بلاتکلیفی آمریکایی‌ها در موضوع حمل سلاح

بلاتکلیفی آمریکایی‌ها در موضوع حمل سلاح

بعد از تیراندازی‌های مرگبار اخیر در آمریکا که در یکی از آنها حدود 20 دانش‌آموز جان خود را از دست دادند به نظر می‌رسید سیاستمداران آمریکایی تلاش دارند حداقل در ظاهر، اقداماتی را برای بهبود این وضعیت انجام دهند اما حکم دیوان‌عالی در روز پنجشنبه درباره آزادی حمل سلاح توسط شهروندان نشان داده عمق فاجعه در آمریکا خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. 

دیوان‌عالی آمریکا روز پنجشنبه با صدور حکمی از آزادی حمل سلاح توسط شهروندان در اماکن عمومی حمایت کرد. این حکم که با حمایت شش قاضی دیوان‌عالی و مخالفت سه قاضی صادر شد، قانونی را در نیویورک باطل می‌کند که به موجب آن افراد برای دریافت مجوز حمل سلاح باید اثبات می‌کردند برای دفاع از خود نیاز به حمل آن دارند. 
این درحالی است که حدود دو هفته قبل، نمایندگان کنگره برای کاهش انتقادها از انفعال سیاستمداران آمریکایی در قبال حملات مرگبار اخیر، قانونی را برای افزایش محدودیت‌ها در زمینه حمل سلاح تصویب کرده بودند اما حالا حکم دیوان‌عالی درباره رفع محدودیت‌ حمل سلاح نشان می‌دهد قدرت لابی‌های حامی آزادی اسلحه آن‌قدر زیاد است که حتی جلوی اقدامات نمایشی سیاستمداران آمریکایی را  نیز  می‌گیرد. خبرگزاری فرانسه از حکم دیوان‌عالی آمریکا به‌عنوان یک پیروزی بزرگ برای «انجمن ملی اسلحه» در آمریکا یاد کرده که بزرگ‌ترین لابی حامی آزادی اسلحه در آمریکاست. انجمن اسلحه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حکم دیوان‌عالی، یک پیروزی قاطع برای زنان و مردان نیک در سراسر آمریکا و نتیجه چند دهه مبارزه‌ای است که انجمن ملی اسلحه پیشگام آن بوده است.» در ادامه این بیانیه ادعا شده‌ است: «حق دفاع از خود و حق دفاع از خانواده و عزیرانتان نباید به خانه محدود شود.» فرماندار نیویورک از روز صدور حکم دیوان‌عالی به روزی سیاه یاد کرده است.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل