بین چهار منطقه ویژه اقتصادی یعنی شنژن، ژوهای، شانتو و شیامن، شنژن در دلتای رودخانه مروارید واقع شده است. این شهر از یک شهر کشاورزی و دهکده‌ای برای ماهیگیری با جمعیتی کمتر از ۳۰هزار نفر با جهشی بزرگ، مرزها را توسعه داده و به شهر فناورانه پیشرو در جهان با بیش از 13میلیون جمعیت تبدیل شده است.
شنژن با موفقیت وارد مراحل توسعه‌ای شده بود که توسط نوآوری هدایت می‌شد و در زنجیره تولید جهان به صدر جدول رسید. با تأثیر سیاست ترویج فناوری نوآورانه سیستماتیک، شنژن توانست زیست‌بوم، سرمایه و استعدادهای مختلفی داشته باشد. همچنین همراه با تغییر ساختار اساسی، محیط مساعدی برای توسعه نوآورانه، رشد استارت‌آپ‌ها و بودجه کافی، شنژن توانست تولید نوآورانه‌ای بیافریند تا بتواند منابع مختلف انسانی و مالی را از سراسر جهان جذب کند. این روند را می‌توان از سال 2012 تا 2017 مشاهده کرد که تعداد محصولات بر پایه فناوری پیشرفته 3.9برابر افزایش یافت و ارزش آن با رشد سالانه 12.2درصد از 413میلیارد یوآن به 735میلیارد یوآن رسید. این رقم 32.8درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، بیش از 2000شرکت مستقر در شنژن در بیش از 120کشور در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برندهای معروفی مانند هوآوی، زدتی‌ای و بی‌وای‌دی ازجمله این شرکت‌ها هستند که در نوآوری‌های فناوری پیشرو بوده و تجارت و تولید را در سراسر جهان گسترش داده‌اند.
شنژن از یک دهکده ماهیگیری در گذشته، با سیاستی که فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی را ترویج می‌کند به سیلیکون‌ولی چین تغییر و تحول یافته و به خانه شرکت‌های فناوری چینی پیشرو تبدیل شده است. شرکت‌هایی مانند تنسنت، خودروهای الکتریکی، پلتفرم‌های اجتماعی و فناوری‌های هوایی. اخیرا تنسنت یک طرح بزرگ برای ساخت «نت سیتی» یا شهر آینده، زمینی به مساحت بیش از دو میلیون متر مربع ارائه کرده که قرار است مرکز تحقیق و توسعه این شرکت و نیز یک منطقه مسکونی باشد. بخش ویژه این پروژه این است که در شهر یاد شده، سبک زندگی شهری با تاکید بر فضای سبز، مسیر دوچرخه، استفاده نکردن از خودرو و استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی شکل 
خواهد گرفت.
ضمیمه قاب کوچک